faleke skrev:
Det krävs bara några millisekunders strömgenomgång genom hjärtat för att det skall drabbas av hjärtflimmer. Hävs inte hjärtflimret så dör man.
Det är väl ingen som sagt emot detta eller på annat sätt hävdat att 230V mellan illa valda kroppsdelar är ofarligt? Inte desto mindre slutar det oftast väl. Jag har flera gånger petat på olämpliga ställen och känt på 230V. Ett par gånger mellan händerna. Jag känner flera andra som också har gjort det. Med detta vill jag inte hävda att det är ofarligt utan att de flesta tillbud inte har dödlig utgång trots att det är potentiellt livsfarligt. Det var också det jag uppfattade att v-g ville få fram.

Erik
 
Jag har lyckats få ström genom kroppen pga en idiotisk amerikansk apparatkontakt. Lungmuskelaturen förlamades i 30-60 sekunder. Var riktigt läskigt när synen började försvinna (mörk "tunnel"). Samt att jag inte kunde säga till min kollega på andra sidan racket vad som hade hänt - svårt att prata utan att kunna andas.
 
janwide
Hur är det med leksaker som sälj t.ex. på Teknikmagasinet där den som t.ex. är långsammast får en stöt genom handen. Den senaste jag såg var en grej som man spände över bröstet och som gav en stöt till den som förlorade. De har en varningstext att den inte ska användas av personer med hjärtfel. Men många går säkert omkring med ett hjärtfel som de inte känner till ännu!
Hur stora är riskerna med sådana leksaker?
Vore kul med svar från någon hemmasnickrande hjärtläkare.
 
Det kan vara värt att påpeka i en sådan här tråd att så fort du får en "rejäl" stöt, ordet rejäl får man nog försöka definiera själv. Då gäller det att man skall utan undantag uppsöka sjukhus.

Det gäller att man redan innan en olycka händer har det i ryggmärgen att det är sjukhus, och ev ambulans som gäller. För direkt efter en olycka är man helt enkelt inte vid sina sinnes fulla bruk. En person jag känner var väl medveten om behovet av sjuhusvård efter en stöt han fick, men var helt inställd på att köra dit själv, "men just nu är jag för trött" han lade sig och vilade, föll i koma. Typ en halvtimma senare hittade hans fru honom och kallade på ambulans.

Många sätter sig bara ned chockade och funderar över vilken jäkla tur att det inte gick illa, och efter en stund fortsätter med vad man nu höll på med, fast försiktigare.

Men skadorna av stöten kan visa sig ganska långt efter själva olyckan, bla. kan man få njursvikt ett eller två dygn senare, på sjukhuset kan de genom provtagning bedömma om den risken finns, och (har jag hört) sätter då in förebyggande dialys.
 
Faleke:Hårklyverier, det framgår vad jag menar.

Det är många saker jag _VET_ hur de ska göras egentligen men är för lat eller för stressad för att göra ibland.

Tex bilbälte, jag har en kompis som bor 400 meter bort, vi bor i glesbyggd, då vi åker hem därifrån så brukar vi inte sätta fast barnen ibland när de somnat och vi har burit ut dem till bilen. Vi är vanligtvis mycket bra på bälte men i detta fall så ja tänk själv. Jag kan nästan 100% garantera att alla elektriker tagit en genväg någon gång och "antagit" istället för att _veta_.
 
miko skrev:
[länk]
16kV kontaktledningsspänning?
 
Ett gott råd, använd inte armbandsklocka med metallänkar när ni jobbar med bilbatterier,
lätt och få en kortslutning över polerna mellan ett verktyg och armbandslänken och då med efterföljande brännskador.

Ja lättast är och jobba utan armbandsklocka med ALL el för den delen.
 
