kisumisu kisumisu skrev:
Jag undrar ibland om det här är nackdelen med renare luft?
Alltså helt seriöst. Var en resa till Stockholm och tom där fanns mygg. Alltså en hel del förut har man aldrig behövt vara besvärad av mygg där nere.

Inte minns jag i alla fall att det var så 20år sedan. Tiden jag bodde där.
Jo vår luft är väl i det stora hela redan mycket ren. Sen angående knott och mygg så är det inget som den överväldigande majoriteten av svenskar ser som önskvärt inkl att man förbjuder Thermacell.
"Hål i skallen?"

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo det var som faun.... 🤪

Här är länken till beslutet
[länk]

Sen orkar jag inte leta rätt på EU's kemikalieinspektions beslut men i Bryssel har de knappast svenska sommarkvällar fulla med mygg och knott.

Galenskaper 😡och istället kommer det att köpas osäkra produkter via e-handel från utlandet.
Stämmer detta verkligen ?
Det beslutet handlar ju om d-Alletrin.

Läser jag på "myggj'vlar" så är numer det verksamma ämnet Pralletrin, som iofs är under granskning, men ännu inte förbjudet och godkänt "tills vidare" iaf ferån kemikalieinspektionen?

https://myggjavlar.se/thermacell-dodar-inte-insekter/
https://apps.kemi.se/BkmRegistret/K...etails?produktId=14680&produktVersionId=20764

Aha, det var trevligt - då kanske även mr.mosquito kommer tillbaks som produkt då tillståndet gäller till 2033 om inget ändras innan dess.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Stämmer detta verkligen ?
Det beslutet handlar ju om d-Alletrin.

Läser jag på "myggj'vlar" så är numer det verksamma ämnet Pralletrin, som iofs är under granskning, men ännu inte förbjudet och godkänt "tills vidare" iaf ferån kemikalieinspektionen?

[länk]
[länk]
Jo kollade snabbt själv på Myggdjävlar och såg inget men det är klart förbryllande.

"Notera: Före 2022 var D-allethrin det aktiva ämnet i Thermacell, vilket är ett ämne med liknande egenskaper som pralletrin. D-allethrin är numera under utfasning och ersätts från och med 2022 med pralletrin. Båda ämnena fungerar bra att använda till din Thermacell."

Hursomhelst är ju Thermacell något som funkar och det blev ju klart billigt när man lärde sig hur man fyller gas som refill.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
G Grannens Häck skrev:
Jag har varit där och är även uppvuxen i norra Sverige. Ingen skillnad enligt min referensram.

Under min uppväxt har jag aldrig suttit på en altan en kväll för det går inte, vissa dagar har det gått om det blåst halv storm.

Det är ett jävla gnäll om vissa saker, det handlar inte om att vara tuff utan om motsatsen.
Det är synd om er Norrlänningar när ni inte får vara värst! Måste svida i själen...

G
H HansOT skrev:
Det är synd om er Norrlänningar när ni inte får vara värst! Måste svida i själen...
Det är inte det som det handlar om, tänk efter så förstår du säkert själv. Tänk, gnugga gnugga... tänk.

kisumisu
P paralun skrev:
Hursomhelst är ju Thermacell något som funkar och det blev ju klart billigt när man lärde sig hur man fyller gas som refill.
Men vad är det du använder som själva myggmedel? Räcker ju inte med bara gas.

Köpte igår flera refill tänkte jag passar på medans dessa finns.

kisumisu kisumisu skrev:
Men vad är det du använder som själva myggmedel? Räcker ju inte med bara gas.

Köpte igår flera refill tänkte jag passar på medans dessa finns.
Jo iår är det inget problem för jag har en hög med själva myggmedlet men frågan är ju om det är lika bra i framtiden?

"Notera: Före 2022 var D-allethrin det aktiva ämnet i Thermacell, vilket är ett ämne med liknande egenskaper som pralletrin. D-allethrin är numera under utfasning och ersätts från och med 2022 med pralletrin. Båda ämnena fungerar bra att använda till din Thermacell."

Angående refill av gas så är det då det här "hacket"
https://www.google.com/search?q=you...iAYBkAYIkgcFOC4xLjGgB-4h&sclient=gws-wiz-serp

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Har man thermacell backpacker så kan man använda standard campingasol-flaska och det förbrukar ca 1 gram gasol i timmen, en 223-gramsflaska campingasolflaska räcker i drygt 9 dygn vid dygnet runt-drift - där har jag till huvudelen kört med mr.mosquitos paddar då det i flesta fall räcker tillräckligt - de mycket dyrare thermacellpaddarna tar man fram bara när det är riktigt jäkligt.

Har också vanliga thermacell-värmare med plastgaspatronern som man återfyller - observerar att fylla på från campingasolflaskor av engångstyp typ cigarettändargas - inte från grill/husvagnsflaskan (de har ren propan och betydligt högre tryck)

så... det är lite irriterande att mr-mosquito inte fins i handeln idag och att man inte köpte på sig ordentligt förra året... - hoppas att de återkommer nästa år då enligt KI skall vara tillåten handelsvara.

Det fins 7 - 10 dagar på året (gissa var - det börjar på Gäv...) under semestern och tältande som dessa är nära på livsnödvändiga för att behålla sinnesfriden och fruktansvärt bra på att tömma tälten på allt flygande kryp med bara någon timmes körning innan man lägger sig och efter 3-4 dagar behöver man knappt inte köra alls då tillräckligt av ångan sitter i duken för att avskräcka inflygande insekter och väljer minde riskabla mål...

Jag vägrar att smeta på mig DEET-myggmedel hela dagarna under perioden.

Tur att jag har en mindre uppsättning kvar för det här året och så finns det en del orginal Thermacell-paddar, men de är på tok för starka för innomhus/i tält och måste man ta till dessa så får man köra med små bitar av dem eller väldigt kort tid som 10 minuter eller så.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.