K
Byggis1976 skrev:
Tips om du tänker försöka tvinga entreprenören till att rätta.

Efter ARN måste du kanske gå vidare till en tvingande instans, tingsrätten. Försök få saker dokumenterade. Jag är helt övertygad om att det du får från branschorg kommer ändras väsentligt om det blir tingsrätten.

Sen, fundera över risken om Entreprenören är ett AB. Om de startar om kommer du sitta med allakostnader.

Om du säljer, teckna en dolda fel försäkring.
Tack för tips!

mvh
/Kimmy
 
G
Har vi inte lite för höga krav när allt måste vara spikrakt och inget får se ut att vara gjort av mänsklig hand? Säkert ett helvete att vara byggare idag när folk är så extremt petiga
 
gäst skrev:
Har vi inte lite för höga krav när allt måste vara spikrakt och inget får se ut att vara gjort av mänsklig hand? Säkert ett helvete att vara byggare idag när folk är så extremt petiga
Jämför bilder på ett välgjort badrum och detta.

Detta påminner mig om en anekdot där en formgivare när han var liten inte trodde att Kalle Anka var ritad av människor - för att han själv inte kunde rita likadant. Kan det vara så att du själv inte kan sätta kakel rakt "gäst"?
 
  • Gilla
Pytt och 4 till
  • Laddar…
Kimmy R. skrev:
Alla parter är överens om att felen finns.
Magnus Janson, vd på BKR, tycker att felen är av estetisk karaktär och att arbetet är fackmässigt utfört, trots att deras BBV uttryckligen säger något annat och trots att skriften inte lämnar utrymme för alternativa tolkningar. Konklusionen jag drar är att antingen vet han inte vad som står i BBV alternativt far han med osanning.
Thomas Helmerson, vd på Säkert Vatten, tycker att jag ska utnyttja det falska intyget vid ev. försäljning och att det skulle ha ett värde vid en ev. försäkringsskada. (Han vägrar svara på frågor om hur han tänkte här...)

Tvisten i ARN handlar snarare om huruvida Skånska Bad AB kan tillåta sig att välja mellan att bryta ingångna avtal och istället för att utföra överenskommet arbete lämna ekonomisk kompensation, om Skånska Bad AB har rätt att göra bedömningen av storleken på den ekonomiska kompensationen och om de 30000.- (+ 10000.- ROT) jag håller inne skulle motsvara kostnaden för att åtgärda felen, såsom Skånska Bad AB, uppenbarligen, genom sitt svar till ARN, har valt att anse.

Jag hävdar att man måste riva ut hela badrummet och börja om från början för att få rätt på alla fel som finns. Tilläggas kan väl att besiktningsmannen missat ett antal punkter, bl. a. och allvarligast, ett av Skånska Bad AB inbyggt rör som hänger löst i väggen som Skånska Bad AB byggt.

mvh
/Kimmy
BBV nämner buktighet på tätskiktet och det är svårt att kontrollera när endast det keramiska ytskiktet syns.
Tyvärr tror jag att det även om det bevisas att tätskiktet har för hög buktighet inte att det räcker då det får anses att det fungerar rent tekniskt och gör vad det ska.
Det som återstår då är rent estetiskt och att komma någonstans med estetiska fel är som att klaga på att tavlan du beställde av en konstnär inte är vacker detta även om vi ser att det ser dåligt ut.
Det enda med det estetiska är om det anses så dåligt att det inte anses fackmannamässigt utfört men det är väldigt sällsynt och även om så vore fallet är kvarstår vad som anses vara lämplig ersättning.
Det är tyvärr bara att inse att alla är inte så noga när det utför något och de hantverkare vi alla vill ha är de som är noga.
Tyvärr är det knepigt att åtgärda i våtrum pga tätskiktet.
 
123abc skrev:
Tyvärr är det knepigt att åtgärda i våtrum pga tätskiktet.
Finns få andra brancher där detta accepteraras.

Normalt är att man enligt de avtal man signerar bygger rätt från början för att undvika stora konsekvenser. Inom badrum verkar det nästan omvända gälla att man behöver inte bygga rätt för amn behöver inte bygga om då konsekvendsen för Entreprenören är för stor.
 
  • Gilla
andyv och 3 till
  • Laddar…
K
123abc skrev:
BBV nämner buktighet på tätskiktet och det är svårt att kontrollera när endast det keramiska ytskiktet syns.
Tyvärr tror jag att det även om det bevisas att tätskiktet har för hög buktighet inte att det räcker då det får anses att det fungerar rent tekniskt och gör vad det ska.
Det som återstår då är rent estetiskt och att komma någonstans med estetiska fel är som att klaga på att tavlan du beställde av en konstnär inte är vacker detta även om vi ser att det ser dåligt ut.
Det enda med det estetiska är om det anses så dåligt att det inte anses fackmannamässigt utfört men det är väldigt sällsynt och även om så vore fallet är kvarstår vad som anses vara lämplig ersättning.
Det är tyvärr bara att inse att alla är inte så noga när det utför något och de hantverkare vi alla vill ha är de som är noga.
Tyvärr är det knepigt att åtgärda i våtrum pga tätskiktet.
BBV nämner bl. a.att "generellt ska AMA Hus gälla".
AMA Hus definierar, bl. a., fackmässighet gällande ytskikt.
Följer man inte AMA Hus, är det inte fackmässigt.
Och ja, det blir knepigt att åtgärda, därav dispyten.

mvh
/Kimmy
 
Precis såhär är det, och det är fan sjukt. Tur att man jobbar i annan bransch

Byggis1976 skrev:
Finns få andra brancher där detta accepteraras.

