14 093 läst · 102 svar
14k läst
102 svar
När badrummet inte blir som det var tänkt
När jag gjorde om badrummet anlitade jag en kille som inte ens är plattsättare (dvs han gör allt möjligt inklusive plattsättning) och det absolut första han gjorde var att plocka fram långa passet och kolla att underlaget inte buktar alltför mycket. Därför att han vet att det är ett helvete att sätta plattorna snyggt om inte underlaget är plant.Matstj skrev:
En professionell plattsättare måste ha koll på detta enligt min åsikt.
Det klagas av en del här på att vissa har för höga krav på det estetiska och att dom är petiga.
Men man ser i alla dessa olika tidningar och reklamblad från div byggvaruhus och självklart reklamen här på byggahus på hur fint allt kakel sitter i spikraka linjer och supersnygga fogar.
Och det blir såklart standard för det är ju så det skall se ut eller är det som med bilderna på fotomodeller som blir retuscherade att det vi ser inte är på riktigt.
Men man ser i alla dessa olika tidningar och reklamblad från div byggvaruhus och självklart reklamen här på byggahus på hur fint allt kakel sitter i spikraka linjer och supersnygga fogar.
Och det blir såklart standard för det är ju så det skall se ut eller är det som med bilderna på fotomodeller som blir retuscherade att det vi ser inte är på riktigt.
Vi har byggt fyra badrum de senaste fyra åren själva. Eller upphandlat. Jag har tittat på ca 20 offerter, vissa med specat material. Det senaste badrummen, som vi bygger nu, är en försäkringsskada. Via moderna försäkringar där de tog in flera offerter och vi valde entreprenör som accepterade avtal. Offerterna till moderna, som de påstår är prispressade men rimliga, var på nellan 200,000 - 240,000kr cirka (exkl ytskickt såklart då). Vi har säkert 5 bekanta som de senaste 5 åren renoverat badrum och har alla landat på detta priset.Polos skrev:
Kimmy här verkar ju ha betalat runt en kvarts miljon, vilket är faktiskt nästan i nederkant av min bedömning utifall yta är med i priset.....men så blev ju kvaliteten sådär också.
Hej Matstj,Matstj skrev:Ursäkta om jag lägger mig i tråden igen. Men jag har några fråga till Kimmy.
Var du med när de höll på renvera badrummet? Många fel kunde undvikas om gjorde inspektionen under arbetetsgång och inte efteråt.
Väggarnas lutning kan man mäta innan dina handverkare sätter på tätskickt och kaklar på. Har du dokumenterat arbetet, tagit bilder från tätskickt, golvbrunn osv ?
Det är ändå du som har ansvaret att arbetet utförs på ett korrekt sätt. Säger inte att du är juridisk ansvarig så länge du inte vill sälja huset. Men om du nån gång ska göra det då har du tom juridisk ansvar för det. Med så mycket ansvar du skulle föjlt upp arbetet dag för dag. Då är det mycket lättare att undvika överraskningar.
Hur gjorde du då under renoveringen?
Dum och blåögd, som jag är, jobbade jag dubbla jobb under tiden och hade ingen direkt möjlighet att kontrollera arbetet löpande. Jag kunde självklart prioriterat annorlunda men litade blint på lögnerna, inte minst om förträffligheten med behörighet/auktorisation från lurendrejar.. nej branschorganisationerna, menar jag.
Hade jag haft minsta misstanke om att jag inte kunde lita på det anlitade företaget, hade jag aldrig anlitat dem.
På kvällarna, när jag kom hem, var det mörkt och fullt med verktyg och byggmaterial i det lilla rummet, så det gick knappt att ta sig in. Samtidigt gick vissa delar av jobbet väldigt snabbt. Riva ner gammalt kakel och påbörja gipsning ena dagen, fullgipsat och tätskikt nästa, sen lite kakel här och lite där.
Men tro mig, jag kommer inte göra om misstaget! Och samtidigt, krävs det att jag ska behöva hålla hantverkarna i handen hela tiden, på förhand kunna alla regler och veta hur allt ska göras, ja då kan jag lika gärna göra det själv.
Är det det som ska krävas av beställaren, för att våga anlita hantverkare i vårt avlånga land, så har vi snart inga hantverkare kvar...
mvh
/Kimmy
Jag betalar aldrig förskott, och aldrig om det inte är 100% klart. Oavsett tjänst eller vara.
