D Daniel 109 skrev:
Att betala ett högra anslutningspris är knappast en garanti för låga framtida kostnader. Man bygger upp monopolnät som man inte vet hur de kommer att ägas eller hanteras i framtiden. Mer än att ägarna vill maximera vinsten.
Det är klart att en hög anslutningsavgift inte garanterar låga löpande kostnader, men en låg anslutningsavgift garanterar nästan alltid höga dito. Någonstans måste ju kalaset finansieras, och som du skriver så är det få företag som inte har fokus på att göra vinst på sikt.
D Daniel 109 skrev:
Enligt min åsikt bör infrastruktur vara offentligt ägd.
Precis som alla kommunala Stadsnät runt om i landet då?

Jag har dock aldrig hört talas om att varken Skanova eller någon annan har "tagit bort anslutningen" om den inte används. Jag skulle tro att det är en onödig kostnad när det enklaste för dem är att bara låta den ligga. Av samma anledning låter Telia all gammal kopparkabel ligga kvar i marken runt om i landet. Det skulle kosta enorma summor om de skulle åka runt och plocka bort all kabel som inte längre används.
 
T Tiger79 skrev:
Intressant. Blev förfånad själv av att få detta brev. I vårt förr hus vi anslöt fiber till bytte de fiberboxen utan kostnad?

Så vad gäller är det bara buffel å båg med 9kr i månaden?
Yepp, det är fiffel och båg !! De vill locka dig att betala1 gång för då har du formellt sagt upp ditt förmånliga original avtal och sitter fast i deras klor.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
B Bonzo2000 skrev:
Det är klart att en hög anslutningsavgift inte garanterar låga löpande kostnader, men en låg anslutningsavgift garanterar nästan alltid höga dito. Någonstans måste ju kalaset finansieras, och som du skriver så är det få företag som inte har fokus på att göra vinst på sikt.


Precis som alla kommunala Stadsnät runt om i landet då?

Jag har dock aldrig hört talas om att varken Skanova eller någon annan har "tagit bort anslutningen" om den inte används. Jag skulle tro att det är en onödig kostnad när det enklaste för dem är att bara låta den ligga. Av samma anledning låter Telia all gammal kopparkabel ligga kvar i marken runt om i landet. Det skulle kosta enorma summor om de skulle åka runt och plocka bort all kabel som inte längre används.
Det är säkert något liknande som Skanova menar, att om åren går och grejerna kostar mycket i underhåll så kommer de inte underhålla något som är 20 år gammalt och inte används bara för att man betalade 20 tusen en gång i tiden.
 
Joakim i Upplands Väsby Joakim i Upplands Väsby skrev:
Yepp, det är fiffel och båg !! De vill locka dig att betala1 gång för då har du formellt sagt upp ditt förmånliga original avtal och sitter fast i deras klor.
Det är det jag är rädd för betala en gång och då accepterat vilkoret.
Sen höjs underhålls avgiften årligen.
 
  • Gilla
varmkorv
  • Laddar…
9kr täcker nog knappt hanteringen. Det är sannolikt en låg summa för att få folk att acceptera upplägget. För aktiva anslutningar debiterar de nog ca 10gånger så mycket.
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Det är säkert något liknande som Skanova menar, att om åren går och grejerna kostar mycket i underhåll så kommer de inte underhålla något som är 20 år gammalt och inte används bara för att man betalade 20 tusen en gång i tiden.
Troligtvis är det så. De garderar sig för att eventuell kunna ha möjligheten att avveckla nätet om det skulle bli föråldrat och om ingen använder det.
 
C
B Bonzo2000 skrev:
Troligtvis är det så. De garderar sig för att eventuell kunna ha möjligheten att avveckla nätet om det skulle bli föråldrat och om ingen använder det.
Det lär dock inte vara aktuellt på många decennier. Man får anta att andelen anslutningar som inte används är otroligt liten och att underhållskostnaden för dessa är försvinnande liten i sammanhanget. Dessutom är även inaktiva anslutningar en tillgång då de binder fastigheten till nätägaren och ökar sannolikheten för framtida intäkter. Det är ju inte som med elnät med koncession där nätägaren har monopol i ett område.
 
