Nissens Nissens skrev:
Jodå, det kan vara helt ok.
Är det inte så att ytvatten är en del av dräneringens uppgifter?
 
  • Gilla
Lastbärarn
  • Laddar…
M Martin199mtb skrev:
Hade så innan jag med innan jag la upp ett inlägg om de och fick bara dåliga kommentarer att jag grävt en vallgrav osv och vatten kommer samlas där. Så hörde mig för och sen fick de bli jord igen mot grunden. Ajja hoppas de som var emot min vallgravs grus läggning har rätt nu då. Lär väl visa sig!
Tja, vattnet kommer ju rinna igenom gruset så om man ser till att man gör en sluttning längst ner och har en duk så förbättrar man såklart. Du ser till att vattnet rinner utåt och minskar fukten i toplagret (gruset) mot grunden.
 
Nissens
Bananskalare Bananskalare skrev:
Är det inte så att ytvatten är en del av dräneringens uppgifter?
Jo, så har jag det och det fungerar utmärkt!
Dränering o dagvatten går ner i dagvattenbrunnen och ut i en stenkista.

Så jag förstår inte heller vad han menar…
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
G guggen skrev:
Tja, vattnet kommer ju rinna igenom gruset så om man ser till att man gör en sluttning längst ner och har en duk så förbättrar man såklart. Du ser till att vattnet rinner utåt och minskar fukten i toplagret (gruset) mot grunden.
Frågan är hur stor skillnad en liten vinkel gör på markduken?
Dem ideen bygger egentligen på att mattans tröghet är större än vattnets hastighet när det kommer genom gruset. Visserligen har man en viss täthet i duken. Men är den så pass stor? tanken är att bromsa växandet. och släppa igenom vatten.

Men visst man kan lägga ett litet fall om man vill det. De blir inte sämre
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Frågan är hur stor skillnad en liten vinkel gör på markduken?
Dem ideen bygger egentligen på att mattans tröghet är större än vattnets hastighet när det kommer genom gruset. Visserligen har man en viss täthet i duken. Men är den så pass stor? tanken är att bromsa växandet. och släppa igenom vatten.

Men visst man kan lägga ett litet fall om man vill det. De blir inte sämre
Jag tänkte inte på dukens fall utan marken under gruset, på samma sätt som man alltid rekommenderar att ha ett fall från husväggen utåt så det hjälper avrinningen. Men kanske duken hjälper till, vem vet.
 
Tomture61
Bananskalare Bananskalare skrev:
Frågan är hur stor skillnad en liten vinkel gör på markduken?
Dem ideen bygger egentligen på att mattans tröghet är större än vattnets hastighet när det kommer genom gruset. Visserligen har man en viss täthet i duken. Men är den så pass stor? tanken är att bromsa växandet. och släppa igenom vatten.

