Jag har grus runt huset.
30-40 cm ut.
Slänger ut salt ett par gånger om året.
Då växer det inget.
 
  • Gilla
  • Arg
uuu och 7 till
  • Laddar…
Mugmaz Mugmaz skrev:
Jag har grus runt huset.
30-40 cm ut.
Slänger ut salt ett gånger om året.
Då växer det inget.
Grymt! Typ av grus? 8-16? 4-8? Hur mycket grus alltså på höjden 5-10cm?
 
M Martin199mtb skrev:
Grymt! Typ av grus? 8-16? 4-8? Hur mycket grus alltså på höjden 5-10cm?
Storlek vet jag inte riktigt.
Men möjligt 4-8.
10 cm djupt typ.
 
  • Gilla
Martin199mtb
  • Laddar…
Mugmaz Mugmaz skrev:
Storlek vet jag inte riktigt.
Men möjligt 4-8.
10 cm djupt typ.
Vad för salt förresten?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Är plattan pålad ?
Har du inte pålar under grunden så bör dräneringsrören ligga typ 2-3 dm nedanför underkant på plattan .
Mellan jord (under dräneringsrören) och makadam har du dräneringsröret , sedan fyller du rörgraven med makadam .
Detta är det korrekta sättet en grund skall dräneras på .
Vill du av ngn orsak ej dränera så föreslår jag att du gräver ut 1 dm djupt runt hela huset .
Lägger markduk i botten och fyller på med makadam .
Ytvatten ska inte ner i dräneringen. Det finns inget korrekt med det.
 
M Martin199mtb skrev:
Grymt! Typ av grus? 8-16? 4-8? Hur mycket grus alltså på höjden 5-10cm?
Nån särskilld anledning till att du är intresserad av så små fraktioner? I trådstarten nämner du stenflis, vilket för mig låter väldigt smått. 4-8 börjar bli väldigt smått och "sandigt" 8-16 är ju typ vanligt singel som man kan ha på grusgångar och liknande och kan fungera bra.
Bilden som du själv lade upp, på det du hade innnan, ser ut att vara typ 16-32. Det är en rätt bra storlek där du också kan blåsa på ordentligt med en lövblås utan att stenarna flyttar sig.
 
  • Gilla
EvertL och 3 till
  • Laddar…
Tomture61
C cotillion skrev:
Ytvatten ska inte ner i dräneringen. Det finns inget korrekt med det.
Ändå hamnar regnvatten ibland under grunden .
Du får förklara lite mer med ditt påstående .
 
Ogräs är nog svårt att undvika hur man än gör.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
M Martin199mtb skrev:
Hur bekämpar man ogräset bäst? Ättika? Eller bara dra bort lite då o då?
Gasolbrännare.
Köp en stor. Finns för 2500kr ungefär inkl frakt och brännare etc. Gör det enkelt.
Den största räcker länge!
Det är roligt också!😄
 
  • Gilla
  • Haha
uuu och 4 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Nån särskilld anledning till att du är intresserad av så små fraktioner? I trådstarten nämner du stenflis, vilket för mig låter väldigt smått. 4-8 börjar bli väldigt smått och "sandigt" 8-16 är ju typ vanligt singel som man kan ha på grusgångar och liknande och kan fungera bra.
Bilden som du själv lade upp, på det du hade innnan, ser ut att vara typ 16-32. Det är en rätt bra storlek där du också kan blåsa på ordentligt med en lövblås utan att stenarna flyttar sig.
Såg att många har valt att lägga smått grus och även några av mina grannar la de också. Har inte kollat runt så mycket varför de ska vara bättre eller inte dock...kanske några här kan svara på!
 
M Martin199mtb skrev:
Såg att många har valt att lägga smått grus och även några av mina grannar la de också. Har inte kollat runt så mycket varför de ska vara bättre eller inte dock...kanske några här kan svara på!
Jag har också lagt grus runt flera av mina byggnader. Grävde 10-15 cm ner med lite lutning utåt, duk, fyllde upp. Blandad fraktion, en hel del sjösten. Växer inte speciellt med ogräs, drar bort ngt litet som tagit sig ibland.
 
  • Gilla
Martin199mtb
  • Laddar…
G guggen skrev:
Jag har också lagt grus runt flera av mina byggnader. Grävde 10-15 cm ner med lite lutning utåt, duk, fyllde upp. Blandad fraktion, en hel del sjösten. Växer inte speciellt med ogräs, drar bort ngt litet som tagit sig ibland.
Hade så innan jag med innan jag la upp ett inlägg om de och fick bara dåliga kommentarer att jag grävt en vallgrav osv och vatten kommer samlas där. Så hörde mig för och sen fick de bli jord igen mot grunden. Ajja hoppas de som var emot min vallgravs grus läggning har rätt nu då. Lär väl visa sig!
 
  • Haha
guggen
  • Laddar…
Nissens
C cotillion skrev:
Ytvatten ska inte ner i dräneringen. Det finns inget korrekt med det.
Jodå, det kan vara helt ok.
 
Allt är bättre än blommor och buskar
och plattor. Plattor för att de stänker upp på fasaden.
Tanken är att inte binda fukt i fasaden. Det är inte raketforskning.

Använd markduk
Använd något roligt material som är oorganiskt.
Gör vad du tycker är bäst. Här finns inga större fel.
 
  • Gilla
LövboÅke och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.