Underhållskostnaden är inte heller lägre än de belysta fibrerna. Varför ska de som använder fibern betala men inte övriga?

Hela upplägget med privata monopol uppbyggda med statliga bidrag är galen. Precis som privata elnät, men där finns i alla fall en ordentlig reglering.
 
G
D Daniel 109 skrev:
Underhållskostnaden är inte heller lägre än de belysta fibrerna. Varför ska de som använder fibern betala men inte övriga?

Hela upplägget med privata monopol uppbyggda med statliga bidrag är galen. Precis som privata elnät, men där finns i alla fall en ordentlig reglering.
Då kan du ju få betala en del av min hyra. Varför ska jag som använde rmin lägenhet betala men inte du?
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Den liknelsen går inte ihop. Det här handlar om en avgift för att något ska hållas tillgängligt. Har jag tillgång till din lägenhet om jag skulle vilja?
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
C
D Daniel 109 skrev:
Det här handlar om en avgift för att något ska hållas tillgängligt.
Å andra sidan kan man vända på det och säga att om inte TS och andra anslutit sig passivt kanske det inte hade blivit någon fiberutbyggnad i området alls. Alltså borde TS få pengar av de som använder nätet aktivt som tack för hjälpen.

Det går alltid att vända och vrida på olika finansieringsmodeller, men felet här är att man försöker ändra modellen i efterhand. Det kommer säkert inte att bli billigare för de som använder fibern aktivt heller, detta handlar nog bara om att maximera profiten för nätägaren.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Underhållskostnaden är inte heller lägre än de belysta fibrerna. Varför ska de som använder fibern betala men inte övriga?

Hela upplägget med privata monopol uppbyggda med statliga bidrag är galen. Precis som privata elnät, men där finns i alla fall en ordentlig reglering.
Tyvärr är ju hela upplägget med Elnätsmonopolen också ett totalt misslyckande. De stora elbolagen har chockhöjt avgifterna sen de tog övefr och det visade sig att utredarna inte tänkt på EU-lagstiftning som gör att staten inte fick reglera priser på privata företag. Så företaqen har ju vunnit i rätten mot myndigheten och skär nu guld med täljkniv och gör enorma vinster på monopolen, men dan kunderna varken får en bra servce eller nåt för de enorma vinsterna som företagen skickar till sina aktieägare. Exemplevis tyska EON gör större vinstavsättningar till sina ägare än de investerar i Sverige så höjningarna är alltås helt onödiga. Företaget som hör till Sveriges mest impopulära med över 90% missnöda kunder behöver varken nödja kunder eller förbättra sin service utan det är bara fakturera på...... Så även elnätsmonopolen måste snarast ändras så elnätsbolagen blir konkurrensutsatta
 
  • Gilla
arneri68
  • Laddar…
Du kan inte konkurrera på elnät, det skulle bli ett ännu värre läge. Fiber är något lättare, men i praktiken är det monopol där med. Alla nät borde vara offentligt ägda. Vi får vara glada att vattennäten inte är privata.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
C
D Daniel 109 skrev:
Fiber är något lättare, men i praktiken är det monopol där med. Alla nät borde vara offentligt ägda.
Instämmer. Fiberförening är också en trevlig idé tänker jag. Finns inte någon poäng med konkurrens på infrastruktur, nackdelarna med att ha flera parallella uppsättningar av samma infrastruktur överväger vida fördelen med den lilla konkurrensutsättning som eventuellt kan förekomma. I praktiken blir det istället vilda västern när olika aktörer skall "muta in" olika områden.
 
C cpalm skrev:
Det lär dock inte vara aktuellt på många decennier. Man får anta att andelen anslutningar som inte används är otroligt liten och att underhållskostnaden för dessa är försvinnande liten i sammanhanget. Dessutom är även inaktiva anslutningar en tillgång då de binder fastigheten till nätägaren och ökar sannolikheten för framtida intäkter. Det är ju inte som med elnät med koncession där nätägaren har monopol i ett område.
Sant, men jag hade iaf velat ha möjligheten om jag va nätägare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.