Men visst man kan lägga ett litet fall om man vill det. De blir inte sämre
Markduken har en till uppgift , att separera fraktionerna , jord - grus / makadam
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Jag tänkte inte på dukens fall utan marken under gruset, på samma sätt som man alltid rekommenderar att ha ett fall från husväggen utåt så det hjälper avrinningen. Men kanske duken hjälper till, vem vet.
Jag tror att den ända funktionen det skulle uppfylla är ens egen oro.
Så länge jorden är väl sammanpackad så kommer det inte ha någon effekt
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Markduken har en till uppgift , att separera fraktionerna , jord - grus / makadam
Självklart är det så. Min fundering var hypotetisk. Jag sa ingenting om att funktionen skulle vara någon annan.
Men oavsett anledning och funktion så kan det säkerligen uppstå en viss tröghet i markduken. Beroende på vilken typ man använder.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Jag har sjösten, ca 10 cm. Bra för fasaden, nog bäťtre än plattor, det minskar skvätt uppåt vid kraftiga regn. Var fint i några år, sen växer det bra i takt med att löv och gräsklipp blir till jord på botten. Jag har ett par gånger grävt upp stenen och rensat bort jord ovan markduken, så håller det sig lite bättre från ogräs ett tag.
Växtlighet hela vägen in mot grund binder ju markfukt som man inte vill ha för nära fasaden, men är avståndet upp till plank långt nog och man håller gräset kort lär det väl också funka tänker jag..
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Duken har du för att gruset ej ska sjunka ned i marken med tiden, den har föga att göra med ogräsets vara eller icke vara! Ogräset kommer som flertalet redan nämnt uppifrån, dock kan man också kväva växtlighet om man vill med markduk! Finns ju även "enklare" dukar vilket ni kanske har, som är lite tunnare & säkert hade fungerat väldigt bra hos dig om man utgår från bilden. Det spelar alltså ingen som helst roll hur tjock duk du lägger vad det gäller ogräset, däremot kan man säga att ju tjockare med duk du har desto svårare för materialet att sjunka med tiden. Det betyder såklart inte att du behöver lägga ett tjockt lager duk där, för det blir ju knappast någon större belastning ovanpå gruset som tex. på en infart. Den enda belastningen torde väl vara gruset i sig självt & eventuell blötsnö typ! Personligen skulle jag lagt ca 10 - 15cm tjockt med 8/16 & ramat in det antingen med sten eller cortenstål/plåt! (Cortenstål = en grupp stållegeringar som ofta används till kaminer (plåt) rökrör som skorstenar etc. Med rätt förutsättningar bildas en fin patina (rostfärgad) på ytan som ju blivit väldigt populärt i många trädgårdar som rabattkanter mm. Tror det kommer bli jättefint hur ni än gör när ni är klara :)
 
G guggen skrev:
Jag har också lagt grus runt flera av mina byggnader. Grävde 10-15 cm ner med lite lutning utåt, duk, fyllde upp. Blandad fraktion, en hel del sjösten. Växer inte speciellt med ogräs, drar bort ngt litet som tagit sig ibland.
Vi har också "småsten" på markduk runt huset. Upplever inte alls att det blir ett stort problem med ogräs. Vi har bara ett par cm djupt med sten. Några enstaka småstrån rycker jag väl per år men inte mer än så. Idag skulle jag ha grävt ur lite mer och valt lite större fraktioner just för att det är lättare att hålla borta blad med lövblåsen och den jordmån som så småningom ändå bildas pga gräsklipp, blad och annat som faller mellan stenarna hamnar djupare ner bland stenarna vilket borde vara ogynnsamt för ev ogräs.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
M Martin199mtb skrev:
Plattan är inte målad. Så här hade jag innan .[bild]
Vi har gjort likadant. 20 mm singel och kantsten. Ingenting växer på 5 år.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Bananskalare Bananskalare skrev:
Är det inte så att ytvatten är en del av dräneringens uppgifter?
Den ska såklart ta hand om vatten både nerifrån och uppifrån, men att leda ner mer vatten än nödvändigt i dräneringen är ju bara onödigt. Kan man leda bort ytvattnet istället blir det ju mindre att dränera bort.
 
F
Vi har sjösten runt huset och de är ganska stora. Lite ogräs blir det men det är mycket enkelt att dra upp. Värre är det med uppfarten där vi har plattor.
 
Jadu.. vet inte längre vad jag ska göra haha tycker mig grunden ser så sjukt mer fuktig ut nu med jord intill än när jag hade min "vallgravs grusbädd". Grunden är så låg just där om jag ska köra med jord o få lutning ifrån huset som många tyckte jag skulle göra. Så blir de som på bilden väldigt fuktigt ända upp på hela grunden. Så antingen köra med jord o lutning o hoppas de ser torrare ut eller gräva bort jorden igen o få lutning i "vallgraven" och fylla upp grus därifrån? Vitt staket, jord, gräsmatta. Utomhus, dagtid, enkel, grön, brun, vertikal staketbrädor, ingen synlig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blå hink, vit trästaket, jordremsa, gräsmatta, platt sten, grönt gräs, utomhus, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit staketvägg, grusremsa, kantsten, grönt gräs. Utemiljö, gräns mellan gräsmatta och staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.