Karlia
I och för sig. Men jag tänker att hon kommer börja läsa, oklart om det sker här. Och så småningom kommer hon vilja bo större än 29 m², separat sovrum gör stor skillnad.
 
BirgitS
Jag har sett andra kökstrådar där de har skrivit att måttanpassat kök har blivit billigare än förslaget från Ballingslöv. Blir det ett kök i retrostil för att passa lägenheten?

Är det ett område där man får igen priset för ett kök som är mycket dyrare än Ikea, Kvik och HTH GDS?
Just med tanke på att hon troligen inte kommer att bo där i så väldigt många år.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Köket blir tyvärr modernare än lägenheten. Först hade vi tänkt behålla köksskåpen, bara sätta dit en köksö när väggen rivits + nya vitvaror - frys och diskmaskin finns inte i nuläget. När vi ritat och funderat har vi kommit fram till att det inte blir bra. Egentligen är jag för separat kök men inte i den här lilla lägenheten. Vi får titta på platsbyggt också, det är ganska få skåp som får plats.

Det är ett område där pengarna fås tillbaka. Huset har tidigare varit hyreshus, köket har hål i kaklet och är ordentligt slitet.

Det är en söt liten lägenhet centralt, låg avgift, nära tågstationen. Med riktigt kök (frys, diskmaskin, förvaring, spis med 4 plattor) kommer den bli mer funktionell.
 
  • Gilla
Sara00K
  • Laddar…
BirgitS
Även om man inte behåller köksskåpen så finns det ju kök i retrostil.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Då dottern bor där är det hon som får välja. Vi hjälper mest till ekonomiskt. Hon har gjort fint för övrigt så förhoppningsvis väljer hon en bra stil på kök.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Själv röstar jag för integrerade vitvaror.

Stör mig något ofantligt på vår spis, kommer skit ner mellan spis och bänk, så man måste dra ut och städa runt den. Går den sönder måste man byta hela maskinen.

Kyl och frys rymmer förvisso lite mer, men de sticker ju också ut 5cm framför resterande luckor.

Har tidigare byggt två kök med integrerade vitvaror, har fått byta en helintegrerad diskmaskin från Ikea som gav upp efter 10år, inga större bekymmer (det var jobbigare att byta blandaren.

Jag upplever också integrerade vitvaror som tystare.

När spisen här hemma ger upp byter jag hela bänken för att få integrerat.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Å, jag har häll och ugn separat, hade glömt bort det där med att dra ut spisen och göra rent! Ibland rann det utmed sidan på spisen också..

Bra argument för integrerat!
 
A
Karlia Karlia skrev:
Å, jag har häll och ugn separat, hade glömt bort det där med att dra ut spisen och göra rent! Ibland rann det utmed sidan på spisen också..

Bra argument för integrerat!
En spis, häll eller ugn kan per definition aldrig bli integrerade. Finns det plats för ett 60cm skåp skall man självklart ha separat ugn och häll
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Finns det plats för ett 60cm skåp skall man självklart ha separat ugn och häll
Varför då?
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Varför då?
Flexibiliteten och utbudet!
 
electroluxaren skrev:
Flexibiliteten och utbudet!
Nu var det ett bra tag sedan jag bytte spis men 60-spisar måste väl fortfarande finnas i ett acceptabelt utbud eller? Nu pratar jag om den som efterfrågar en "normal" spis och inte diverse mer speciella lösningar.
 
  • Gilla
Anhem
  • Laddar…
Vad är det då för diskmaskin jag har undrar jag när jag läser här...

Den är ca 600mm bred utan "front" gjord för att "integreras" vilket den också är och har samma luckfront monterad som övriga skåp i köket har.
Finns inga såna modeller idag?

För övrigt är det praktiskt att ha spis istället för två separerade enheter om man ofta använder ugnen.
Eftersom då matoset från det men tillagar i ugnen sugs ut i samma utsug/fläkt som är för spisen.

Har man ugnen en bit ifrån osar man ner mer.
Det vet jag av egen erfarenhet eftersom vi har så på landet.
Spisarna står ju på hjul och är plättlätta att rulla ut om man känner för att göra rent.
Men det är en kant runt våran och den stoppar 99,9% av allt spill.
 
BirgitS
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vad är det då för diskmaskin jag har undrar jag när jag läser här...

Den är ca 600mm bred utan "front" gjord för att "integreras" vilket den också är och har samma luckfront monterad som övriga skåp i köket har.
Finns inga såna modeller idag?
Det är en integrerad diskmaskin och de är mycket vanliga.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är en integrerad diskmaskin och de är mycket vanliga.
Fast är skrivs det att man tappat i volym på integrerade maskiner.
Vår disk är iaf 60cm bred och inte några cm mindre om den skulle varit gjord för att passa inuti ett "60"-skåp.
 
Det gäller kyl och frys.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.