Düsseldorff
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vi använder säkerligen micron oftare än spisen här hemma.
Men aldrig någonsin till att laga mat i....
Vad använder du den till då? Jag har haft micro i alla tidigare boenden men aldrig använt.

Alfredo Alfredo skrev:
Torka ved? :p
Brukar torka kaninerna och hamstern där till barnens stora glädje!

• Haha
  • Arg
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Vad använder du den till då?
Vi använder den till 90 procent för att tina/värma saker, oftast tidigare lagad mat. Enstaka snabbkaffekoppsvärmningar också.

Karlia
Enkelt o snabbt att värma mat i micron, eller the-vatten. Men det går såklart bra att värma på spis eller i ugn också, smaksak.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Brukar torka kaninerna och hamstern där till barnens stora glädje!
Blir inte mikron äckligt hårig då?

Düsseldorff
Alfredo Alfredo skrev:
Vi använder den till 90 procent för att tina/värma saker, oftast sedan tidigare lagad mat. Enstaka snabbkaffekoppsvärmningar också.
Jag tinar och värmer saker på spisen eller i ugnen. Jag lyckades aldrig riktigt anamma det där med micro.

Karlia
I odlingsgrupperna är det många som micrar jorden för att slippa sorgmygg, så inte enbart mat.

Alfredo Alfredo skrev:
Ja touch måste naturligtvis vara överlägset ur rengöringssynpunkt. Verkar dock som många tycker de är rätta kassa utifrån deras primära syfte dock. Jag har knappt använt en häll med touch så jag har ingen personlig åsikt.
I lägenheten hade vi en billig ikea-häll med "välj platta" och sedan +-, tyckte det funkade helt okej.
Visst inte lika snabbt som att vrida på ett vred, men det funkar.

Har provat vänners med "slide"-funktion, tycker det funkat bra.

Düsseldorff
Karlia Karlia skrev:
I odlingsgrupperna är det många som micrar jorden för att slippa sorgmygg, så inte enbart mat.
Bra tips! Då borde jag kunna grilla jorden i salamanderugnen för ungefär samma effekt.

Karlia
Inte omöjligt. Själv är jag tveksam till att ha jord där mat ska tillredas. Samtidigt borde kanske ev jordbakterier förintas tillsammans med sorgmyggsäggen?

Düsseldorff
På tal om sorgmygg, s
Karlia Karlia skrev:
Inte omöjligt. Själv är jag tveksam till att ha jord där mat ska tillredas. Samtidigt borde kanske ev jordbakterier förintas tillsammans med sorgmyggsäggen?
Ja, det finns nog inga jordbakterier som klarar 250+ grader. Virus möjligen men de trivs å andra sidan inte så bra i jord.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
A
13th Marine 13th Marine skrev:
Vår spis har det sämsta två världar.
Vred som blir kladdiga och skitiga och svåra att rengöra (och en nedsänkt display som har skit i kanterna).
Och touch som inte tål en vattendroppe (används för att sätta timer, men om det kommer vatten på den piper den och stänger ner plattorna)

[bild]
bästa spisen!
du har inte slått av något vred än?
eller satt en het plåt på dessa?

A
Alfredo Alfredo skrev:
Vi använder den till 90 procent för att tina/värma saker, oftast tidigare lagad mat. Enstaka snabbkaffekoppsvärmningar också.
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Vad använder du den till då? Jag har haft micro i alla tidigare boenden men aldrig använt.
man gör med fördel havregrynsgröt och värmer kallt kaffe inget annat duger den till om man inte poppar popcorn förståss

Värma fikabröd från frysen, värma välling, tina ingredienser till matlagning, mjuka upp smör till bakning, värma på halvvarmt kaffe, göra en kopp te, värma resterna från gårdagen, pappa popcorn, det händer emellanåt att en microrätt smiter in när man arbetar som mest och behöver något som går fort etc etc.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
bästa spisen!
du har inte slått av något vred än?
eller satt en het plåt på dessa?
Bästa?!
Två plattor slutade funka.
Efter två besök av tekniker fick de ta in den till verkstaden där de bytte allt som hade med hällen att göra.
Och någonstans i denna veva lossnade slangen från ugnen, så det sprutade ånga i maskinen så att JFBn löste.

Men nej, vreden har jag inte lyckats avliva.
Och tyvärr har jag två kraftkort kvar som reservdel så den lär väl överleva ett tag :sweat:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.