odysseybob skrev:
Beställde en XV-25 från Amazon.co.uk för 2 dagar sen, nu på väg. Pris: 3910:- Skall bli skoj att se om den fungerar bra.
[h=3][/h]
Är det priset inkl moms och tull eller klarade du dig ifrån det?
 
Det tillkommer ingen tull eller moms när du beställer inom EU.
 
Naturligtvis, tydligen hittar mina ögon på när jag läser, de berättade att det stod amazon.com.

Tack för det!
 
Hur beter sig era XV25 vid dörr öppningar?
Skall den gå ut ur rummet för att sedan eventuellt gå in igen? Jag tycker inte det verkar ok
Jag tycker mig se att den kräver stora ytor, med inte för mycket möbler. Vid dammsugning i Vardags rummet så körde den inte hela rummet, av någon anledning, (Den behövde inte laddas) Skumt
Samt vid ett tillfälle så sa den, rensa min väg, trots att inget fanns i vägen, den stog i en hall som är ca 1,6 m bredd
Där hade den bara stannat och bad mig rensa vägen?
Teknikens under!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Visst så får den fnatt en gång i veckan, men är imponerad av programeringen då den för det mesta har ett stödmönster som är logiskt, visst så händer det att den kan missa ibland. Men i jämförelse med dom andra fabrikaten som kör helt slumpmässigt, och behöver 2-3 gånger längre tid på sig att få med sig alla ytor så är jag helnöjd.
Kör man den varje dag som jag så är det ju alltid städat även om den råkar missa en fläck en dag, Samma princip som min gräsklippare. Helnöjd, men visst en fysisk person gör det bättre men vi är inte där ännu.
 
Säger den "clear my path" så kan det var sensorerna på undersidan som är skitiga. Har hänt mig en gång.

Vad gäller dörröppningarna så kör min XV-25 oftast klart det rum som den är i, innan den fortsätter med nästa. Ibland så tar den en sväng in i nästa rum utan att vara klar med det rum som den påbörjat. Men innan den är klar så har den dammsugit all yta i rummen.

Ibland innan jag skickar ut apparaten på städuppdrag så ställer jag upp stolar och gör mig till. Ibland orkar jag inte det utan låter det vara. XV-25 klarar vilket som, runt köksbordet har vi 6 st stolar som den får navigera runt. Det tar sin lilla tid, men den reder ut situationen och det blir dammsuget.

Jag är verkligen nöjd med min Neato, kommer inte undan den vanliga dammsugningen, men det hade jag inte förväntat mig heller. Dock så har jag fram den gamla hederliga dammsugaren väldigt sällan, kommer knappt ihåg var jag ställt den mellan gångerna...
 
Tack för svaren
Nja inga skitiga sensorer, den är ny kört den 1 gång, Men var in till Nettonnet och lämnade in den.
Min misstankar är att det är nå strul med laser eller programvaran, (det är senaste sw i den)
Eftersom den säger clear my path och kör ut genom dörröppningen, dock går den in ibland igen.
Sensorerna på undersidan är väl bara drop så att den inte skall ramla ner i en trappa tex.
 
Uppgraderad och ska snart testköras :)
 
Hur går uppdateringen till? USB-sticka?
 
Åxå uppdaterat, till grabbens förtjusning... Skall provköras så snart minstingen vaknat!
 
Efter att Neaton skickats ut i köket på en städrunda efter uppdatering så kan jag konstatera att den fungerar som utlovat. Funktionen "corner clever" fungerar fint. Nu kommer formen på dammsugaren till sin rätt.
 
Jag har kört RUT (Neato XV-15) en sväng, och tyckte att corner clever funkade "sådär".
Klart mycket bättre än tidigare, och i många hörn åkte den mycket riktigt in med hela nosen innan den åkte vidare. Men vissa av hörnen missades och där körde den precis som vanligt, en sväng och dammsög då inte längst in.

Jag var sjukt nöjd med min Neato första månaderna, rekommenderade den till alla. Men är inne på min tredje nu, och borde egentligen få även den utbytt men var så struligt sist att jag inte orkar.

- Första hade mjukvaruproblem att den inte backade upp hela vägen mot laddningsstationen, vilket gjorde att det blev dåligt kontakt och väldigt varmt. Så varmt att plasten baktill på dammsugaren smälte. Det gick på garantin. Hände efter drygt 4-5 månader.
- Nummer två funkade bra i ett halvår, innan den fick problem med lasern. Fick fel i displayen som indikerade på RPS Error (Room Positioning System). Känt problem och fick även den utbytt. Men det tog ca 2 månader från första kontakten tills jag fått en ny pga långsam svarstid från deras support (UK).
- Den nuvarande har från första dagen problem med Batteriet. Klagar på Error 0004 och att man måste starta om den. Det kan ske när som helst. Ibland när den är ute och jobbar, ibland när den står i laddningsstationen eller ska docka.

Känns som de har en del kvalitetsproblem. Vilket gör att jag nog skulle vilja köpa något annat märke, men efter en del research så har jag kommit fram till att Neato verkar trots allt vara det bästa märket. Ger enligt de flesta tester bäst resultat och så tycker jag om att den inte går slumpmässigt, och att man slipper "lighthouses".
Önskar bara kvaliten motsvarade priset...
 
3.1 spännande, ska testas inom kort!

Angående kvalité har har jag kört min ganska länge nu... Och har drabbats av två missöden. Plasten där "hjul" fjädern sitter har helt enkelt gått sönder så hjulen fjädrar därmed inte neråt.... Dvs helt trasig. Tack och lov finns det lösning på det världsomspännande nätverket Internet. Krävs att man är lite händig, men hänger man på brygghus reder man säkert ut det. Missöde 2 var detsamma som 1 men på andra sidan.
Summa summarum: jag är galet nöjd med min neato.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.