Hej, vårt hus är sedan att par år tillbaka är anslutet till ett fibernät som driftas av såvitt jag förstår numera OpenInfra. Av olika skäl har vi emellertid inte utnyttjat nätet ännu. Utöver anslutningsvagiften ha vi inte betalat något för fiberanlutningen eller boxen.
Min fråga är att vi fått ett brev från Openinfra där de säger " ..Nästa år kommer nätavgiften att bli obligatorisk för alla fibernätskunder, ungefär på samma sätt som elnätsavgiften på elmarknaden. I dagsläget är det omöjligt att svara på om avgiften förblir densamma eller om det finns behov av att höja den "
Känner någon till detta, är det något överordnat regelverk av riksdag/regering som ligger bakom?
Openinfra erbjuder(?) i sitt brev en nåtavgift på 9 kr/mån, i och för sig en mkt blygsam summa, men ändå.
Mvh
Hans-Ivar Swärd

C
Vad menar de egentligen undrar man? Om man har en elservis utan abonnemang betalar man ju ingen nätavgift, så med den jämförelsen skulle du alltså inte behöva betala något så länge du inte nyttjar fibern.

Svårt att se hur detta upplägg skulle fungera rent juridiskt. Börja med att kolla vad som står i de avtal som ingåtts, men jag ser inte hur de skulle kunna kräva en nätavgift av en framtida ägare om du skulle sälja huset.

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
A
Är det inte bara ett allmänt utskick? Använder du inte fibret så skall du inte heller betala. Ring och hör med bolaget.

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
Om du säger upp elabonnemanget så att du slipper nätavgiften får du betala ny anslutningsavgift. Så nog kan man ha elabonnemanget "vilande" utan att förbruka en enda kilowattimme. Vi hade ett elabonnemang vilande i flera år men för att slippa ny anslutningsavgift var vi tvungna att betala nätavgiften. Känslan är att folk inte ifrågasätter elbolagen lika mycket som fiberföreningarna i sådana här ärenden. :thinking:

Blir fibernätet skadat eller behöver hållas i rimligt skick så kostar det lika mycket att laga oavsett om man använder det eller inte så egentligen är det rimligt att man får betala nätavgift även för en vilande fiber. Här har vi en mycket större nätavgift men de som har vilande behöver bara betala den årliga medlemsavgiften. Sedan kostar det relativt mycket att koppla in på nytt då man skicka någon att koppla in och ur i noden. Finns det ledig plats ändå kopplar man inte ur. Men avgiften blir ju densamma, för det går ju inte veta. Det motverkar säsongsvis ur och ikopplingar. En del folk är riktigt "ekonomiska" och kopplar ur fibern när de sålt huset för att spara en hundring i månaden sista tiden i huset. Sedan får den som flyttar in betala 1500 kr. Hjälper inte att förklara. :cry:

Edit: Kom precis i detta nu en och knackade på dörren och frågade var fibern gick på ett ställe. Då kostar det en slant för föreningen när Geomatikk eller annan åker dit och sätter ut. Det måste göras även om fibern är inaktiv.

Redigerat:
  • Gilla
vackermyren
  • Laddar…
Avancerat bondfångeri

Open Infra har uppenbarligen köpt upp massa stadsnät och försöker nu få kunderna att teckna avtal där man betalar för anslutningen.
I Upplands Väsby testade de redan föregående år med ett extremt otydligt formulerat brev som skulle ge intryck av att man borde ändra sitt avtal till att betala månadsavgift. Enligt kommunens sakkunniga var det enbart snömos och inget man behövde bry sig om.

Vi installationen av fibernäten valde många fastighetsägare att betala en högre engångsavgift för att slippa månadsavgift och många valde detta alternativ vilket självklart gäller oavsett om fibernäten skulle byta ägare.

Open Infra har i och med köpen av fibernäten också tagit över tidigare avtal och har därmed ingen juridisk möjlighet att tvinga nån att betala avgift eller säga upp avtal med de som har köpt fiberinstallation utan nätavgift.

Det har inte skett några lagändringar som ger en fibernätägare möjlighet att ta ut "obligatorisk" avgift från fatsigheter som redan är anslutna till fibernät.

Sen kan man självklart välja om man vill betala månadsagift för att slippa servicekonstnader, men fibermodemen är standardprodukter som man lika gärna kan köpa på öppna marknaden, en eladapter till fibermodemen kostar typ 150 SEK på Kjell & Co eller ClaesOlsson vilket är det som oftast går sönder.Så men tanke på att tanken nog är att börja höja avgifterna så fort man fått tillräckligt många att teckna avtal så kan det nog vara mer lönande att strunta i månadsavgifterna.