Milkshaken
Ang, batteri och hjälpstart..:) Ni har inte sett min förre chef "In action"... 24 volt, dvs lastbilar...
Istället för att införskaffa en startbooster eller likvärdigt så har han under 40 år startat lastbilar så här...:)
"Sitter batteriluckan på sida gentemot hjälpbilen, så kopplar han ihop två längre startkablar, sätter dit dom på hjälpbilen,,, sen kastar han dom under den lastbilen som behöver hjälp... han greppar dom, ibland med bägge ibland med ena handen... han slår ihop dom för att se att det finns gnista..:O Sen kopplar han... Kom ihåg att lastbilsbatterier är seriekopplade, 2x!2 volt... Sen testar han .... Testar, och testar.... Till slut får han igång lastbilen.... Jag gick alltid några meter därifrån när han skulle domdera med sina kablar.... "Vaddårå, fan jag har ju gjort det här i 40 år och det har inte hänt nåt.... Ingen fara, bara hopp in och start nu"...:)
 
yxis skrev:
16kV kontaktledningsspänning?
Eller "tågvärme" 1000V , 16 2/3 Hz... De kablarna ligger ofta mer lättåtkomliga..
 
Milkshaken skrev:
Ang, batteri och hjälpstart..:) Ni har inte sett min förre chef "In action"... 24 volt, dvs lastbilar...
Istället för att införskaffa en startbooster eller likvärdigt så har han under 40 år startat lastbilar så här...:)
"Sitter batteriluckan på sida gentemot hjälpbilen, så kopplar han ihop två längre startkablar, sätter dit dom på hjälpbilen,,, sen kastar han dom under den lastbilen som behöver hjälp... han greppar dom, ibland med bägge ibland med ena handen... han slår ihop dom för att se att det finns gnista..:O Sen kopplar han... Kom ihåg att lastbilsbatterier är seriekopplade, 2x!2 volt... Sen testar han .... Testar, och testar.... Till slut får han igång lastbilen.... Jag gick alltid några meter därifrån när han skulle domdera med sina kablar.... "Vaddårå, fan jag har ju gjort det här i 40 år och det har inte hänt nåt.... Ingen fara, bara hopp in och start nu"...:)
Bara kom på: Varför har man ALDRIG en batterisäking på vanliga bilar ???, + Direkt till startmotorn (& till säkringsboxen).....
 
PST skrev:
Bara kom på: Varför har man ALDRIG en batterisäking på vanliga bilar ???, + Direkt till startmotorn (& till säkringsboxen).....
Då startmotorn slår till är det batteriet som begränsar hur mycket ström som går. Det är därför stereon ofta slocknar när man startar. Vid ren kortslutning går det troligen lite mer ström än vad som går genom startmotorn i startögonblicket, men inte mycket. Med en säkring skulle den troligen antingen gå i ett eller också aldrig gå.

Att kortsluta ett bilbatteri med startkablar är givetvis olämpligt, men om gnistorna inte är i närheten av själva batteriet är det inte farligt.

Erik
 
En annan anledning att uppsöka sjukhus är att luftbubblor kan uppstå i blodkärlen som gärna leder till en propp/stroke/hjärtattack uppemot ett dygn efter strömgenomgången.
 
A
yxis skrev:
16kV kontaktledningsspänning?
Om jag inte minns helt fel så var det återledaren de klippte av och den är oftast spänningslös, men eftersom ett tåg fanns i närheten så blev den spänningssatt med 16000 Volt.
Ledningen bestod dessutom av aluminiumtrådar som var tvinnade runt en stålvajer, så det fanns ingen koppar i tråden.
 
mycke_nu mycke_nu skrev:
Amperé är mängden laddning som kommer farandes varje sekund.

Hur snabbt det kommer? 300 000 000 m/s.
Rätt långt efter, men är rätt säker på att elektroner inte färdas i ljusets hastighet. Kan förstås ha fel.
Elektroner rör sig oftast väldigt långsamt, inte mer än några millimeter per sekund i vanlig koppartråd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.