39 989 läst · 132 svar
40k läst
132 svar
Nedisad luftvärmepump
Har ingen bild kvar från förra huset. Det var Polarpumpen och stod i väst på markstativ fastskruvat på tjocka cementplattor på marken på baksidan, cirka 50 cm från marken. Sällan så mkt snö var det att man behövde skotta. Däremot högg man bort is undertill ibland.sysmali skrev:
Framtiden är frånluftsvärmepumpar, i princip alla nybyggda hus har dem. Bergvärme är passé eftersom de lönar sig aldrig, nyare hus.
Medlem
· stockholm
· 2 314 inlägg
Vilket märke och modell är polarpumpen av ren nyfikenhet då jag inte kommer på någon modell som kallas så?L L Jan skrev:Har ingen bild kvar från förra huset. Det var Polarpumpen och stod i väst på markstativ fastskruvat på tjocka cementplattor på marken på baksidan, cirka 50 cm från marken. Sällan så mkt snö var det att man behövde skotta. Däremot högg man bort is undertill ibland.
Framtiden är frånluftsvärmepumpar, i princip alla nybyggda hus har dem. Bergvärme är passé eftersom de lönar sig aldrig, nyare hus.
Enda polarpumpen jag kommer på är postorderfirman.
Ja med nya extremt välisolerade / passivhus är det vanligt med frånluftsvärmepump så dom får en enkel installation av värme/tappvarmvatten/ventilation på en liten yta då det knappt förekommer pannrum/teknikrum längre.
Finns dock en hel del äldre fastigheter där tex bergvärme kan vara ett bra alternativ och kanske bästa alternativet om förutsättningarna finns
Kommer inte ihåg vilken modell.C Comfort Thomas skrev:Vilket märke och modell är polarpumpen av ren nyfikenhet då jag inte kommer på någon modell som kallas så?
Enda polarpumpen jag kommer på är postorderfirman.
Ja med nya extremt välisolerade / passivhus är det vanligt med frånluftsvärmepump så dom får en enkel installation av värme/tappvarmvatten/ventilation på en liten yta då det knappt förekommer pannrum/teknikrum längre.
Finns dock en hel del äldre fastigheter där tex bergvärme kan vara ett bra alternativ och kanske bästa alternativet om förutsättningarna finns
I princip Alla nya hus har frånluftsvärmepump vad jag vet. Har sett på massor av olika, säkert ett 20-tal fabrikat. . Tex Smålandsvillan
PAssivhus brukar inte ens ha värmepump, vad jag har sett.
Stämmer, äldre hus och bergvärme
Medlem
· stockholm
· 2 314 inlägg
Ja det är enklast för hustillverkarna, en ”garderob” som fixar allt.L L Jan skrev:
Om det sen är det bästa alternativet för slutkunden kan säkert diskuteras beroende på förutsättningar.
Passivhus behöver nog någon form av värmekälla när det är ordentligt kallt, om det sen är någon form av värmepump eller annan värmekälla är nog en smaksak och luft/luft för att även få kylfunktionen är ett alternativ.
Är man storförbrukare av tappvarmvatten så vill man nog inte värma detta med elpatron.
C Comfort Thomas skrev:Ja det är enklast för hustillverkarna, en ”garderob” som fixar allt.
Om det sen är det bästa alternativet för slutkunden kan säkert diskuteras beroende på förutsättningar.
Passivhus behöver nog någon form av värmekälla när det är ordentligt kallt, om det sen är någon form av värmepump eller annan värmekälla är nog en smaksak och luft/luft för att även få kylfunktionen är ett alternativ.
Är man storförbrukare av tappvarmvatten så vill man nog inte värma detta med
Så många hobbyexperte frostMultiMan skrev:Den är inte felmonterad. Jag har redogjort för vad jag har och den sitter precis likadant fast utan taket. Inga problem. Ett mycket vanligt sätt att montera även i Norrland. Det beror på något annat fel på maskinen, gasbrist eller liknande.
Du pratar mot dig själv som vanligt. Att montera på betongfundament på mark fungerar kanske i Skåne, men inte i Norrland där det ibland blir över 2 meter snö. Ännu mer där jag bor och det ofta bildas drivor av vinden, särskilt om det sticker upp en värmepump, fristående på mark. Den hade blivit översnöad i stort sett varenda vinter.
??MultiMan skrev:
En mängd inlägg, utan att specificera. Det är som att tala inför döva öron.
Nämn några inlägg som jag har gjort som du anser är grundlösa osv.
Nämn inget om TS värmepump bara. Svarar inte på det mer. Det är avhandlat redan.
Tror man inte på mig så titta hur det ser ut på träväggen på bilden överst, is av kondensen på väggen. ej ok, ej bra, risk för skador på fasaden m.m. Anser man att den är inte felmonterad så är man ute och cyklar.
Redigerat:
Medlem
· stockholm
· 2 314 inlägg
Ser att ett inlägg från mig är citerat men är osäker på vad det är jag ska specificera gällande inlägget ?L L Jan skrev:Så många hobbyexperte frost
??
En mängd inlägg, utan att specificera. Det är som att tala inför döva öron.
Nämn några inlägg som jag har gjort som du anser är grundlösa osv.
Nämn inget om TS värmepump bara. Svarar inte på det mer. Det är avhandlat redan.
Tror man inte på mig så titta hur det ser ut på träväggen på bilden överst, is av kondensen på väggen. ej ok, ej bra, risk för skador på fasaden m.m. Anser man att den är inte felmonterad så är man ute och cyklar.
Eller är det citerat av någon annan anledning ?
Medlem
· stockholm
· 2 314 inlägg
Skönt för dig att den ger värme igen.B Björne1 skrev:
Rimligen borde det dock ha märkts vid vacuumsugningen att man inte kommer ner till rätt micron och letat läckage.
Medlem
· stockholm
· 2 314 inlägg
Medlem
· stockholm
· 2 314 inlägg
Han tömde och vacuumsög innan påfyllning eller blev det en killgissning på efterfyllning?
Om det är R32 som köldmedia är dom rätt känsliga på mängden och svårt att få rätt mängd om man inte tömmer och väger in vid fyllningen.
Om det är R32 som köldmedia är dom rätt känsliga på mängden och svårt att få rätt mängd om man inte tömmer och väger in vid fyllningen.
Jag var inte på plats så jag vet inte men nu kommer det värme och utedelen isar inte igen längre.C Comfort Thomas skrev:
Liknande trådar
-
Luftvärmepump ansluter inte till Wi-Fi MESH!
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Fjärrvärme vs luftvärmepump i kostnad
Värme allmänt -
Vattenburen värme eller luftvärmepump?
Värmepumpar -
Varmvattenberedare med extern luftvärmepump
Värmepumpar -
Hur ställer man klockan i Luftvärmepump? Gammalt ctc
Värmepumpar