D Daniel 109 skrev:
Du kan inte konkurrera på elnät, det skulle bli ett ännu värre läge. Fiber är något lättare, men i praktiken är det monopol där med. Alla nät borde vara offentligt ägda. Vi får vara glada att vattennäten inte är privata.
Håller med, det var ett stort misstag privatisera en verksamhet som bygger på monopol. Kunderna blir ju helt maktlösa. Men det finns varianter, exempelvis att nätägarna får koncessioner på typ 5 år och sen får den som ger bästa budet vinna. Eller att man reglerar att inkomsterna från monopolen endast får gå till investeringar i näten, att missnöjda kunder kan betala in till nån myndighet som håller inne pengarna till nätägaren åtgärdat klagomål, att riskdagen beslutar att skriva in att nätavgifterna skall vara rimliga i förhållande till nätägarens utgifter, att man begränsar vinstuttaget generellt, att priserna endast får tävka kostnader +10% eller annan förutbestämd vinstmarginal etc...etc.. Så som det är nu kan det i alla fall inte fortsätta.
 
Jag ser problem med alla dina förslag. Men jag håller med om grundproblemet.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
C
Joakim i Upplands Väsby Joakim i Upplands Väsby skrev:
att riskdagen beslutar att skriva in att nätavgifterna skall vara rimliga i förhållande till nätägarens utgifter, att man begränsar vinstuttaget generellt, att priserna endast får tävka kostnader +10% eller annan förutbestämd vinstmarginal etc...etc..
Det är ju så det är reglerat nu med intäktsramarna, men det funkar ju inte i praktiken.
Problemet i ett nötskal är att om du t.ex. är garanterad att få täckning för dina kostnader + 10% så blir det en jäkligt bra business att hitta på nya kostnader och att se till att allt du gör kostar så mycket som möjligt.
 
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
J
Det ramlade ner i min brevlåda oxå. Jag hsr Svenska infrastruktur i början. Det var de som drog in fibern.
Betyder det att de ör uppköpta av Open infra och har ingen ansvar för reparation längre?
Min dosa har gått sönder 3 gg hittills och det var SvI som bytte kretskorten utan kostnad.

Ett brev från en kundtjänst som diskuterar nätavgift, drift och underhåll för fibernätstjänster samt kontaktinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
J Jens33 skrev:
Det ramlade ner i min brevlåda oxå. Jag hsr Svenska infrastruktur i början. Det var de som drog in fibern.
Betyder det att de ör uppköpta av Open infra och har ingen ansvar för reparation längre?
Min dosa har gått sönder 3 gg hittills och det var SvI som bytte kretskorten utan kostnad.

[bild]
Det som nu heter Open Infra hade tidigare olika namn beroende på var i landet de härjade runt. Svensk Infrastruktur, Digital Infrastruktur, Stadsnätsbolaget etc. Nu går samtliga dessa under namnet Open Infra, men det handlar snarare om en sammanslagning och namnbyte än ett uppköp av olika när.
 
J
B Bonzo2000 skrev:
Det som nu heter Open Infra hade tidigare olika namn beroende på var i landet de härjade runt. Svensk Infrastruktur, Digital Infrastruktur, Stadsnätsbolaget etc. Nu går samtliga dessa under namnet Open Infra, men det handlar snarare om en sammanslagning och namnbyte än ett uppköp av olika när.
Bra information.
Då ska samma avtal gälla ju. Fattar inte det här med fibernät avgift fom nästa år.
 
I praktiken kan de ändra avtal och ta vilka avgifter de vill. Det man har rätt till är att säga upp avtalet...
 
J
D Daniel 109 skrev:
I praktiken kan de ändra avtal och ta vilka avgifter de vill. Det man har rätt till är att säga upp avtalet...
Då är det bara gilla läget och betala. Jag har iofs inga större problem med kostnaden men 9kr i månad kan lika bra bli 199 kr per månad om ett par år!
Får de inte pengar från internet leverantörerna för underhåll?
 
Jo, har man abonnemang debiterar de nätleverantören i stället. På det viset får de kunderna att tro att de inte har en månadsavgift för det lokala fibernätet. Nätleverantören måste dölja kostnaden för kunden.
 
J
D Daniel 109 skrev:
Jo, har man abonnemang debiterar de nätleverantören i stället. På det viset får de kunderna att tro att de inte har en månadsavgift för det lokala fibernätet. Nätleverantören måste dölja kostnaden för kunden.
Jag har alltid haft internet abonnemang. Varför ska jag betala då direkt till Open Infra?
 
Ja, det låter ju lite udda att ts betalt från två håll. Fiberföreningar har ofta en direktavgift, men då inget via abonnemanget. Men att ta betalt dubbelt är fult.
 
B Bonzo2000 skrev:
Det som nu heter Open Infra hade tidigare olika namn beroende på var i landet de härjade runt. Svensk Infrastruktur, Digital Infrastruktur, Stadsnätsbolaget etc. Nu går samtliga dessa under namnet Open Infra, men det handlar snarare om en sammanslagning och namnbyte än ett uppköp av olika när.

De hette svensk infrastruktur och led av dåligt rykte. De bytte namn och led av dåligt rykte. Nu bytte de namn igen.

Skulle inte betala. Tror inte ens de får göra så här. PTS måste nog yttra sig.
 
  • Gilla
Bonzo2000
  • Laddar…
Kolla vad det står i avtalet.

Jag kollade mitt och under punkt 4 står det att de skall ta ut en underhållsavgift för modemet enligt punkt 6. Summan 9kr/m står under punkt 6.
 
S Schobre skrev:
De hette svensk infrastruktur och led av dåligt rykte. De bytte namn och led av dåligt rykte. Nu bytte de namn igen.

Skulle inte betala. Tror inte ens de får göra så här. PTS måste nog yttra sig.
Varför skulle de inte få det? Det finns väl knappt någon reglering på området.
 
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle de inte få det? Det finns väl knappt någon reglering på området.
De får erbjuda vad de vill. Men de kan ju inte tvinga kunden att nappa.
De försöker ju skrämma kunden att det blir jättedyrt om boxen går sönder. Betala annars....

En ny box kostar knappt en tusenlapp och råkar man ha sönder den av ren olyckshändelse så kan man ju ta det via hemförsäkring.

De säger ju inte ens när och vad denna låtsasförsäkring täcker.
Som jag tolkar det är det bara om boxen spontandör...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.