T tripelj skrev:
Nu har jag fått besked att MÖD inte ger mig prövningstillstånd. Då är set bara att verkställa min nya plan.
Ok, det gick "snabbt".
 
M Manfreds skrev:
Jag tror att storleken på bastun inte är avgörande här, utan placeringen. En mindre bastu gör i princip samma inverkan på utökandet, eftersom det främst är själva företeelsen att byggnaden i sig utökar hemfridzonen. Dvs området runt byggnaden utökas på samma sätt även om byggnaden i sig är mindre. Men jag antar att både kommunen och länsstyrelsen motiverat sitt avslag och att det finns information att finna där.
Jag tror också som @Manfreds är inne på att placeringen är avgörande. Minns att jag sett en bild av din tomt men minns inte hur ianspråktagen den verkade vara, men antagligen inte tillräckligt p.g.a. av avslagen. Efter att ha läst ett antal MÖD-domar, så känns (min personliga uppfattning) det som att det finns någon slags gräns runt 20 m som längst, mellan byggnad och strandlinje för att kanske få ok att uppföra något med dispens (förutsatt att det inte varit rejält ianspråktaget sedan tidigare bak i tiden). Laddar upp en bild som kanske kan hjälpa till att fundera ut en placering som kan gå genom "papperskvarnarna"
Handritad skiss av tomt med avståndsmarkeringar till strand, huvudbyggnad och komplementbyggnad.
 
  • Gilla
tripelj och 1 till
  • Laddar…
T tripelj skrev:
Hej,
Som lite bakgrund så kan jag nämna att vi har en sjötomt i Järfälla. Vi har byggt ett hus som ligger ca 30 meter från strandlinjen och det lutar kraftigt ner till vattnet med god utsikt över hela strandlinjen från huset. Granntomterna är bebyggda så det är omöjligt för allmänheten att promenera längst strandlinjen.

För ett och ett halvt år sedan ansökte jag om strandsky VarbergBostad ddsdispens för att uppföra ett uterum med bastu nere vid vattnet i linje med grannes bastu. Kommunen avslog ansökan och jag överklagade till Länstyrelsen som idag meddelade att de går på kommunens beslut.
Den tidigare ägaren av vår fastighet hade också ansökt om ett uthus nere vid vattnet men fick då avslag från Länstyrelsen för att det låg för nära vattnet. Jag utgick från detta och drog tillbaka mitt uterum så det linjerar med grannens bastu men Länstyrelsen tycker fortfarande att det utökar min hemfridzon för mycket ut i vattnet.

Det jobbiga är att allt är så godtyckligt. Hur långt ifrån vattnet måste jag ha mitt uterum framgår inte.

Jag ska överklaga detta till Mark och miljödomstolen men vill gärna komma i kontakt med någon som har lyckats få igenom en strandskyddsdispens i en storstad med liknande förutsättningar.
Vad innebär igentligen att tomten redan har tagits i anspråk på ett sätt som gör att det saknar betydelse för strandskyddets syften?
Jag anser ju så klart att det är precis det som har gjorts på min fastighet.
Tror inte du har någon chans, att ens få din överklagad prövad. Det hjälper dig inte att kolla vad de gjort i andra domslut. Nu gäller det din tomt, det har varit massor av skriverier om likadana ärende, med strandlinje, fastighetsägare hindrar folk från nå strandlinjen. Bättre fråga kommunen var får jag bygga närmast stranden, så det inte påverkar strandskyddet. Det kommer du vinna tid på så slipper du fundera. Det som du nämner 30 m är ju inget stort avstånd, är mer förvånad över att du fick bygga ett hus 30 m från strandlinjen.
 