Normalt är att man enligt de avtal man signerar bygger rätt från början för att undvika stora konsekvenser. Inom badrum verkar det nästan omvända gälla att man behöver inte bygga rätt för amn behöver inte bygga om då konsekvendsen för Entreprenören är för stor.
 
  • Gilla
Thomas59 och 1 till
  • Laddar…
K
gäst skrev:
Har vi inte lite för höga krav när allt måste vara spikrakt och inget får se ut att vara gjort av mänsklig hand? Säkert ett helvete att vara byggare idag när folk är så extremt petiga
Låt bli att ta på dig jobb och lova att bygga efter vissa regler, om du inte klarar det!
Hur enkelt som helst!
Reglerna är inga hemligheter och är man behörig/auktoriserad torde minimum baskunskap vara att det finns regler som ska följas, förknippade med behörigheten/auktorisationen!
Och om du ändå misslyckas, i tron att du skulle klara det: Ta ansvar för vad du avtalat!
Alternativt, om du på ett tidigt stadium ser att du inte klarar av att bygga som lovat: Ta en dialog med kunden och ge dem åtminstone möjlighet att acceptera eller avbryta jobbet!

Skånska Bad AB tar inte ansvar för sitt undermåliga arbete och gav mig aldrig chansen att påverka.

mvh
/Kimmy
 
Ursäkta om jag lägger mig i tråden igen. Men jag har några fråga till Kimmy.
Var du med när de höll på renvera badrummet? Många fel kunde undvikas om gjorde inspektionen under arbetetsgång och inte efteråt.
Väggarnas lutning kan man mäta innan dina handverkare sätter på tätskickt och kaklar på. Har du dokumenterat arbetet, tagit bilder från tätskickt, golvbrunn osv ?
Det är ändå du som har ansvaret att arbetet utförs på ett korrekt sätt. Säger inte att du är juridisk ansvarig så länge du inte vill sälja huset. Men om du nån gång ska göra det då har du tom juridisk ansvar för det. Med så mycket ansvar du skulle föjlt upp arbetet dag för dag. Då är det mycket lättare att undvika överraskningar.
Hur gjorde du då under renoveringen?
 
Hej
Man avtalar och anlitar Entreprenörer just för att man inte ska behöva vara med hela tiden själv.

Men du har kanske en poäng, det kanske inte går att överlåta ansvaret på behöriga entreprenörer utan kunden / byggherren måste anvisa på plats, varje moment.

Oftast om man har besiktningsman så görs besiktningar löpande. Men ansvar för korrekt rättande är på (ofta förfalskade) egenkontroller. Tyvärr.

Det finns inget sätt att kvalitetssäkra utöver att göra jobbet själv
 
Det som slår mig är att dessa s.k. hantverkare måste ju se de flesta av sina missar ifall de inte är halvblinda. Eller så är de så kassa att de inte kan bättre. De i tråden som försvarar de s.k. hantverkarna kan ju inte gärna vara seriösa hantverkare. En seriös hantverkare skulle ju skämmas för sina yrkesbröders fadäser som bara gör att alla hantverkare får dåligt rykte. Har man det minsta yrkesstolthet så lämnar man ju inte ett uselt jobb efter sig.
 
  • Gilla
dagen och 5 till
  • Laddar…
Yrkesstolthet är ute, nu är det bara vinstintresse som gäller.
 
  • Gilla
Real7 och 1 till
  • Laddar…
b8q skrev:
Yrkesstolthet är ute, nu är det bara vinstintresse som gäller.
Ja, ett snittbadrum kostar ju inte mer än runt 80,000kr totalt men i Stockholm är priset mellan 250-300,000kr så att det skulle handla om för hårda krav mot vinst tror jag inte ett dyft på,
 
lbgu skrev:
Det som slår mig är att dessa s.k. hantverkare måste ju se de flesta av sina missar ifall de inte är halvblinda. Eller så är de så kassa att de inte kan bättre. De i tråden som försvarar de s.k. hantverkarna kan ju inte gärna vara seriösa hantverkare. En seriös hantverkare skulle ju skämmas för sina yrkesbröders fadäser som bara gör att alla hantverkare får dåligt rykte. Har man det minsta yrkesstolthet så lämnar man ju inte ett uselt jobb efter sig.
Alla hantverkare är inte duktiga precis som alla andra människor är en del noggranna medan andra är slarviga.
Problemet är att det är svårt att kontrollera innan beställning bara för att företaget har ett fint referensobjekt betyder inte att det är den duktiga hantverkaren som utför just ditt objekt.
Det krävs fingertoppskänsla för att utföra ett bra hantverk ungefär som vid matlagning du kan ge samma ingredienser till flera personer men maten kommer inte smaka lika ändå.
Tyvärr är hantverkarbranschen full av mindre nogräknade hantverkare men det finns även enormt duktiga hantverkare, det svåra är att veta vem som är vad.
Jag tycker inte att det är speciellt många som försvarar hantverket i detta badrum, det utförda arbetet hade inte jag varit nöjd med men det juridiska är inte så lätt.
 
Byggis1976 skrev:
Ja, ett snittbadrum kostar ju inte mer än runt 80,000kr totalt men i Stockholm är priset mellan 250-300,000kr så att det skulle handla om för hårda krav mot vinst tror jag inte ett dyft på,
Vad har du för källa på priser ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.