Jag hade en kvalitets-Sandisk-USB-sticka som bootdisk för FreeNAS i en Gen8 Microserver, och den dog alldeles för snabbt.
Bytte till SSD och har inte haft något problem sedan dess.

Om man vill vara extra försiktig med sin(a) bootmedia kan man flytta loggandet till en annan pool.

Kör man SSD bör man också hålla lite koll på wearout via smartctl. En OK SSD bör hålla många år med truenas men värt att ha lite koll ändå. Många dammar kanske av något dom har liggande och då kan man undvika en del problem om man inte kör den helt i botten.

K
Hade en MSGen8 med FreeNAS som jag med facit i hand inte bort sålt.
Fick ändrat behov och körde ett par år på en ML150 Gen9.
Senaste tiden har den bara gått som NAS, så jag kände att det var en onödigt kraftfull Server. Ställde in siktet på en Synology NAS istället. Men tyckte tillslut att priset kontra hårdvaran är orimligt och började spåna på en mITX bygge istället.

Av en händelse upptäckte jag Gen10+, med stöd för ILO och socket-CPU. Så igår vart det en beställning. :crysmile:
Såg samtidigt att TrueNAS finns som Core och Scale, där Scale verkar lovande, ska bli spännande att pröva.

Vad är det du köper, en Microserver gen 10?

K
Microserver Gen10+(plus). Dom släppte en mellangeneration efter att 10'an med lödd Opteron och avsaknad av ILO floppade.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
K
Stämmer!

Jag har pensionerat min HP Gen 8 med Xeon cpu, 16GB ram, lägger ut den på Tradera inom kort.

K
Jag har pensionerat min också och leker lite med en HP Elitedesk nu, men hade gärna haft en variant med 3,5”-diskplatser.

vad har ni andra som pensionerat er Gen8 gått över till?

Jag fick tag i en mer avancerad med mer plats i, dock funderar jag på att dra igång en Mac Mini jag har liggande. En 12TB usb disk som "backar upp" kontinuerligt till Dropbox för Plex mediaserver. Borde dra betydligt mindre energi än både HP servern och den nuvarande.

Är det någon fler än mig som fortfarande tuffar på med den gamla Gen8 Microservern?
Min går fint fortfarande såhär efter 6-7 år och kör numera FreeNAS12 (eller TrueNAS core som det heter).
Numera rekommenderas det ju inte längre att använda USB-sticka som bootdisk för FreeNAS, vilket var ganska smidigt i den gamla Gen8, så jag fick sätta i en mindre SSD istället. Tyvärr supportar den ju inte boot från disk som inte sitter i bay #1.
Jag ville ha SSD-disken i SATA-uttaget för DVDROM-läsaren och sedan tryck in den i chassit, så det jag fick göra vara att sätta i en USB sticka med linux bootimage som gör en chainboot. Då bootar den först på USB och i steg 2 bootar den från valfri disk, i detta fall min SSD-disk. Om någon är intresserad kan jag försöka skriva ihop lite instruktioner om jag kommer ihåg hur jag gjorde :)
Dock känns det väl som om man borde uppgradera hårdvaran snart. Är Microserver Gen10+ fortfarande ett bra val. Jag gillar verkligen formfaktorn och de 4 diskplatserna. Körde med WD rödingar i flera år men ökade på utrymmet och bytte till Seagate Ironwolf förra året.

• Gilla
breakman
  • Laddar…
Min Gen8 tuggar på och har inte pillat med den på väldigt länge. Bara nere vid ev strömavbrott.
Skulle nog behöva blåsa ur dammet snart

• Gilla
Yaken
  • Laddar…
Vi har kört en Gen8 sen 2013. Tuffar på som tåget, men den är i slöaste laget för Windows Server som vi kör. I övrigt aldrig haft ett uns av problem. Har också funderat på en Gen10 för uppgradering, det börjar väl bli dags snart.

• Gilla
Yaken
  • Laddar…
Japp jag har två i drift men vågar knappt röra dessa längre........och nu är de bara på när jag verkligen måste använda datan, tidigare har de varit på 24x7.

Freenas i den version jag kör går inte längre att uppdatera så det är ominstallation som väntar när lite mer tid och ork finns.

En annan slutsats är kanske att det blev lite för avancerat för mig. Jag är för dålig på linux för att kunna hantera systemet på ett bra sätt.

när jag bygger om blir det en liten ssd-disk för systemet istället för den usbsticka man tidigare kunde använda till Freenas. Kanske skippar jag också freenas, eller iallafall snapshotsen till offsite server, för det är för krångligt att hantera. Kanske blir det lite windows på den ena och ett vanligt backupprogram. Använder bara servern för som lagring så kraven är låga.

Har haft noll problem med dessa maskiner så jag tvekar inte att köra vidare, men med ett upplägg som bättre passar min kompetensnivå.

Unikt namn
Y Yaken skrev:
Är det någon fler än mig som fortfarande tuffar på med den gamla Gen8 Microservern?
Min går fint fortfarande såhär efter 6-7 år och kör numera FreeNAS12 (eller TrueNAS core som det heter).
Numera rekommenderas det ju inte längre att använda USB-sticka som bootdisk för FreeNAS, vilket var ganska smidigt i den gamla Gen8, så jag fick sätta i en mindre SSD istället. Tyvärr supportar den ju inte boot från disk som inte sitter i bay #1.
Jag ville ha SSD-disken i SATA-uttaget för DVDROM-läsaren och sedan tryck in den i chassit, så det jag fick göra vara att sätta i en USB sticka med linux bootimage som gör en chainboot. Då bootar den först på USB och i steg 2 bootar den från valfri disk, i detta fall min SSD-disk. Om någon är intresserad kan jag försöka skriva ihop lite instruktioner om jag kommer ihåg hur jag gjorde :)
Dock känns det väl som om man borde uppgradera hårdvaran snart. Är Microserver Gen10+ fortfarande ett bra val. Jag gillar verkligen formfaktorn och de 4 diskplatserna. Körde med WD rödingar i flera år men ökade på utrymmet och bytte till Seagate Ironwolf förra året.
Är det något speciellt för just Freenas. Jag är ganska säker att min Gen8 med Esxi kan boota på port5 när man väljer sata mode istället för ahci eller vad det hette på "raidkortet".
Edit: Minnet sviker, jag har tydligen en raidvolym med bara 1 medlem (disk5) som bootdisk.

Men jag funderar även på att ersätta mina Gen8 med ett Synology nas istället. Är väldigt sällan jag pillar med någon VM för skojs skull nu för tiden. Nästan allt finns som molntjänst idag. Behovet av stora filservrar har ävem avtagit sedan streamingtjänsterna blev bra.:rolleyes:

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.