arneri68 arneri68 skrev:
Fick också det omtalade brevet i dag. I och med att tjänsteleverantörerna, dvs internet och IPTV leverantörerna svarat för kundsupport och kontakt med nätoperatören har jag antagit att nätägaren tagit en avgift av tjänsteleverantörerna för bla support.

Jag förstår att kunden kan få stå för kostnaden för nya avlämningpunkter (mediaomvandlare) när de går sönder av ålder, men eventuell felsökning skall nätägaren stå för. Vi hade mycket problem med IPTV de 3 första åren och mediaomvandlaren byttes 2 ggr, men felet satt i deras nätverk.

Nätverket är inte speciellt öppet. Sist jag tittade fanns 3 IPTV leverantörer och lika många internetleverantörer.
Jag är ganska säker på att tjänsteleverantören betalar till nätägaren idagsläget, bara kolla priserna för samma leverantör i olika nät så skiljer det med 10-20 kr/månaden för alla leverantörer.

Ändå ganska smart affärsmodell av Openinfra när man tar betalt av tjänsteleverantören för leverans av kunden sen tar man betalt av kunden för leverans av tjänsteleverantören. Sen låter man tjänsteleverantören ta hand om all support samt kontakt med kunden så man slipper all administration/felsökning.
 
P Pilis skrev:
Jag är ganska säker på att tjänsteleverantören betalar till nätägaren idagsläget, bara kolla priserna för samma leverantör i olika nät så skiljer det med 10-20 kr/månaden för alla leverantörer.

Ändå ganska smart affärsmodell av Openinfra när man tar betalt av tjänsteleverantören för leverans av kunden sen tar man betalt av kunden för leverans av tjänsteleverantören. Sen låter man tjänsteleverantören ta hand om all support samt kontakt med kunden så man slipper all administration/felsökning.
Det är helt galet att de ska försöka sälja in det som en försäkring som kickar in i de fall CPE'n går sönder. Går den sönder pga oaktsamhet så kommer slutkunden såklart få stå för kostnaderna, men om den går sönder pga dålig kvalitet eller utmattning kan jag tycka att de borde ersätta den utan kostnad.

En fungerande utrustning är en förutsättning för att kunna leverera tjänster, och utan tjänster får nätägaren ingen kickback från tjänsteleverantörerna. Alltså ligger det i nätägarens intresse att hårdvaran är hel och fungerande.
 
P Pilis skrev:
Jag är ganska säker på att tjänsteleverantören betalar till nätägaren idagsläget, bara kolla priserna för samma leverantör i olika nät så skiljer det med 10-20 kr/månaden för alla leverantörer.

Ändå ganska smart affärsmodell av Openinfra när man tar betalt av tjänsteleverantören för leverans av kunden sen tar man betalt av kunden för leverans av tjänsteleverantören. Sen låter man tjänsteleverantören ta hand om all support samt kontakt med kunden så man slipper all administration/felsökning.
Ja, de tar absolut betalt den vägen. Titta på vad abonnemangen kostar i de fiberföreningar som debiterar nätet separat. Det är en rejäl skillnad.
 
Tar någon annan fiberleverantör ut en driftavgift för CPE? Jag har aldrig hört talas om det.
 
Här har vi en anslutning till stadsnätet som kostar 250/mån. Utan tjänster alltså. Tillkommer avgifter för tjänster, dock är dom avgifterna lägre än för den fiberleverantör som också konkurrerade om nätet här men inte hade månadskostnad, där var tjänsterna dyrare så totalt blev summan ungefär lika. För den som bor hela tiden och utnyttjar nätet spelar det ingen roll men för fritidshusägare har det ju betydelse om man använde nätet bara 3 mån/år t ex.
 
C
K Kurtivan skrev:
Här har vi en anslutning till stadsnätet som kostar 250/mån. Utan tjänster alltså.
Oj, det var dyrt!
 
Jämför abonnemangskostnaden i det nätet och hos Skanova eller Iponly så ser du vad man normalt betalar för lokalnätet utan att bli informerad om det. 250kr lät inte billigt, men det är inte gratis på andra håll även om man inte får reda på vad man betalar.
 
C
D Daniel 109 skrev:
Jämför abonnemangskostnaden i det nätet och hos Skanova eller Iponly så ser du vad man normalt betalar för lokalnätet utan att bli informerad om det.
Fast en kommersiell aktör har ju en vinstmarginal också. Stadsnätet läser jag som att det är ett kommunalt nät dvs. mer eller mindre självkostnadspris. Vi betalar 290:- inklusive 100/100 Internet i det kommunala nätet, men då är det inte ett öppet nät.
 
Det var ett bra pris.
 
arneri68 arneri68 skrev:
Tar någon annan fiberleverantör ut en driftavgift för CPE? Jag har aldrig hört talas om det.
Servanet säljer också en "försäkring" för CPE men de tar ännu mer betalt
 
Nu verkar det nått till media. Konsumentverket granskar och tycker att de fakturor som skickats ut är bedrägliga.

OpenInfra menar att de har en standardtext och att det bara är ett erbjudande.
 
Precis, enligt Open Infra är avgiften frivillig! Vilket jäkla sätt!
 
A
Någon som har betalat?
Jag avstod.
 
  • Gilla
mlkjhr
  • Laddar…
Nix.
Jag skrev på avtalet med Svensk infrastruktur, men min sambo fick brevet med faktura för underhåll. Min sambo fick fakturan makulerad så vi får se om de skickar mig en faktura.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.