Hejsan. Jag har massor av myror hemma. Har försökt bli av med dom på naturliga sätt,såsom med kanel,bikarbonat,ättika,funlight saft och även apelsin skal. Jag dammsugar och tvättar golv flera gånger om dagen. Men vad jag än gör blir dom bara fler och fler och dom sprider sig. Så idag Kontaktade jag Anticimex, dom bad mig skicka bild. Men nu till frågan, hur lång tid tar det innan någon från Anticimex kan komma och kolla på eländet? Jag lider oerhört mycket,då det är psykisk påfrestande.
I huset brukade det komma in myror i köket under ett par veckor på vårarna innan det fanns så mycket att äta utomhus. Det som fungerade bäst var att tejpa under och över golvlisterna eftersom det var den vägen de kom in. Sen kunde man ta bort tejpen efter några veckor.
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 554 inlägg
Hur beter sig myrorna? Går de in i huset för att leta mat som de kan ta av husägarna, eller bor de inne i konstruktionen (väggar, tak, golv) och äter på rötskadat trä? Är svaret det förstnämnda är det lite störigt, men ingen egentlig fara. Gäller det sistnämnda kan det vara riktigt jobbigt!
Tyvärr det som du nämnde sist. De flesta av dom rör sig in och ut i listerna på både längs golvet och även på väggen. Några enstaka springer runt fritt på golvet. Jag tog bild på en av myrorna och googlade, då fick jag fram bilder på bruna trämyror. Så jag är 95 % säker på att det är sådana som bor innanför listerna och möjligen även i väggarna. Denna benämns även som träjord myra. På Anticimex sida står det "Var vaksam på om du hittar många gulaktiga eller blekare myror inomhus under vår-sommar. Detta kan tyda på att du har ett samhälle i direkt anslutning eller i ditt hus." Så de behöver verkligen komma hit och undersöka det.SågspånPappspikEternit skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 554 inlägg
Huvaligen! Lusläs försäkringsbrevet för din villaförsäkring så du redan nu är förberedd och vet lite om vad din försäkring ersätter. Bra om Anticimex kan komma och artbestämma krypen, för då vet du om du kan få hjälp av försäkringsbolaget eller inte. Åtminstone mitt försäkringsbolag ersätter bara skador orsakade av vissa arter. (Även om skadan egentligen inte beror på myrorna, utan att träet är skadat av fukt och röta, vilket attraherar myrorna som gör ont värre.)S S88 skrev:Tyvärr det som du nämnde sist. De flesta av dom rör sig in och ut i listerna på både längs golvet och även på väggen. Några enstaka springer runt fritt på golvet. Jag tog bild på en av myrorna och googlade, då fick jag fram bilder på bruna trämyror. Så jag är 95 % säker på att det är sådana som bor innanför listerna och möjligen även i väggarna. Denna benämns även som träjord myra. På Anticimex sida står det "Var vaksam på om du hittar många gulaktiga eller blekare myror inomhus under vår-sommar. Detta kan tyda på att du har ett samhälle i direkt anslutning eller i ditt hus." Så de behöver verkligen komma hit och undersöka det.
Jag skickade ett foto till anticimex igår och idag ringde dom och bekräftade att det är bruna trädmyror som det rör sig om,så dom skulle komma hit om en vecka. Dom små äckliga krypen har börjat sprida ut sig.SågspånPappspikEternit skrev:
Huvaligen! Lusläs försäkringsbrevet för din villaförsäkring så du redan nu är förberedd och vet lite om vad din försäkring ersätter. Bra om Anticimex kan komma och artbestämma krypen, för då vet du om du kan få hjälp av försäkringsbolaget eller inte. Åtminstone mitt försäkringsbolag ersätter bara skador orsakade av vissa arter. (Även om skadan egentligen inte beror på myrorna, utan att träet är skadat av fukt och röta, vilket attraherar myrorna som gör ont värre.)
Vi har haft framgång med att gå runt huset och hälla ut kokhett vatten under promenaden. Kanske några deciliter per meter eller så.
Teorin är att detta kan förstöra deras ”doftspår” så de inte länge hittar in via sina beprövade vägar.
Kostar hur som helst väldigt lite att försöka.
Teorin är att detta kan förstöra deras ”doftspår” så de inte länge hittar in via sina beprövade vägar.
Kostar hur som helst väldigt lite att försöka.
Vi brukar använda kaffesump. Häller i vattenkannan och vattnar runt huset. Brukar hjälpa men man får göra det ofta. Bor dom redan i huset så fungerar det säkert dåligt.
Det är nog väldigt bra att ta reda på vart dom håller till och hur fuktsituationen ser ut där. Myror trivs som tidigare skrivit i fuktiga miljöer.
Det är nog väldigt bra att ta reda på vart dom håller till och hur fuktsituationen ser ut där. Myror trivs som tidigare skrivit i fuktiga miljöer.
När jag bott här ett par år började myror utgående från hallen röra sig inne i huset under några dagar per år som sedan med åren ökade till ett par veckor om året. Huset var felbyggt så att bärlinan ruttnade i hörnet med hallen och myrorna hade bo där. Efter renovering av hallen med utbyte av bärlina har myrorna aldrig kommit tillbaka. Förhoppningsvis är det inte så illa för dig. Men myror äter inte torrt friskt trä. Så om de bor i huset och äter av det så finns det en pågående vattenskada. I annat fall kommer de att försvinna på några dagar.
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 554 inlägg
Ersätter ditt försäkringsbolag skador av brun trädmyra? Om Anticimex kommer och sprider lite gift är liksom den lilla åtgärden, att börja riva och ersätta skadat trä är den stora (och kanske dyra) åtgärden. Att lösa problemet som orsakat fuktskadan kan också vara ett stort jobb.S S88 skrev:
Jag misstänker ju att det finns fukt eller rötskador någonstans här. Jag bor i lägenhet på andra våningen, så förmodligen har dessa myror tagit sig in i någon spricka i nere i fasaden. Vi har nu myror i nästan alla våra rum. Jag har dammsugit och skurat som tusan för att få bort dom,men det verkar inte hjälpa. Dom är överallt endå. Man vet knappt vart man ska sätta sina fötter. Vaktmästaren kom hit och la myrdosa i köket för att se om de skulle hjälpa. Men det har inte gjort någon skillnad tyvärr. Anticimex sa att de skulle komma i nästan vecka,men på vaktmästaren lät det som att de skulle avvakta och se om det funkar med myrdosa. Det känns riktigt hemsk och äckligt att ha hela hemmet fullt med myror. I natt drömde jag till och med mardrömmar om myror.A Avemo skrev:När jag bott här ett par år började myror utgående från hallen röra sig inne i huset under några dagar per år som sedan med åren ökade till ett par veckor om året. Huset var felbyggt så att bärlinan ruttnade i hörnet med hallen och myrorna hade bo där. Efter renovering av hallen med utbyte av bärlina har myrorna aldrig kommit tillbaka. Förhoppningsvis är det inte så illa för dig. Men myror äter inte torrt friskt trä. Så om de bor i huset och äter av det så finns det en pågående vattenskada. I annat fall kommer de att försvinna på några dagar.