Jag hoppas det går bra för dig!

Jag har varit i tinsrätten, nu är alla fall olika men jag tyckte jag lärde mig följande:
1. Satsa på en bra, dyr Advokat. Snåla inte. Det är den som förlorar som står för kostnaden så dra på här. Hellst Leif Sibersky om du förstår....(även om han nu inte jobbar med fastighetsjuridik)
2. Välj ut dina säkra kort och driv dessa. Det är bättre att vinna helt än att få en delad dom.
3. Lägg tid själv.

Om de förfalskat dina egenkontroller, är inte det eg. ett brottsmål? urkundsförfalskning

Jag förstår på ditt inlägg att du har förståelse för det ekonomiska. Det är bra.
Trist för dig, men själv önskar jag fler orkade för då kanske inte branchen skulle se ut som den gör.

Edit: Vi vann, det var ett dolt fel. men vi valde ut vad vi skulle driva. Vissa fel var "bedömningsbara" och dessa tog vi bort....
 
Redigerat:
E
Alltså, rent estetiskt tycker jag badrummet ser ganska bra ut så jag förstår inte kommentarerna här som får det att låta som värsta fuskbygget. Mosaiken är ju lite dåligt lagd när man ser på närbilden så där kunde man ju kräva ett prisavdrag men i övrigt ser ju badrummet professionellt ut.

Jag tycker det verkar vara Kimmy som håller en väldigt tråkig ton gentemot hantverkarna och hans rapportering här verkar ganska ensidig. Istället för att kasta åtskillig skit på andra när de inte har möjlighet att försvara sig kunde du han ju argumentera sakligt.
 
en vanlig knegare skrev:
Alltså, rent estetiskt tycker jag badrummet ser ganska bra ut så jag förstår inte kommentarerna här som får det att låta som värsta fuskbygget. Mosaiken är ju lite dåligt lagd när man ser på närbilden så där kunde man ju kräva ett prisavdrag men i övrigt ser ju badrummet professionellt ut.

Jag tycker det verkar vara Kimmy som håller en väldigt tråkig ton gentemot hantverkarna och hans rapportering här verkar ganska ensidig. Istället för att kasta åtskillig skit på andra när de inte har möjlighet att försvara sig kunde du han ju argumentera sakligt.
Fniss, hördu som bara knegar för Skånska Bad, skärp dig och se till att fixa badrummet istället för att skriva på forum...
 
  • Gilla
andyv och 2 till
  • Laddar…
K
en vanlig knegare skrev:
Alltså, rent estetiskt tycker jag badrummet ser ganska bra ut så jag förstår inte kommentarerna här som får det att låta som värsta fuskbygget. Mosaiken är ju lite dåligt lagd när man ser på närbilden så där kunde man ju kräva ett prisavdrag men i övrigt ser ju badrummet professionellt ut.

Jag tycker det verkar vara Kimmy som håller en väldigt tråkig ton gentemot hantverkarna och hans rapportering här verkar ganska ensidig. Istället för att kasta åtskillig skit på andra när de inte har möjlighet att försvara sig kunde du han ju argumentera sakligt.
Hej knegaren (är det månne Peter E.?),

Om du tycker det ser bra ut, hoppas jag att du själv knegar inom en annan bransch eller har för avsikt att byta.
Det blir ju lätt en lite tråkig ton, när man avtalat en sak, får levererat en annan och ingen vill ta ansvar.
Jag tycker själv att jag argumenterar sakligt och återberättar vad jag upplever som tokigt och styrker det med avtalade fakta, t.ex. branschregler etc. Det är inte att kasta skit.
Att kasta skit, för mig, är att överdriva, ljuga om och allmänt försöka få motparten att framstå i sämre dager än vad som är gällande. Ungefär som min motpart gjorde mot mig, i sitt svar på min anmälan till ARN.
Skånska Bad AB, BKR och Säkert Vatten har alla blivit intervjuade och är citerade i artikeln. De har fått bekräfta sina citat innan publicering och de har således full kontroll på denna artikel och har precis samma möjlighet som du och jag, att välja huruvida de vill deltaga i konversationen eller ej.
Jag har ställt så många frågor till er alla tre, som ni valt att inte svara på, så det hade varit ett ypperligt tillfälle för mig att lyfta dem i offentligheten, om ni bara vågade ge er tillkänna under era rätta identiteter och inte gömde er bakom pseudonym.