H hakborn skrev:
Ok, det gick "snabbt".
Ja de var riktigt snabba
 
  • Gilla
hakborn
  • Laddar…
S Sören Carlsson skrev:
Tror inte du har någon chans, att ens få din överklagad prövad. Det hjälper dig inte att kolla vad de gjort i andra domslut. Nu gäller det din tomt, det har varit massor av skriverier om likadana ärende, med strandlinje, fastighetsägare hindrar folk från nå strandlinjen. Bättre fråga kommunen var får jag bygga närmast stranden, så det inte påverkar strandskyddet. Det kommer du vinna tid på så slipper du fundera. Det som du nämner 30 m är ju inget stort avstånd, är mer förvånad över att du fick bygga ett hus 30 m från strandlinjen.
Inte alls konstigt att jag fick bygga ett hus eftersom det låg ett äldre hus på samma plats som revs. Jag har även fått bygglov för ett garage som ligger ytterligare 10m närmare vattnet än bostadshuset. Det märkliga är att inte hela min tomt fram till vattnet är tomtplats.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
T tripelj skrev:
Inte alls konstigt att jag fick bygga ett hus eftersom det låg ett äldre hus på samma plats som revs. Jag har även fått bygglov för ett garage som ligger ytterligare 10m närmare vattnet än bostadshuset. Det märkliga är att inte hela min tomt fram till vattnet är tomtplats.
Garaget kanske följer ”principen” på bilden jag la in i tråden ovan?
 
  • Gilla
tripelj
  • Laddar…
T tripelj skrev:
Inte alls konstigt att jag fick bygga ett hus eftersom det låg ett äldre hus på samma plats som revs. Jag har även fått bygglov för ett garage som ligger ytterligare 10m närmare vattnet än bostadshuset. Det märkliga är att inte hela min tomt fram till vattnet är tomtplats.
Nej det är inte det märkliga, det är helt i sin ordning. Du har fått dispens för ditt nuvarande hus eftersom det uppfyller kraven i MB 7 kap 18 c punkt 1, platsen är redan ianspråkstagen. Du har varit lite otydlig med detaljerna men det framstår som att en tomtplatsavgränsning redan fanns. Om de tidigare huset var uppfört före strandskyddets syfte gjorde man istället avgränsningen vid det nya bygglovet, eftersom det bedömdes uppfylla kraven för dispens.

Själva tanken är ju att något nytt utrymme inte ska tas i anspråk. Vid en avstyckning görs inte en tomtplatsavgränsning. Jag vet inte när din fastighet avstyckades, men praxis har varit sträng på senaste, en avstyckning idag hade egentligen inte kunnat innehålla mer än din tomtplatsavgränsning eftersom det medför en risk för ökad privatisering.

Som nämnt tidigare ska en remsa lämnas närmast stranden. Om du mot förmodan skulle få ett positivt beslut från kommunen om att utöka kan du nog räkna med att länsstyrelsen överklagar och att du får samma utslag i MMD. Troligtvis kommer kommunen avslå det ganska omgående eftersom de redan prövat frågan, det är samma lagstiftning som vid den tidigare prövningen.
 
  • Gilla
tripelj
  • Laddar…
H hakborn skrev:
Garaget kanske följer ”principen” på bilden jag la in i tråden ovan?
Ja det är ganska möjligt. Mitt primära mål är att få rätt till hela min tomt som tomtplats. Minst en annan i området har lyckats med det. Alla som sett min tomt "tycker" precis som jag att den är i ianspråktagen på ett sätt som gör att strandskyddets syfte är utsläckt. Skickar med en bild tagen från huset.
Vy över tomt med brygga, båt och insjö, tagen från ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Nej det är inte det märkliga, det är helt i sin ordning. Du har fått dispens för ditt nuvarande hus eftersom det uppfyller kraven i MB 7 kap 18 c punkt 1, platsen är redan ianspråkstagen. Du har varit lite otydlig med detaljerna men det framstår som att en tomtplatsavgränsning redan fanns. Om de tidigare huset var uppfört före strandskyddets syfte gjorde man istället avgränsningen vid det nya bygglovet, eftersom det bedömdes uppfylla kraven för dispens.

Själva tanken är ju att något nytt utrymme inte ska tas i anspråk. Vid en avstyckning görs inte en tomtplatsavgränsning. Jag vet inte när din fastighet avstyckades, men praxis har varit sträng på senaste, en avstyckning idag hade egentligen inte kunnat innehålla mer än din tomtplatsavgränsning eftersom det medför en risk för ökad privatisering.