Kan vara ett bra riktmärke för alla.
Tråkigt att det ska behöva vara så men om man någonsin läst tidningen eller sett på nyheterna dom senaste åren så vet man att man inte kan lita på folk.
Kan vara ett bra riktmärke för alla.
Tråkigt att det ska behöva vara så men om man någonsin läst tidningen eller sett på nyheterna dom senaste åren så vet man att man inte kan lita på folk.
När vi bygger hus så ligger priset för två badrum på ca 150-200 tkr och det är med allt ,då är det ena lite mindre med bara duschByggis1976 skrev:Vi har byggt fyra badrum de senaste fyra åren själva. Eller upphandlat. Jag har tittat på ca 20 offerter, vissa med specat material. Det senaste badrummen, som vi bygger nu, är en försäkringsskada. Via moderna försäkringar där de tog in flera offerter och vi valde entreprenör som accepterade avtal. Offerterna till moderna, som de påstår är prispressade men rimliga, var på nellan 200,000 - 240,000kr cirka (exkl ytskickt såklart då). Vi har säkert 5 bekanta som de senaste 5 åren renoverat badrum och har alla landat på detta priset.
Kimmy här verkar ju ha betalat runt en kvarts miljon, vilket är faktiskt nästan i nederkant av min bedömning utifall yta är med i priset.....men så blev ju kvaliteten sådär också.
Men när man bygger hus, och inte enbart badrum kan det såklart bli billigare eftersom folk är där (snickare på plats och ingen rivning) och man kanske kör två badrum samtidigt? Men det ligger ju inte helt off min "gissning". Är det i Stockholm? Brukar vara billigare utanför 08 hålet.Polos skrev:
Det är i Stockholm och då lägger plattsättaren klinker i hallen och tvättstugan och sätter kakel i kök . Men glömde rörmokaren så får nog lägga på 10-15 tkrByggis1976 skrev:
Byggis, att ett badrum i snitt kostar 80k kan väll ändå inte stämma? Jag håller på att planera/köpa in saker till min badrumsrenovering och det är material för 70k utan våtrumsmattan och arbetskostnad för rörläggare och mattläggare. Och då har jag ändå köpt relativt billig inredning. Ett snitt på 120-150 låter mer vettigt.Byggis1976 skrev:
Ja, UTAN yta menar jag såklart. Ytan såsom kakel, klinkers, möbler mm kan man inte räkna med. Den kan kosta allt ifrån 25,000 till 600,000....Ramnemark skrev:Byggis, att ett badrum i snitt kostar 80k kan väll ändå inte stämma? Jag håller på att planera/köpa in saker till min badrumsrenovering och det är material för 70k utan våtrumsmattan och arbetskostnad för rörläggare och mattläggare. Och då har jag ändå köpt relativt billig inredning. Ett snitt på 120-150 låter mer vettigt.
Nej, problemet är när en lekmans "mänskliga händer" skulle göra det bättre. Det är snarare för låga krav som är orsaken, till att det är såhär i den här branschen. Eftersom entreprenören i 9 fall av 10 kommer undan med halvdana jobb eftersom för få människor är petiga, har koll på toleranser och regler eller orkar påpeka och sätta sig in i allt. Tid och snabbhet är prio idag, inte hur bra och rätt det blir. Däremot att "komma i tid" och ut "utföra i tid". Där har tiden en annan betydelse, det inträffar i princip aldrig heller.gäst skrev:
Du hade säkert sagt samma sak om det var du som hade betalat? Betvivlar det starkt. Visst är det snett i gamla hus, en det betyder inte per automatik att allt annat ska vara snett.gäst (Erik) skrev:
Det mest komiska i det hela är, att enda gången det ska vara snett, när fallet ska göras i dusch o.s.v. Ja då är det rakt istället...
Men ja, det gör väl inget det heller om vattnet rinner här och där.
Redigerat:
Tjänster
Mest lästa artiklarna
-
Fredagshuset: Högt radhus från sekelskiftet av Jacob J:son Gate
-
HFD klargör: Utgångspris och marknadsvärde är inte samma sak
-
Idrottsprofilens hus hotas av rivning - avviker från bygglovet
-
40 förenklingar av bygglovsreglerna - attefallare och friggebod slås ihop
-