K
S SvenJOPP skrev:
Hej allihopa,
Arbetet med att få Solkraft att ta ansvar för problemet fortgår. Har haft ett oberoende proffs ute för att se över installationen och han hade flertalet åsikter, blandannat om sladdar som inte var fastsatta ordentligt och utgör brandfara samt felaktiga fästen på solcellerna som gjorde att de kan blåsa iväg.

Jag upptäckte också att mätaren visar att en av faserna (fas 1) saknas enligt bifogad bild.

Är det någon som vet ifall det är något som solcellsbolaget ska göra eller, vem bär ansvaret för det?

Jag antar att det kan vara felet som gör att el produceras men inte säljs?
Ställ frågan gällande mätaren till nätägaren. Men saknar du en fas borde du märka av det och även nätägaren se det när de kopplar upp sig.

Kanske bör kolla huvudsäkringen först?

Men det låter som sagt märkligt om en fas kan vara borta, utan att det visar sig i huset.

M mortimer skrev:
Inte ens en klantig solcellsinstallatörs elektriker kommer väl inte åt fasledarna som går in i mätaren ?
Jodå, i synnerhet som den installatör jag hade drog om huvudbrytaren så den ligger efter mätaren. Nätägaren kom senare och bytte mätare och satte dit nya plomberingar.

tveksamt tveksamt skrev:
Jag har själv en sådan här, den är jag mycket nöjd med så här långt.
HomeWizard

.
Mäter den både konsumtion och det jag producerar? Tänkte det kan vara bra att ha en extra koll.

Suhagg Suhagg skrev:
Mäter den både konsumtion och det jag producerar? Tänkte det kan vara bra att ha en extra koll.
Den mäter inget alls själv, den rapporterar enbart vad nätägarens mätare registrerar, dvs vad som passerar den.
Den har alltså bara vetskap om det som importeras eller exporteras, inget om det som produceras och går direkt in i huset.
HomeWizard:
Graf över total effektanvändning i kWh, minskning och ökning, tidsaxel, ingen kostnad i kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Växelriktaren:
Energistatistikdiagram, produktions- och förbrukningsdata, elanvändning, procentsats nätimport, solenergiproduktion och förbrukning.
Skapa konto

Det som är ljusgrönt/blått i grafen ovan och blått i grafen nedan ser alltså HomeWizard inte alls.
Graf över solenergiproduktion och elförbrukning under en dag. Markerar klockan 08:00 med 2,33 kW förbrukning.
Skapa konto

Blir ännu tydligare när man tittar på en hel dag:
Area chart visar total effekt över tid, energiutbyte noterat, laddnings- och urladdningsvärden, inga kostnader angivna.
Skapa konto

Energidata presentation: stapeldiagram visar produktion och förbrukning, linjediagram visar timvis dynamik.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Suhagg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.