47 470 läst · 271 svar
47k läst
271 svar
NAS - HP Microserver Gen8 och FreeNAS
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 665 inlägg
Ett annat tips är TrueNas Scale som klarar sig med 64-bitssystem och 4 GB minne (helst 16GB). Då får man inbyggt ZFS, KVM, Kubernetes och ett aktivt app-system.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 665 inlägg
TrueNas Core/f.d. FreeNas (FreeBSD) och TrueNas Scale (Debian Linux) är två helt skilda distributioner som förvisso ser lika ut i GUI:t. Core har ”jail” och plugins som FreeNSD, medan Scale har KVM-virtualisering och Kubernetes-containers. Båda rullar lika lätt på gammal hårdvara, men är i grund och botten olika,
Nog för att mjukvaran kan spegla skönheter/brister i hårdvaran.
Tolkar trådens "uppning" till just hårdvaran men kan ha fel (så inte FreeNAS vs TrueNAS).
Jag kör en plain Ubuntu 20.04 LTS och det mesta numera i Docker. Har idag 22 containers rullande.
Mest trafik passerar nog genom NodeRED, RabbitMQ(MQTT) och InfluxDB tack vare hemautomationen/statistik och det är "ganska" många tusen meddelanden. Sen att det dessutom kör Grafana och annat bröte.
Jag är skitnöjd och den (Gen8) gör sitt jobb med bravur
Tolkar trådens "uppning" till just hårdvaran men kan ha fel (så inte FreeNAS vs TrueNAS).
Jag kör en plain Ubuntu 20.04 LTS och det mesta numera i Docker. Har idag 22 containers rullande.
Mest trafik passerar nog genom NodeRED, RabbitMQ(MQTT) och InfluxDB tack vare hemautomationen/statistik och det är "ganska" många tusen meddelanden. Sen att det dessutom kör Grafana och annat bröte.
Jag är skitnöjd och den (Gen8) gör sitt jobb med bravur
Jag har två igång. Köptes med celeron men bytte till xeon för ett tag sedan. Hittade ganska billiga xeon på eBay.
Har även ett hp raidkort i den ena, även detta från eBay. Har även bytt till tystare fläktar.
Har även ett hp raidkort i den ena, även detta från eBay. Har även bytt till tystare fläktar.
Jag kör en Gen 8 med FreeNAS och 4 lagringsdiskar. Bootar direkt från en SSD som är ansluten till SATA-porten, men precis som nämndes i inlägg #255 behövdes tricket att ha SSDn i en egen RAID-array med bara en disk.
Nu börjar jag närma mig vägs ände för dessa NASar. 8 år utan underhåll eller fel är ju rätt ok.....men jag blir igen påmind om att systemet är för svårt att hantera för mig. Eller rättare sagt, jag förstår det när jag gör det, men några månader/år senare så har jag glömt allt och har ingen aning.
Tidigare i veckan var alla diskar fulla vilket jag fått varningar om rätt länge, så ingen överaskning. Nu inser jag dock att jag inte kan ta bort filer via explorer i windows, för jag har helt enkelt inte rättigheter till det (?). Det känns ju lite konstigt att det tog 8 år att komma på det men när jag tänkt på det så lägger jag faktiskt mest till nya filer (filmer), tar sällan bort något.
Att ändra permissions för sharen verkar vara rena kinesiskan. En blandning av grupper, users, wheel och nobody. Jag antar att jag ska skapa en användare som heter samma sak som min windowsanvändare och lägga till denna i någon grupp som har fulla rättigheter?
Känns som att detta avhandlades redan för 8 år sedan så det kanske är något annat fel som är trasigt nu....:
Tidigare i veckan var alla diskar fulla vilket jag fått varningar om rätt länge, så ingen överaskning. Nu inser jag dock att jag inte kan ta bort filer via explorer i windows, för jag har helt enkelt inte rättigheter till det (?). Det känns ju lite konstigt att det tog 8 år att komma på det men när jag tänkt på det så lägger jag faktiskt mest till nya filer (filmer), tar sällan bort något.
Att ändra permissions för sharen verkar vara rena kinesiskan. En blandning av grupper, users, wheel och nobody. Jag antar att jag ska skapa en användare som heter samma sak som min windowsanvändare och lägga till denna i någon grupp som har fulla rättigheter?
Känns som att detta avhandlades redan för 8 år sedan så det kanske är något annat fel som är trasigt nu....:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
chmod -R 777 /MathiasS skrev:Nu börjar jag närma mig vägs ände för dessa NASar. 8 år utan underhåll eller fel är ju rätt ok.....men jag blir igen påmind om att systemet är för svårt att hantera för mig. Eller rättare sagt, jag förstår det när jag gör det, men några månader/år senare så har jag glömt allt och har ingen aning.
[bild]
Om du har någon pc med Linux, via Windows har jag ingen aning
Kul att denna gammla tråd lever.
Jag vet hur du känner dig. Kan verkligen identifiera mig med detta att man förstår och vet vad man gör när man gör något halvavancerat i dessa serversystem, men 3-4 år senare när man behöver justera något så är det inte så självklart längre. Min insikt är att man behöver verkligen dokumentera allt när man gör det, så man kan gå tillbaka till sina egna anteckningarna istället för att googla sig till döds för förstå på nytt.
