6 954 läst · 50 svar
7k läst
50 svar
Nätägare registrerar inte försäljning av el
Renoverare
· Falun
· 115 inlägg
Jag får svara med det tråkiga "el är färgblind". Färgen på isoleringen spelar ingen roll, bara det är lika (som jag förstått det men jag kan ha fel, se inlägget från Daniel 109 ovan). Och jag får säkert smäll på fingrarna av någon elektriker om en liten stund.M mortimer skrev:
Så har jag förstått det också, att färgerna spelar ingen roll i sig.Renoverings-Pettson skrev:
Men då undrar jag lite vad du menar med fas 1, fas 2 och fas 3
(nä, jag är ingen elektriker)
Renoverare
· Falun
· 115 inlägg
Hm, det blir lite blind leder döv är jag rädd (ta inte illa upp, jag menar att jag inte heller är elektriker). Istället för att jag ska försöka förklara hänvisar jag till Wikipedias förklaring om trefassystem https://sv.wikipedia.org/wiki/Trefassystem. Det finns säkerligen fler sidor som förklarar det också.M mortimer skrev:
Problemet man vill lösa här är att man som privatkonsument vill kunna felsöka på ett kostnadseffektivt sätt. Om tesen man vill visa är att mätaren missar el som säljs till elnätet så får man belasta elnätet med en tydlig testlast som syns i statistiken. Man kan köra den 1 timme under natten för att se att den korrekt räknas av och syns i förbrukningsstatisktiken. Sen gör man om samma sak på dagen då solcellerna producerar så pass att de klarar testlasten. Om denna last nu syns i statistiken för elmätaren så är det fel på anläggningen. Om den inte gör det är det fel på mätningen vid elmätaren.
tveksam,
Den "konstiga kopplingen" som du anger i inlägg nr. 20 och mortimer kommenterar i inläggnr 25, är förmodligen seriekoppling av två solcellspanelsträngar(eller rättare pga SolarEdgesystem: effektoptimerarsträngar). Det brukar man göra i en DC-box, ser snyggare ut.
Är det metallrör som solarkablarna leds i och som syns i inlägg nr 18? Är metallrören jordade?
Den "konstiga kopplingen" som du anger i inlägg nr. 20 och mortimer kommenterar i inläggnr 25, är förmodligen seriekoppling av två solcellspanelsträngar(eller rättare pga SolarEdgesystem: effektoptimerarsträngar). Det brukar man göra i en DC-box, ser snyggare ut.
Är det metallrör som solarkablarna leds i och som syns i inlägg nr 18? Är metallrören jordade?
Redigerat:
Den kopplingen är ju inte snygg på något sätt och tveksamt hur bra den håller över tid. En DC box kan inte kosta så många hundralappar för en installatör. Nu ser jag inte att denna är problemet men jag hade inte godkänt den kopplingen. Har installqtören gjort en sådan fuling så kan man fråga sig hur rätt övrig installation är. En extern besiktning bör man göra oavsett vad.A Arnodt skrev:
Låter som sagt rimligt med den slutsatsen. Jag hade inte godkänt en så där ful lösning på min installation, av rent estetiska skäl.A Arnodt skrev:tveksam,
Behöver metallrören vara jordade när kablarna går i ett plast(?)-rör som går i metallrören?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 970 inlägg
Sorry, tolkade det som att det var nätbolaget du skulle vända dig emot och då är ju förlusten hittills bara de fåtal kr du hittills eventuellt inte fått för levererad el.S SvenJOPP skrev:
Den matchar i princip perfekt med Greenely datan. Enda skillnaden är ju att det borde vara mer såld el, då Greenely kör Netto per timme medan min nätägare verkar ta realtid om jag köper/säljer.
Igår var perfekt väder utan ett enda moln, producerade 30kwh och sålde 0.2kwh (kl 2 på natten, så inte ens när jag producerade).
Igår var perfekt väder utan ett enda moln, producerade 30kwh och sålde 0.2kwh (kl 2 på natten, så inte ens när jag producerade).
K knightjocke skrev:
Går klockan rätt på din växelriktare? Min var helt felställd och jag fick lite konstiga siffror när jag tittade på dagens produktion. Visade sig att att VR trodde det var 1 på morgonen när det var 8 på kvällen.S SvenJOPP skrev:Den matchar i princip perfekt med Greenely datan. Enda skillnaden är ju att det borde vara mer såld el, då Greenely kör Netto per timme medan min nätägare verkar ta realtid om jag köper/säljer.
Hej allihopa,
Arbetet med att få Solkraft att ta ansvar för problemet fortgår. Har haft ett oberoende proffs ute för att se över installationen och han hade flertalet åsikter, blandannat om sladdar som inte var fastsatta ordentligt och utgör brandfara samt felaktiga fästen på solcellerna som gjorde att de kan blåsa iväg.
Jag upptäckte också att mätaren visar att en av faserna (fas 1) saknas enligt bifogad bild.
Är det någon som vet ifall det är något som solcellsbolaget ska göra eller, vem bär ansvaret för det?
Jag antar att det kan vara felet som gör att el produceras men inte säljs?
Arbetet med att få Solkraft att ta ansvar för problemet fortgår. Har haft ett oberoende proffs ute för att se över installationen och han hade flertalet åsikter, blandannat om sladdar som inte var fastsatta ordentligt och utgör brandfara samt felaktiga fästen på solcellerna som gjorde att de kan blåsa iväg.
Jag upptäckte också att mätaren visar att en av faserna (fas 1) saknas enligt bifogad bild.
Är det någon som vet ifall det är något som solcellsbolaget ska göra eller, vem bär ansvaret för det?
Jag är inte på det klara hur den där bilden ska tolkas, men om det är som du säger att en av faserna saknas så är det nätägaren som ska kontaktas.S SvenJOPP skrev:Hej allihopa,
Men om den saknas borde du ha något i huset som är strömlöst.
På din Landis+Gyr elmätare där, har du inte en knapp så du kan knappa dig fram och få visat olika saker?
T.ex. momentaneffekt för varje fas, spänning på varje fas och mycket mer. Mycket saker man kan se där. Har du kollat sådan? Skaffa bruksanvisningen till den, men den har du säkert redan.
T.ex. momentaneffekt för varje fas, spänning på varje fas och mycket mer. Mycket saker man kan se där. Har du kollat sådan? Skaffa bruksanvisningen till den, men den har du säkert redan.
Redigerat: