sysmali sysmali skrev:
Jag utgår från att din egen LLVP är perfekt placerad.

Har du lust att beskriva modell och hur den är placerad? Ca 1,5 meter från huset och på stativ - hur gör du med snön och vind?
Har ingen bild kvar från förra huset. Det var Polarpumpen och stod i väst på markstativ fastskruvat på tjocka cementplattor på marken på baksidan, cirka 50 cm från marken. Sällan så mkt snö var det att man behövde skotta. Däremot högg man bort is undertill ibland.

Framtiden är frånluftsvärmepumpar, i princip alla nybyggda hus har dem. Bergvärme är passé eftersom de lönar sig aldrig, nyare hus.

• Haha
MultiMan
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Har ingen bild kvar från förra huset. Det var Polarpumpen och stod i väst på markstativ fastskruvat på tjocka cementplattor på marken på baksidan, cirka 50 cm från marken. Sällan så mkt snö var det att man behövde skotta. Däremot högg man bort is undertill ibland.

Framtiden är frånluftsvärmepumpar, i princip alla nybyggda hus har dem. Bergvärme är passé eftersom de lönar sig aldrig, nyare hus.
Vilket märke och modell är polarpumpen av ren nyfikenhet då jag inte kommer på någon modell som kallas så?
Enda polarpumpen jag kommer på är postorderfirman.

Ja med nya extremt välisolerade / passivhus är det vanligt med frånluftsvärmepump så dom får en enkel installation av värme/tappvarmvatten/ventilation på en liten yta då det knappt förekommer pannrum/teknikrum längre.
Finns dock en hel del äldre fastigheter där tex bergvärme kan vara ett bra alternativ och kanske bästa alternativet om förutsättningarna finns

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Vilket märke och modell är polarpumpen av ren nyfikenhet då jag inte kommer på någon modell som kallas så?
Enda polarpumpen jag kommer på är postorderfirman.

Ja med nya extremt välisolerade / passivhus är det vanligt med frånluftsvärmepump så dom får en enkel installation av värme/tappvarmvatten/ventilation på en liten yta då det knappt förekommer pannrum/teknikrum längre.
Finns dock en hel del äldre fastigheter där tex bergvärme kan vara ett bra alternativ och kanske bästa alternativet om förutsättningarna finns
Kommer inte ihåg vilken modell.

I princip Alla nya hus har frånluftsvärmepump vad jag vet. Har sett på massor av olika, säkert ett 20-tal fabrikat. . Tex Smålandsvillan

PAssivhus brukar inte ens ha värmepump, vad jag har sett.

Stämmer, äldre hus och bergvärme

L L Jan skrev:
Kommer inte ihåg vilken modell.

I princip Alla nya hus har frånluftsvärmepump vad jag vet. Har sett på massor av olika, säkert ett 20-tal fabrikat. . Tex Smålandsvillan

PAssivhus brukar inte ens ha värmepump, vad jag har sett.

Stämmer, äldre hus och bergvärme
Ja det är enklast för hustillverkarna, en ”garderob” som fixar allt.
Om det sen är det bästa alternativet för slutkunden kan säkert diskuteras beroende på förutsättningar.
Passivhus behöver nog någon form av värmekälla när det är ordentligt kallt, om det sen är någon form av värmepump eller annan värmekälla är nog en smaksak och luft/luft för att även få kylfunktionen är ett alternativ.
Är man storförbrukare av tappvarmvatten så vill man nog inte värma detta med elpatron.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Ja det är enklast för hustillverkarna, en ”garderob” som fixar allt.
Om det sen är det bästa alternativet för slutkunden kan säkert diskuteras beroende på förutsättningar.
Passivhus behöver nog någon form av värmekälla när det är ordentligt kallt, om det sen är någon form av värmepump eller annan värmekälla är nog en smaksak och luft/luft för att även få kylfunktionen är ett alternativ.
Är man storförbrukare av tappvarmvatten så vill man nog inte värma detta med
MultiMan MultiMan skrev:
Den är inte felmonterad. Jag har redogjort för vad jag har och den sitter precis likadant fast utan taket. Inga problem. Ett mycket vanligt sätt att montera även i Norrland. Det beror på något annat fel på maskinen, gasbrist eller liknande.

