6 952 läst · 50 svar
7k läst
50 svar
Nätägare registrerar inte försäljning av el
Slår också ett slag för att ansluta en mätare till kundporten om du har en sådan. Där kan det komma ut mycket nyttigt i det här fallet.
Jag har efter att ha gjort så kunnat konstatera att min (Vattenfalls) elmätare räknar på ett annat sätt än vad min (SolarEdges) smartmätare gör.
De räknar utifrån samma data, men resultatet skiljer sig lite åt då den ena presenterar total import/export och den andra presenterar netto.
Om jag under 1 timme säljer 1kW konstant på 2 faser och importerar 1kW konstant på den sista fasen rapporterar den ena 1kWh sålt och 0 köpt och den andra 2kWh sålt och 1kWh köpt.
Jag har efter att ha gjort så kunnat konstatera att min (Vattenfalls) elmätare räknar på ett annat sätt än vad min (SolarEdges) smartmätare gör.
De räknar utifrån samma data, men resultatet skiljer sig lite åt då den ena presenterar total import/export och den andra presenterar netto.
Om jag under 1 timme säljer 1kW konstant på 2 faser och importerar 1kW konstant på den sista fasen rapporterar den ena 1kWh sålt och 0 köpt och den andra 2kWh sålt och 1kWh köpt.
Redigerat:
Tack för inputen, givet att tjänsten/varan jag reklamerat går på 150,000sek (Hävdar felaktiginstallation av anläggningen) så borde ju vi vara förbi den nivån med hästlängder. Även att endast ha hit en elektriker för 30 minuter går ju lätt på 500kr.Nötegårdsgubben skrev:Bra fråga! ARN har ett gränsvärde på 500 kr. Konflikter under det tar de inte i. Det beloppet bör kanske stämma till viss eftertanke. Det du håller på med nu är så små saker att de sannolikt ryms i kategorin mätfel. Vänta tills anläggningen faktiskt producerar mer än försumbart innan du går vidare med något.
Självklart - se nedan.
M mortimer skrev:Vad är grundproblemet här egentligen, du säljer inte all överskottsproduktion ?
Berätta mer om din anläggning inkl. bilder:
Installatör: Solkraft
Vilka paneler: Longi (390 tror jag)
Vilken växelriktare: SolarEdge
Huvudsäkring: 16A
Väderstreck som panelerna ligger mot: Syd
Taklutning: 13 och 30 grader
Har du separat smartmätare: Nej, endast SolarEdge appen och huvudmätaren
Hur ser det ut i mätarskåpet där din AC kabel är ansluten, eller är din anläggning ansluten via undercentral: Se bild
När bytte din nätägare mätaren: Januari, i samband med installationen
Stort tack - detta ger väldigt bra insikt (om än inte någon bra lösning ännu). Så om jag förstår dig rätt så kan det vara hela elsystemet i huset som är felkopplat sedan tidigare, vilket kommit fram nu då vi lägger till solceller, alternativt att de gjorde fel när de kopplade in mätaren.
Renoverings-Pettson skrev:Det låter litegrann som att man förväxlat två faser någonstans, då kan mätaren få för sig att två faser "tar ut varandra" i mätningen så mätaren bara mäter en fas (förenklat förklarat). Det kan vara elmätaren som är felmonterad, där man förväxlat ut och in på två faser (det skulle kunna förklara produktionen nattetid, men är kanske inte så troligt), eller att fasföljden i din anläggning är fel.
En felmonterad elmätare är nätägarens ansvar, men det kan vara stökigt att få dem att acceptera att mätaren är felmonterad. Man måste t.ex. bryta plomberingen för att konstatera om den är felkopplad eller inte, och det brukar sällan vara populärt hos nätägaren. Nu gissar jag att du har en direktmätt anläggning med max 63 A säkring, men om du har säkring på 80 A eller högre kan det också vara felvända mättrafos, det ger också konstiga effekter i mätningen. Det är också nätägarens ansvar, och ska kontrolleras regelbundet av nätägaren.
