JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Beror på vilken dräneringsmetod du använder, men de flesta tillverkare av dränerandet material och lösningar för detta anger i sina monteringsanvisningar att man ska leda bort ytvattnet istället för att att få ner det i dräneringen. Jag brukar följa tillverkarens anvisning, men du är fri att göra precis hur du vill. Ser dock ingen rimlig anledning varför jag skulle medvetet öka fuktbelastningen på källarväggarna för att ytvattnet ska ta den vägen ner till dränröret istället för att leda bort det direkt, men du gör som sagt så som du tycker är bäst.
Tja... om du har en korrekt utförd dränering ska du ha en täcklist som går ut över dräneringen. Tydligen räcker det. Sen måste du ha stuprör
Du blir inte av med garantin för att du inte har ett fall på gruset 20cm ut fråm huset.
Däremot bör du montera dina stuprör och hängrännor. Annars blir det blött och kinkigt
 
Redigerat:
Isakare Isakare skrev:
Typ så här. [bild]
Vad för frigolit ska man ha isf?
 
S sblixten skrev:
Använd korrekt frigolit(typ markisolering/inget som binder fukt) för detta.
M Martin199mtb skrev:
Vad för frigolit ska man ha isf?
Den rosa, kallas nog markisolering, finns nog blå också, vet inte skillnaden, eller om det bara är olika tillverkare.
 
  • Gilla
Martin199mtb
  • Laddar…
Så här gjorde jag för drygt 9år sen. Grävde ur runt hela huset 30-40cm ut och 10cm djupt, la svart markduk som jag köpte på granngården och fyllde upp med vanligt väggrus utan 0 material i. Man får hålla efter lite lätt med kantskärning mot gräset då det vill växa ut över gruset men på dessa 9år har jag inte lagt ner mycket energi på det då det knappt ej behövts. Ogräs som kommer upp i gruset är jättelätt att dra loss, aldrig varit problem med det, inte att det står vatten i gruset heller som en vallgrav.
 
  • Före-och-efter-bilder, ogräsrensning längs röd husvägg, gräsmatta, traktor, grus, utomhusarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Martin199mtb och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.