Som nämnt tidigare ska en remsa lämnas närmast stranden. Om du mot förmodan skulle få ett positivt beslut från kommunen om att utöka kan du nog räkna med att länsstyrelsen överklagar och att du får samma utslag i MMD. Troligtvis kommer kommunen avslå det ganska omgående eftersom de redan prövat frågan, det är samma lagstiftning som vid den tidigare prövningen.
Skillnaden är att i min förra ansökan som nu fått avslag inkluderade jag en breddning av bryggan. Så hela ansökan har avslagits utan att de preciserat exakt vad det är som bidrar till avslaget förutom att jag utökar min hemfridszon för mycket ut i vattnet. Just formuleringen "ut i vattnet" samt att jag läst i domar att det är stört omöjligt att få tillstånd för nya eller utökade bryggor gör mig optimistisk till att få igenom en utökad tomtplats. Jag har även en dom från grannen som fick igenom en liknande utökning av tomtplatsen i MMD.
 
T tripelj skrev:
Skillnaden är att i min förra ansökan som nu fått avslag inkluderade jag en breddning av bryggan. Så hela ansökan har avslagits utan att de preciserat exakt vad det är som bidrar till avslaget förutom att jag utökar min hemfridszon för mycket ut i vattnet. Just formuleringen "ut i vattnet" samt att jag läst i domar att det är stört omöjligt att få tillstånd för nya eller utökade bryggor gör mig optimistisk till att få igenom en utökad tomtplats. Jag har även en dom från grannen som fick igenom en liknande utökning av tomtplatsen i MMD.
Nu är jag inte helt säker på hur nämnden arbetar men generellt när man ansöker hos en myndighet ges man möjlighet att jämka sin ansökan. Känns även orimligt att de prövar det som att de är beroende av varandra. Rimligtvis bör de kunna pröva bastuns tillåtlighet och bryggan för sig, eftersom det är två olika åtgärder om än i samma ansökan. Samt att man får ett motiverat beslut. Det bör rimligtvis framgå att även bastun får avslag.
 
M Manfreds skrev:
Nu är jag inte helt säker på hur nämnden arbetar men generellt när man ansöker hos en myndighet ges man möjlighet att jämka sin ansökan. Känns även orimligt att de prövar det som att de är beroende av varandra. Rimligtvis bör de kunna pröva bastuns tillåtlighet och bryggan för sig, eftersom det är två olika åtgärder om än i samma ansökan. Samt att man får ett motiverat beslut. Det bör rimligtvis framgå att även bastun får avslag.
Jag håller helt och hållet med dig men så har de inte gjort i mitt fall. Jag påpekade även detta i min överklagan till MÖD men som du vet fick jag inte prövningstillstånd där.
 
T tripelj skrev:
Jag håller helt och hållet med dig men så har de inte gjort i mitt fall. Jag påpekade även detta i min överklagan till MÖD men som du vet fick jag inte prövningstillstånd där.
Du bör iaf kontakta nämnden isf och be dem motivera i efterhand om du anser att beslutet inte är tillräckligt tydligt. Då får du mer information till att eventuellt gå vidare.
 
  • Gilla
tripelj
  • Laddar…
Nu har jag skrivit till kommunen: "
Nu har jag för avsikt att ansöka om strandskyddsdispens för ett mindre förråd på ca 5 kvm eller alternativt en trall på del av den yta som idag inte tillhör min tomtplats.

Samtidigt vill jag att tomtplatsen ritas om så den täcker hela min tomt på land. Som stöd för detta har jag MMD:s dom berörande fastighet Lund 1:14 i Järfälla.

Min fråga blir således var jag bör placera förrådet för att inte utöka hemfridszonen ut i vattnet eller blir det lättare att ansöka om en mindre trall?

Vad rekommenderar du för att det ska bli så lätt som möjligt att få igenom?"

Låt oss se vad de kommer tillbaka med för svar!
 
  • Gilla
hakborn
  • Laddar…
Svar enligt följande:
"
Hej,

Du är välkommen med din ansökan i vår e-tjänst J

Det är svårt för mig att råda om placering, vi ser ju helst att man placerar nära sin huvudbyggnad och att man lämnar ”fri passage” d.v.s. obebyggt på den del av tomten som är närmast strandlinjen.


Mvh/"
Blev tyvärr inte mycket klokare av det svaret.
 
Då är en ny ansökan inlämnad till kommunen. Jag har ansökt om ett litet förråd på 4 kvm samt att hela min tomt på land ska tillhöra min hemfridzon. För att styrka min rätt till detta så har jag även skickat med grannens MMD dom som gett grannen rätt. Nu hoppas vi på det bästa.
 
  • Gilla
hakborn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.