Fel fasföljd i din anläggning är ditt problem att lösa, med en elektrikers hjälp. Normalt spelar fasföljden ingen roll i ett hem, man har oftast bara rent resistiva flerfasförbrukare (elelement, vvb och liknande) och enfasförbrukare bryr sig inte alls om fasföljd, men en trefasmotor skulle snurra åt fel håll. Det gör att man inte ser problemet förrän vedkapen snurrar åt fel håll eller man monterar solpaneler och inte får förväntat resultat. Jag kan tycka att solpanelsinstallatören borde kolla fasföljden i anläggningen vid installation och inte bara anta att det är rätt fasföljd, men man kan ju diskutera om vidare felsökning och åtgärd ska ingå i kostnaden eller inte.
Om du har en tillräckligt ny/smart mätare borde du kunna se strömriktning på respektive fas i mätarens display, men du måste kanske läsa manualen till elmätaren för att bli klok på hur du får fram det. Alternativt kan du få fram det via HAN-porten, om elmätaren har en sådan. Om man blir klokare av det vet jag inte.
Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet av felsökning på anläggningar, jag har bara sett effekterna av det i mätinsamlingen hos nätägaren jag jobbade hos tidigare. Titt som tätt dök det upp liknande problem du har nu, och det var i princip alltid någon av de två felen jag beskrivit ovan.
Jag hoppas du får ordning på mätningen.
Skaffa en egen mätare till den där så ser du i det närmaste i realtid vad den mäter.S SvenJOPP skrev:
Inte för att jag vet, men den här kopplingen känns lite konstig kan jag tycka. Vad är det? Den hade jag velat fråga installatören om, bara för att veta vad det är om inte annat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enligt denna manualen verkar jag kunna se spänning och ström per fas. Kan jag fråga exakt vad jag letar efter för att bekräfta om det är fel på fasföljden, slå av all el och se om det matas ut som det ska? Eller är det konsumptionen jag vill se att den är som den ska?
https://www.falkenberg-energi.se/wp-content/uploads/2020/11/Beskrivning-av-elmatare-E360.pdf
https://www.falkenberg-energi.se/wp-content/uploads/2020/11/Beskrivning-av-elmatare-E360.pdf
Renoverings-Pettson skrev:Det låter litegrann som att man förväxlat två faser någonstans, då kan mätaren få för sig att två faser "tar ut varandra" i mätningen så mätaren bara mäter en fas (förenklat förklarat). Det kan vara elmätaren som är felmonterad, där man förväxlat ut och in på två faser (det skulle kunna förklara produktionen nattetid, men är kanske inte så troligt), eller att fasföljden i din anläggning är fel.
En felmonterad elmätare är nätägarens ansvar, men det kan vara stökigt att få dem att acceptera att mätaren är felmonterad. Man måste t.ex. bryta plomberingen för att konstatera om den är felkopplad eller inte, och det brukar sällan vara populärt hos nätägaren. Nu gissar jag att du har en direktmätt anläggning med max 63 A säkring, men om du har säkring på 80 A eller högre kan det också vara felvända mättrafos, det ger också konstiga effekter i mätningen. Det är också nätägarens ansvar, och ska kontrolleras regelbundet av nätägaren.
Fel fasföljd i din anläggning är ditt problem att lösa, med en elektrikers hjälp. Normalt spelar fasföljden ingen roll i ett hem, man har oftast bara rent resistiva flerfasförbrukare (elelement, vvb och liknande) och enfasförbrukare bryr sig inte alls om fasföljd, men en trefasmotor skulle snurra åt fel håll. Det gör att man inte ser problemet förrän vedkapen snurrar åt fel håll eller man monterar solpaneler och inte får förväntat resultat. Jag kan tycka att solpanelsinstallatören borde kolla fasföljden i anläggningen vid installation och inte bara anta att det är rätt fasföljd, men man kan ju diskutera om vidare felsökning och åtgärd ska ingå i kostnaden eller inte.