Välkomna in i diskussionen!

mvh
/Kimmy
 
Jag jobbar i en helt annan, men mycket mer kontrollerd branch. För mig är avtal viktiga. Jag tycker att dessa behöriga företag borde vara mer ärliga och faktiskt skriva ner sina avvikelser i intygen. För självfallet gör de flera. de flesta säger de själva är helt ok. men de verka rju inte vilja ta ansvar för dem. Det är konstigt. för flera företag vi haft är till synse ärliga och ganska bra, inte buffel o båg. Men likt förbenat så gör de avvikelse rutan att dokumentera.

Vi har just nu med projektet vi håller på med avtalat in att inga avviklser skulle göras utan att de diskuterades och godkändes av oss i förväg. Men det sket såklart företaget helt sonika i. De gjorde flera avvikelser (där en del säkert är ok enligt "fackmässighet") men inget dyker upp på intygen.....

Ja, vad ska man göra. Alla i byggbranchen bord etvingas till grundläggande entreprenörsjuriidik och en kurs i moral och etik. Själv är jag glad att andra delar av samhälle thar lite "högre" nivå på etiken....
 
Hur ser besiktningmannens checklista ut? Finns den på nätet? I data/telebranchen brukar man ha acceptanskriteterier för produkter och tjänster inkluderat i kontraktet där exempel finns för olika nivåer för respektive kontrollpunkt. Om en vägg buktar >5 mm/m skall den byggas om eller skall kund kompenseras med x kronor?

Jag förstår Kimmys frustration då han har betalt produkter och tjänster. Tjänsterna har inte hanterat produkterna som byggreglerna anger. Det måste vara något fel med branchen om de tror att kunder skall bli nöjda med fula installationer bara för att de får x% i kompensation.
 
K
arneri68 skrev:
Jag förstår Kimmys frustration då han har betalt produkter och tjänster. Tjänsterna har inte hanterat produkterna som byggreglerna anger. Det måste vara något fel med branchen om de tror att kunder skall bli nöjda med fula installationer bara för att de får x% i kompensation.
Ja, det är definitivt något allvarligt fel med branschen...
Jag hade t.o.m. hellre betalat lite extra (man kan ha räknat fel, oförutsedda hinder etc.) och fått ett snyggt badrum, än att ställas inför detta fullbordade faktum och riskera att "få nöja mig" med ett prisavdrag.
Hade priset varit viktigare än resultatet, hade jag kanske inte valt en behörig/auktoriserad entreprenör.
Nu visar det sig att resultatet blir dåligt ändå och att branschorganisationerna inte tar sitt ansvar, vilket innebär att jag bara känner mig lurad. Och många med mig!
BKR och Säkert Vattens agerande gör ju därmed ALLA behöriga/auktoriserade entreprenörer till skurkar. Vem kommer, i en förlängning, våga anlita en hantverkare som är behörig? Man vet ju att de kommer undan ansvar, med branschorganisationerna stöttande i ryggen, trots att det bevisligen är felbyggt.
Att branschreglerna finns är väldigt bra men kan någon förklara för mig varför jag ska använda en behörig/auktoriserad entreprenör, när det (inte) fungerar som det gör?
Likaväl som att det finns gott om plats för seriösa hantverkare, finns det i Sverige gott om plats för seriösa branschorganisationer! Var är de? Kanske dags att starta en ny, som faktiskt vågar utesluta firmor som inte sköter sig, som klarar av att tolka branschreglerna, som de är skrivna, och som vågar ta ansvar.
En kundstyrd organisation, finansierad direkt via byggherren, istället för det oseriösa upplägget som står till buds idag.
Någon som är intresserad att vara med?