Du pratar mot dig själv som vanligt. Att montera på betongfundament på mark fungerar kanske i Skåne, men inte i Norrland där det ibland blir över 2 meter snö. Ännu mer där jag bor och det ofta bildas drivor av vinden, särskilt om det sticker upp en värmepump, fristående på mark. Den hade blivit översnöad i stort sett varenda vinter.
Så många hobbyexperte frost
MultiMan MultiMan skrev:
Jag har inte sett ett enda märkligt inlägg från @Comfort Thomas under tiden jag varit medlem här. Du själv har däremot på realtivt kort tid lyckats att prestera en mängd underliga inlägg, alltför ofta grundlösa och utan fakta annat än eget tyckande. Lite självinsikt hade inte skadat.
??
En mängd inlägg, utan att specificera. Det är som att tala inför döva öron.

Nämn några inlägg som jag har gjort som du anser är grundlösa osv.

Nämn inget om TS värmepump bara. Svarar inte på det mer. Det är avhandlat redan.
Tror man inte på mig så titta hur det ser ut på träväggen på bilden överst, is av kondensen på väggen. ej ok, ej bra, risk för skador på fasaden m.m. Anser man att den är inte felmonterad så är man ute och cyklar.

Redigerat:
  • Älska
sysmali
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Så många hobbyexperte frost

??
En mängd inlägg, utan att specificera. Det är som att tala inför döva öron.

Nämn några inlägg som jag har gjort som du anser är grundlösa osv.

Nämn inget om TS värmepump bara. Svarar inte på det mer. Det är avhandlat redan.
Tror man inte på mig så titta hur det ser ut på träväggen på bilden överst, is av kondensen på väggen. ej ok, ej bra, risk för skador på fasaden m.m. Anser man att den är inte felmonterad så är man ute och cyklar.
Ser att ett inlägg från mig är citerat men är osäker på vad det är jag ska specificera gällande inlägget ?
Eller är det citerat av någon annan anledning ?

E Emanuel01 skrev:
Ser ut som den har gasbrist!
Precis så var det. Den lokala kylmontören var här och det var ett felaktigt åtdraget kylrör. Åtgärdade läckan och fyllde köldmedium, nu isar den inte igen och ger en fantastisk värme. 😊

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
B Björne1 skrev:
Precis så var det. Den lokala kylmontören var här och det var ett felaktigt åtdraget kylrör. Åtgärdade läckan och fyllde köldmedium, nu isar den inte igen och ger en fantastisk värme. 😊
Skönt för dig att den ger värme igen.
Rimligen borde det dock ha märkts vid vacuumsugningen att man inte kommer ner till rätt micron och letat läckage.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Skönt för dig att den ger värme igen.
Rimligen borde det dock ha märkts vid vacuumsugningen att man inte kommer ner till rätt micron och letat läckage.
Om det nu gjordes en vacuumsugning, fick väl inte jättebra intryck av honom.

B Björne1 skrev:
Om det nu gjordes en vacuumsugning, fick väl inte jättebra intryck av honom.
Du får hoppas på att det utfördes och vore annars riktigt märkligt !

• Gilla
Björne1
  • Laddar…
Han tömde och vacuumsög innan påfyllning eller blev det en killgissning på efterfyllning?
Om det är R32 som köldmedia är dom rätt känsliga på mängden och svårt att få rätt mängd om man inte tömmer och väger in vid fyllningen.

Är man seriös så tömmer man, vakumsuger, och fyller rätt mängd

C Comfort Thomas skrev:
Han tömde och vacuumsög innan påfyllning eller blev det en killgissning på efterfyllning?
Om det är R32 som köldmedia är dom rätt känsliga på mängden och svårt att få rätt mängd om man inte tömmer och väger in vid fyllningen.
Jag var inte på plats så jag vet inte men nu kommer det värme och utedelen isar inte igen längre.

• Gilla
Comfort Thomas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.