Om du har en tillräckligt ny/smart mätare borde du kunna se strömriktning på respektive fas i mätarens display, men du måste kanske läsa manualen till elmätaren för att bli klok på hur du får fram det. Alternativt kan du få fram det via HAN-porten, om elmätaren har en sådan. Om man blir klokare av det vet jag inte.
Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet av felsökning på anläggningar, jag har bara sett effekterna av det i mätinsamlingen hos nätägaren jag jobbade hos tidigare. Titt som tätt dök det upp liknande problem du har nu, och det var i princip alltid någon av de två felen jag beskrivit ovan.
Jag hoppas du får ordning på mätningen.
Renoverare
· Falun
· 115 inlägg
Hela och hela, fel och fel... Men ja, det är så jag menar. Det räcker med att man råkat växla plats på två faser mellan elmätaren och stället där växelriktaren är inkopplad, vilket kanske är lätt hänt om det måste gå fort eller om installationselektrikern inte var så brydd när anläggningen anslöts för 50+ år sedan ("det spelar ändå ingen roll med enfaslaster eller rent resistiva flerfaslaster"). Och om det är så är det nog lika lätt att fixa, "bara" byta plats på de två faserna igen. Utmaningen är som vanligt att reda ut om det är växlat, och i så fall var.S SvenJOPP skrev:
Varför skulle det orsaka problem menar du?
Det är ibland en del eftersläpning i de siffror och diagram nätägaren redovisar på mina sidor, är det samma siffror du får fram om du går in idag och tittar på 8:e och 15:e mars? Vet att de ibland tar föregående veckas värde och visar på mina sidor innan de korrekta insamlade värdena har gått igenom all validering och kvalitetssäkring.
Utan att veta hel så ser den där kopplingen ut till att vara två strängar som man kopplat ihop, röd plus med svart minus till en sträng som då går in på en (1) MPPT.tveksamt skrev:
Vart får man tag på en sådan mätare som du nämner ?
Förmodar att det är inget som t.ex Biltema säljer eller som gemene man har
Renoverare
· Falun
· 115 inlägg
Det är det jag är lite osäker på, jag vet inte om man kan bli klokare av det. Men det är nog värt att kolla vad som händer om du slår av alla förbrukare (slår av huvudbrytaren?) och jämför vad elmätaren påstår med vad växelriktaren påstår.S SvenJOPP skrev:
Så kan det vara förstås, det är en rimlig förklaring.M mortimer skrev:
Det finns många olika att välja bland. Här kommer några exempel:
m.nu
Kjell
Energy intelligence
Jag har själv en sådan här, den är jag mycket nöjd med så här långt.
HomeWizard
Var noga med att den har rätt anslutning för just din elmätare bara, och att du kan ta hand om datat den registrerar på något sätt, det skiljer sig mellan olika mätare.
Renoverare
· Falun
· 115 inlägg
Om växelriktaren förutsätter fasordning 1-2-3 men det är 1-3-2 kommer växelriktaren att "jobba emot" övriga nätet på två faser. Vilka effekter man kan få av det vet jag inte och kan antagligen bero på hur växelriktaren reagerar på sådana fel, jag satt "bara" på kontor och samlade in mätvärden etc, och hjälpte kollegan som försökte få rätsida på liknande situationer hos kunder. Jag vet bara att kollegan sade att det förekommer fel fasordning, och att det var stökigt att hitta.D Daniel 109 skrev:
Nej, det kommer den inte.
Vilken är vilken fas av ledarna ?Renoverings-Pettson skrev:Om växelriktaren förutsätter fasordning 1-2-3 men det är 1-3-2 kommer växelriktaren att "jobba emot" övriga nätet på två faser. Vilka effekter man kan få av det vet jag inte och kan antagligen bero på hur växelriktaren reagerar på sådana fel, jag satt "bara" på kontor och samlade in mätvärden etc, och hjälpte kollegan som försökte få rätsida på liknande situationer hos kunder. Jag vet bara att kollegan sade att det förekommer fel fasordning, och att det var stökigt att hitta.
Brun, fas 1 ?
Svart, fas 2 ?
Vit, fas 3 ?