mvh
/Kimmy
 
Du kan ju alltid printa anvisningarna för Säker Vatten och ge dem till en entreprenör som inte är auktoriserad och be han bygga därefter. Så länge du då dokumenterar så är F-bolaget nöjda ändå.
 
falkn skrev:
Du kan ju alltid printa anvisningarna för Säker Vatten och ge dem till en entreprenör som inte är auktoriserad och be han bygga därefter. Så länge du då dokumenterar så är F-bolaget nöjda ändå.
Fast nja. I 99% av fallen funkar inte den strategin. Inte ens de som är utbildade följer branchreglerna tioåll punkt och pricka. Så är det faktiskt. Så man ska ha enorm, ofattbar tur om man lyckas hitta någon som kan bygga enligt reglerna.

Det man dokumenterar bruka snarare bara påvisa fel.

Nej, man ska göet själv!
 
Kimmy R. skrev:
Ja, det är definitivt något allvarligt fel med branschen...

Kanske dags att starta en ny, som faktiskt vågar utesluta firmor som inte sköter sig, som klarar av att tolka branschreglerna, som de är skrivna, och som vågar ta ansvar.
En kundstyrd organisation, finansierad direkt via byggherren, istället för det oseriösa upplägget som står till buds idag.
Någon som är intresserad att vara med?

mvh
/Kimmy
Jag är med! Jobbar med avancerad kvalitetssäkring inom annan branch, men har pga både tingsrättsprocesser och flera badrum lärt mig reglerna innan och utan. Men hur ska man få in pengar? Inga kommer ju kunna bli medlemmar eftersom ingen faktiskt klarar av att bygga rätt?
 
K
Byggis1976 skrev:
Jag är med! Jobbar med avancerad kvalitetssäkring inom annan branch, men har pga både tingsrättsprocesser och flera badrum lärt mig reglerna innan och utan. Men hur ska man få in pengar? Inga kommer ju kunna bli medlemmar eftersom ingen faktiskt klarar av att bygga rätt?
Jag har en idé till hur det skulle kunna fungera och en färdig affärsmodell.
Nyckelordet är kundstyrd!
Hör av dig, om det finns ett seriöst intresse. Det är inte svår att hitta mig...

mvh
/Kimmy
 
G
Jag saknar behörighet för bkr och gvk men jobbar med badrum till 70%mina kunder är nöjda annars hade jag inte haft ett enda jobb för jag har inte ens ett visitkort. gvk med flera ger jag inte ett skit för det är gjort så ingen blir ansvarig. jag har egen firma med rörmokeri som huvudsyssla och en anställd som är mattläggare och plattsättare. Skulle branshreglerna fungera så skulle den som gjort jobbet få fixa felen själv för det är det värsta som kan hända en fackman. Flera av mina kollegor har gvk behörighet alla säger att det är dyrt och att dom inte blir bättre hantverkare efter kurserna. Vem får betala behörigheten? . Eftersom jag bara jobbar på rekommendationer skriver jag inte avtal jag anser att löpande är bäst och mest rättvist mot kunden och för mej. kanske kunde jag tjäna lite extra pengar på offerten men jag anser att mitt sätt att arbeta funkar bäst. Med det sagt så menar jag inte att folk som inte känner till en seriös hantverkare skall ta jobb på löpande. en kompis har golvfirma har gvk men det är bara han som gått kurserna och de anställda jobbar på hans behörighet vart finns logiken i det? Jag tycker för övrigt att det är synnerligen märkligt hur man ens kan tänka tanken på att kakla på väggarna som i Kimmys fall. Mvh . Mattias
 
Du har helt rätt! Skulle jag bygga badrum igen tar jag in en firma som jag vet är bra och kör löpande. Nu när vi byggt badrum på offert fattar jag vilka grymma pengar det måste tjänas i denna bransch.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.