F
CarMan skrev:
Total ytan är nog 230 2m tror jag
taket har ju lite överhäng öve balkång o framför garage m.m. så jag uppskattar takyta till 200 m2 som nu ÄR skottat.

Snödjupet på taket var 45cm Men på vardagsrumsdelen (40 m2) som är åt andra hållet så var det 70cm (vindpackadsnö) länst in & 50 läckst ur (en sträcka på drygt 9m)
Ah det ser större ut, vi har 100 till. Altanen verkar reglad 60X60 med 50 cm snö ovanpå, det håller?

Skottade mitt tak nu i helgen. Taket i sig hade inga problem men altantaket påvisade klara "böjningar" i konstruktionen.

Väl uppe låg det mellan tak och altantak ca 50 cm snö. Tillsammans med inglasning under och -1 till 2 var det mycket is ner till.

Kan bara råda till att ta bort det som ligger på altantaken. Taken däremot ska väl klara detta ...

Var tvungen att kika i mina takritningar och för huset beläget i Stockholm står följande under Belastningar (N/m2):

Snölast(grundvärde) 2000
Vindlast (grundvärde) 730
Nyttig last 500 FRI, 1.00 RF

Snölasten kan man ju tolka som 200 kg/m2 men det andra vet jag inte riktigt vad det innebär?

Saxat från Nyteknik

"Om det töar på grund av solsken lättar snön genom avdunstning.

Snö suger åt sig vatten som en svamp. Kommer smältvatten in från omgivningen ökar snöns tyngd.

Vid mulet och fuktigt töväder kan luftens vattenånga kondensera på snön. I ett experiment vägdes en hink med snö. Efter en dag vid +1°C ökade snömassan med 2 procent. Nästa dag minskade massan med 1 procent. Dagen därpå hade all snön smält, och massan totalt ökat med 3 procent. I ett annat fall ökade massan med 6 procent under en dag med +4 °C.

Kondensationen beror av temperaturen och vindförhållandena. I ett exempel med stor massökning ökade lasten på läsidan av ett villatak med 3 kg/m2 och med 10 kg/m2 på vindsidan. (Lasten i miniproblemet var cirka 50 kg/m2.) "
http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikfragan/article18328.ece

Observera att experimentet verkar inte ta hänsyn till att på ett vanligt tak så kommer ju vikten även att minska till följd av avrinning vid töväder.

Redigerat:
Vi som har platt tak, kommer inte ha mycke till avrinning.

Har en lada som är byggd på 50-60-talet. Inget ruttet vad jag vet.
Skulle gissa på 35-40 graders lutning. Golvyta ca 350kvm.
100 cc mellan takbjälkarna som är 10x10 cm.
Ca 50 cm snö på taket som är belaggt med tegel.

Det är inget tak man ger sig upp och skottar på då man skulle falla en 6-7 meter om man dunsar ner :O

Vad tror ni?

• IMG_8690_edited-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_8685.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mja inte för att oroa dig men grannens liknande lada rasade förra veckan... fylld med fordon osv :(

Joachim skrev:

Det är inget tak man ger sig upp och skottar på då man skulle falla en 6-7 meter om man dunsar ner :O

Vad tror ni?

jag skulle skotta !

Ett villa tak har ju riktiga takstolar, med 120cc
det du har gissar jag är bra mycke klenare än riktiga fackverks takstolar + att duna taktsolar siter ju med flera meters mellantumm, även om det sen är reglat 100cc

Tossegubbe skrev:
Mja inte för att oroa dig men grannens liknande lada rasade förra veckan... fylld med fordon osv :(
Hur mycket snö har ni på era tak? Har det töat något hos er (vi har haft minusgrader 43 dagar i sträck)?
Hur var skicket på den ladan?

Varierar mycket med drivsnön, har över en meter på ett tak och tomt på ett annat men på den ladan uppskattar jag det till 40-50cm i snitt och vi har haft -grader sedan jul förutom en eller två dagar på 0:an.
Skicket är svårt att bedömma men den var inte fallfärdig iaf men knappast i nyskick heller.
Jag skulle nog inte bedömt den som i riskzonen iaf men rasade gjorde den..

Du kan kke kasta upp en lina över nocken med lite knutar på och "såga" ner lite snö annars om ni är två man? Får du av bara ett par dec har du minskat trycket bra..

Joachim skrev:
Hur mycket snö har ni på era tak? Har det töat något hos er (vi har haft minusgrader 43 dagar i sträck)?
Hur var skicket på den ladan?

Joachim, det finns andra sätt att få ned snön från taket om du inte vill upp på det. Du kan exempelvis prova att ta en gummislägga och slå på takstolarna inifrån, det brukar funka när man kommer åt dem och det är en vettig lutning på taket. Inte mycket mindre jobbigt dock... :) Du kommer med största sannolikhet inte att få ned all snö, men förhoppningsvis tillräckligt. Min bror gjorde detta på sitt stall och snön rasade av.

Joachim skrev:

Vad tror ni?

Buster1 skrev:
Frågan kvarstår dock. Hur mycket vatten kan den packade snön ta upp om det börjar regna? Känns som en fördubbling inte är orimlig...
Det beror ju på hur mycket snö som ligger på taket, men om det är mycket snö (flera decimeter) måste det vara extremt osannolikt att vikten fördubblas vid regn. Det är mycket ovanligt att det regnar mer än några tiotals mm på en gång och om det regnar tar ju avsmältningen också fart. Jag skulle gissa att i normalfallet smälter snön bort lika fort som regnet faller.

Så mäter du snötyngden

Det här mycket enkla tipset kommer från Morgan Andersson, bygglovsingenjör i Vänersborgs kommun:
l Ta ett fyrtumsrör, plast eller plåt spelar ingen roll.
l Tryck ner den i snön, ända ner till underlaget.
l Ta ur snön som samlats i röret och lägg i en plastpåse.
l Väg snön.
l Ta vikten av snön gånger 127 = Antal kilo per kvadratmeter.
”Ett grundtips är att om vikten är mer än 75 kilo bör snön skottas bort. Men ta det försiktigt; att beträda taket utgör i sig en risk. Ha lina och börja skotta från nocken och utåt”, är hans råd.

Det låter ju som ett bra tips men hur många har tillgång till ett fyrtumsrör ?

Kan någon vänlig själ kanske räkna om ovanstående räkneexempel till 3-tumsrör eller ännu hellre 110-rör som man vanligen använder till markavlopp numera.

Tack så länge.

/ J

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.