Det är också tveksam om Open-Infra skulle kunna tvinga en ny fastighetsägare att betala månadsavgift. Vid installationen gällde avtalen fastigheten, så säger ägaren inte upp sin tjänst så gäller urspungligt avtal även om fastigheten byter ägare.

• Gilla
Fotografen och 5 till
  • Laddar…
rsskaegg skrev:
Är det inte bara ett allmänt utskick? Använder du inte fibret så skall du inte heller betala. Ring och hör med bolaget.
Det spelar ingen roll om du "använder" fibern, valde man att köpa sin utrustning vid installation (vilket de flesta gjorde) så finns ingen möjlighet för bolaget att tvinga en fastighetsägare att betala nåt till dem.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Joakim i Upplands Väsby Joakim i Upplands Väsby skrev:
Det spelar ingen roll om du "använder" fibern, valde man att köpa sin utrustning vid installation (vilket de flesta gjorde) så finns ingen möjlighet för bolaget att tvinga en fastighetsägare att betala nåt till dem.
Fick samma brev idag, men de har ju försökt tidigare så jag vet vad som gäller. Så för 9 kr/mån som kan bli x kr/mån framöver ingår en ny strömadapter, fasadbox (har jag ingen) och fiberbox om någon av dessa skulle gå sönder. När jag bytte avlopp i höstas så fick lyfta undan fiberröret. Direkt ovanpå röret låg alla (vassa) stenar prydligt packade som de hittade när de grävde diket för röret. Skojare är de och skojare förblir de. Det är väl bara att köpa en ny Intenobox om den skulle paja och sedan be nån svetsa fast fibern. Hellre det än att gynna dem.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
När jag läste villkoren för skanovas när för några år sedan stod det att de kunnde ta bort anslutningen om det inte fanns något abonnemang på den. Närägaren behöver ju månadsavgiften för drift och vinst. Det behovet finns även om fibern inte är belyst. Så jag har förståelse för upplägget.

Om de kan göra så beror helt på vilka avtal som finns.

• Gilla
Sirtingeling
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
När jag läste villkoren för skanovas när för några år sedan stod det att de kunnde ta bort anslutningen om det inte fanns något abonnemang på den. Närägaren behöver ju månadsavgiften för drift och vinst. Det behovet finns även om fibern inte är belyst. Så jag har förståelse för upplägget.

Bahnof lär ju knappast få leverera gratis på Openinfras nät. Så länge man har ett abonnemang så kan jag inte se varför de skulle behöva en avgift. Dessutom täcker avgiften endast utbyte av felande box.

Intressant. Blev förfånad själv av att få detta brev. I vårt förr hus vi anslöt fiber till bytte de fiberboxen utan kostnad?

Så vad gäller är det bara buffel å båg med 9kr i månaden?

Open Infra hette tidigare bl.a. Stadsnätsbolaget, men de har även agerat under andra namn. De är väl kända i branschen som en av de mer oseriösa aktörerna. Utan att gå in på detaljer så har deras UE förstört en hel del av våra kablar när de gräver i kommunen. Även Skanova, E.On och ComHem har fått kablar avgrävda av dem det senaste året. Och detta är bara sånt jag har förstahandsinformation om, så det är säkert bra mycket mer än så

Min poäng är att de är ena jäkla klåpare som säljer billiga anslutningar till privatpersoner som inte förstår att det finns en anledning till att de ansluter din bostad till en fjärdedel av priset som alla andra har. Att de försöker få betalt i efterhand förvånar mig inte ett dugg då de har ungefär samma kostnader som oss andra, även om de sparar en del genom att anlita billig arbetskraft.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Att betala ett högra anslutningspris är knappast en garanti för låga framtida kostnader. Man bygger upp monopolnät som man inte vet hur de kommer att ägas eller hanteras i framtiden. Mer än att ägarna vill maximera vinsten.

Enligt min åsikt bör infrastruktur vara offentligt ägd.

• Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:

Det går ju lite stick i stäv med nätägarnas försök att sälja på folk anslutningen som inte behöver för tillfället för att "det är bra om den finns där"

• Gilla
Stejoh85
  • Laddar…
Absolut, jag vet inte om det finns kvar i avtalet. Säljaren visste inte om det då, men säljmötet var mest ett rabblande av felaktiga eller missledande floskler. Av typen ”inget är dnabbare än ljus”

• Haha
Okarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.