Jag har också en gammal historia från HP Windows Home Server vidare över till FreeNAS och andra Linux lösningar. Just nu kör jag sedan över 5 år tillbaka en hemmabyggd strömsnål server med UnRAID som OS, med moderkort från SuperMicro. Det har verkligen fungerat bra, har ett stort community med stor kunskap och är mer användarvänligt och har bra features jämfört med allt annat jag har tittat på. Features som enkel hantering av Shares, Plugins, Docker, VMS och billig och skalbar ”raid” lösning med bra prestanda.
Detta kan jag verkligen rekommendera om du funderar på en ersättare.
Jag vet hur du känner dig. Kan verkligen identifiera mig med detta att man förstår och vet vad man gör när man gör något halvavancerat i dessa serversystem, men 3-4 år senare när man behöver justera något så är det inte så självklart längre. Min insikt är att man behöver verkligen dokumentera allt när man gör det, så man kan gå tillbaka till sina egna anteckningarna istället för att googla sig till döds för förstå på nytt.
Jag har också en gammal historia från HP Windows Home Server vidare över till FreeNAS och andra Linux lösningar. Just nu kör jag sedan över 5 år tillbaka en hemmabyggd strömsnål server med UnRAID som OS, med moderkort från SuperMicro. Det har verkligen fungerat bra, har ett stort community med stor kunskap och är mer användarvänligt och har bra features jämfört med allt annat jag har tittat på. Features som enkel hantering av Shares, Plugins, Docker, VMS och billig och skalbar ”raid” lösning med bra prestanda.
Detta kan jag verkligen rekommendera om du funderar på en ersättare.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 665 inlägg
Allt går igen. Jag har precis plockat upp en gammal HP Microserver N54L, trimmat med 16GB minne, ny firmware och Truenas Scale. Den får agera iSCSI-mål till den lilla Proxmox-burken samtidigt som den kör TimeMachine-backup på familjens datorer. En dum lagringslåda helt enkelt. Blir lite förvånad att den 12 år gamla burken uppfyller 100% av behovet.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 613 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 613 inlägg
Jag kör fortfarande 3 st N54L med 3GB minne, Windows Server 2008 R2 som lokala lagringsenheter. Kostade runt 1000 kr när jag köpte dem på Dustin för väldigt längesedan. Gått via UPS sedan inköp och allt fungerar ua fortfarande. Bara en eller två hårddiskar som dött under tiden, men kör RAID-1, så det har bara varit att byta och sedan något dygn för återställning. Bland det mest prisvärda och användbara i datorväg jag köpt tror jag. De står dock inte på 24/7 längre utan bara när jag gör backup eller behöver något material.
Köpte en HP laptop ungefär samtidigt med 1680*1050-skärm (2007), även den med en Turion tvåkärnig CPU. Har bara bytt till en SSD och W10 i den och använder den fortfarande som reservsurfmaskin. Alltid gillat skärmformatet och därför har jag behållit den. Edit: Kostade 6000 då vilket var riktigt billigt med en sådan skärm.
Köpte en HP laptop ungefär samtidigt med 1680*1050-skärm (2007), även den med en Turion tvåkärnig CPU. Har bara bytt till en SSD och W10 i den och använder den fortfarande som reservsurfmaskin. Alltid gillat skärmformatet och därför har jag behållit den. Edit: Kostade 6000 då vilket var riktigt billigt med en sådan skärm.
Min HP Gen8 server bara tuggar å går. Borde nog ta en koll på firmware igen, det kan jag tycka är lite halvbökigt med HP
Mina två gen8 tuffat på med. Blev glad för ett tag sedan när jag såg att det fanns ny ILO firmware med HTML5 istället för Java.
Köpte mina med celeron men har köpt xeon på ebay samt fyllt på med ram. Kör även P222 raidkontroller jag hittade på ebay.
Köpte mina med celeron men har köpt xeon på ebay samt fyllt på med ram. Kör även P222 raidkontroller jag hittade på ebay.
Bra att bli påmind! Min HP Microserver har gått ganska precis 12 år nu. Bara diskar har bytts trots 24/7 drift sedan start. Från början körde jag en USB-pinne som systemdisk. Med minimering av skrivningar så höll den första USB-pinnen 6 år. Bytte därefter till en ny USB-pinne som höll 3 år och därefter en egen roterande hårddisk som systemdisk. Incrementell backup tas varje kvart med programmet rsync till en dedikerad intern backupdisk. Det började med Ubuntu server 12.04 LTS och är nu uppe i 20.04 LTS.
Problemet med att efter 3-6 år komma ihåg hur man installerar allt har jag löst med att föra noggranna anteckningar i ett dokument som sparas både på servern och arbetsstationen.
Jag tittade vid den förra ominstallationen efter någon lämplig ersättare till HP Microservern men hittade inget. Det känns som att behovet kan bli akut inom en snar framtid. Det märkliga är att fläkten inte ens har börjat låta illa. Datadiskarna är bytta ett par gånger.
Problemet med att efter 3-6 år komma ihåg hur man installerar allt har jag löst med att föra noggranna anteckningar i ett dokument som sparas både på servern och arbetsstationen.
Jag tittade vid den förra ominstallationen efter någon lämplig ersättare till HP Microservern men hittade inget. Det känns som att behovet kan bli akut inom en snar framtid. Det märkliga är att fläkten inte ens har börjat låta illa. Datadiskarna är bytta ett par gånger.