En fladdermus kan äta 1000 mygg i timmen. Bara sätta upp lite fladdermusholkar.

• Gilla
Arnejaevel och 1 till
  • Laddar…
J jehr skrev:
En fladdermus kan äta 1000 mygg i timmen. Bara sätta upp lite fladdermusholkar.
Nu tror jag inte en massa fladdermöss heller är särskilt önskvärda av den överväldigande majoriteten av befolkningen som bor i området.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
En försommarkväll ifjol körde vi ner till Stockholm. Det var vackert väder utan ett moln på himlen men när vi kommer fram till platsen där E4 passerar Dalälven börjar det smattra mot vindrutan som när det regnar men det är inte regn utan mygg. Passerar bron och rätt omgående upphör smattrandet och det bli tyst igen. Bilens framsida täckt av mygg efter en körning nära Dalälven på en försommarkväll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilspegel täckt med mygg efter färd längs E4 vid Dalälven en försommarkväll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
Jakobk och 7 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men där är det extremt pga Dalälven, sen en liten "lustighet" angående kemisk bekämpning är att gör man inte det så stinker det diesel lite varstans som "någon" hällt ut lite varstans i våtmarkerna för att förhindra myggkläckning.

Sen finns det ju de som vill kraftigt vill utöka våtmarkerna i Sverige....
Jamen så kan vi ju inte ha det, diesel i naturen!!!!! Vi måste underordna oss de driftiga initiativtagarna som använder diesel som myggbekämpning och omedelbart påbörja arbetet med att minska våtmarkerna i den svenska naturen.

R Real-House skrev:
Jag tror att vattenregleringen från kraftverken troligtvis har gjort att det blivit så mycket översvämningsmygg. Kanske orsaken varför staten hjälper till.
Om något så bör ju regleringen av älvarna snarare göra motsatsen.
RoTe RoTe skrev:
Sen finns det platser där luften är svart, av mygg.
Jag har varit på platser där luften är svart av knott också. Knott är värre. Längs med Torne älv finns det många platser där man måste ha halsduk över munnen för att kunna andas utan att dra in knotten i lungorna. Och knotten kryper in överallt dessutom. I öron, ögonvrår, upp längs byxbenen osv.

Jag har en gång för ca 30 år sedan fått så många knottbett att jag fick åka på sjukhus och bli inlagd för den allergiska reaktionen som jag fick. Jag är normalt sett, varken före eller efteråt allergisk mot knott men det blev helt enkelt för många. Jag sov i ett tält och uppenbarligen fanns det någonstans en öppning där de tog sig in (jag undrar om de inte kröp genom maskorna i ventilen, det var sådana som vi kallar för schwiarn - små knott som knappt syns) och då jag sov med en arm utanför sovsäcken så blev denna arm attackerad med många hundra bett. Underarmen var efteråt ungefär lika stor som låret och man funderade på sjukhuset på om man skulle behöva skära upp den för att lätta på trycket (blodtillförseln var begränsad). Jag slapp dock detta då medicineringen tog bra. Dessa bett fick jag i Värmland...

Jag har varit vid nedre Dalälven och det är inte roligt. Men nog upplever jag knottsvärmarna i exempelvis Kukkolaforsen som värre ändå. Likaså knotten i Värmland.

Och översvämningsmyggor är snabba på att bita till skillnad från skogsmyggorna som alltid letar efter rätt ställe att attackera. Men till skillnad från knotten så kryper de inte in och biter på värsta möjliga plats. Nej, jag tycker knott är värre.

• Wow
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Jamen så kan vi ju inte ha det, diesel i naturen!!!!! Vi måste underordna oss de driftiga initiativtagarna som använder diesel som myggbekämpning och omedelbart påbörja arbetet med att minska våtmarkerna i den svenska naturen.
Njau nu finns det ju förklaringar till att just nedre Dalälven blir hårt drabbat och var det inte för att det är så lätt att spilla ut en skvätt diesel lite varstans så hade man säkert även tagit bort kemisk bekämpning.

Sen är jag helt säker på att den överväldigande majoriteten av befolkningen är mycket nöjda med att man bekämpar SAMT att vi inte bör återställa en massa våtmarker runt om i Sverige.

• Gilla
Karmalicious
  • Laddar…
M Myckling skrev:
En försommarkväll ifjol körde vi ner till Stockholm. Det var vackert väder utan ett moln på himlen men när vi kommer fram till platsen där E4 passerar Dalälven börjar det smattra mot vindrutan som när det regnar men det är inte regn utan mygg. Passerar bron och rätt omgående upphör smattrandet och det bli tyst igen. [bild][bild]
Det där ser ut som efter varje resa i Norrbotten när solen börjat gå ned.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
P paralun skrev:
Njau nu finns det ju förklaringar till att just nedre Dalälven blir hårt drabbat och var det inte för att det är så lätt att spilla ut en skvätt diesel lite varstans så hade man säkert även tagit bort kemisk bekämpning.

Sen är jag helt säker på att den överväldigande majoriteten av befolkningen är mycket nöjda med att man bekämpar SAMT att vi inte bör återställa en massa våtmarker runt om i Sverige.
Ja, hur hade det varit om vi inte dikat ut våtmarkerna i de bebodda delarna av landet?

Se gärna denna tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threads/vilka-vatmarker-vill-ni-se-aterstaellda.498787/

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har varit vid nedre Dalälven och det är inte roligt. Men nog upplever jag knottsvärmarna i exempelvis Kukkolaforsen som värre ändå. Likaså knotten i Värmland.

Och översvämningsmyggor är snabba på att bita till skillnad från skogsmyggorna som alltid letar efter rätt ställe att attackera. Men till skillnad från knotten så kryper de inte in och biter på värsta möjliga plats. Nej, jag tycker knott är värre.
Jo reportage om detta, olidligt!

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/lugnet-efter-myggkaoset

I Sydamerika, men även numera i Kalifornien så attackerar man myggorna genom att släppa ut massor av steriliserade hanmyggor. De bits inte och de minskar antalet lyckade parningar drastiskt.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
Om något så bör ju regleringen av älvarna snarare göra motsatsen.
Jag har varit på platser där luften är svart av knott också. Knott är värre. Längs med Torne älv finns det många platser där man måste ha halsduk över munnen för att kunna andas utan att dra in knotten i lungorna. Och knotten kryper in överallt dessutom. I öron, ögonvrår, upp längs byxbenen osv..
Precis som med myggen! In i ögonen, öronen, munnen, näsan....

Bor också i trakterna Tornedalen. Många gnäller dock om knotten, folk gnäller även om broms.
Kukkola forsen är en av få ställen jag blivit stucken av knott dessa svider mycket men en kort stund. Myggbet däremot får jag svullnader av och kliar in i he***te! Det enda som hjälper är att ta bastubad mot kliandet!

Men mygg är värre för mig!
Men sen är det nog så att olika skadedjur dras till olika lukter och människor.

Jag tycker inget hjälper mot mygg förutom den där "impregnerings oljan".
Sålde själv min myggapparat (mosqito magnet) för den var helt värdelös blev bara mer mygg nät man körde den.

Redigerat:
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Precis som med myggen! In i ögonen, öronen, munnen, näsan....

Bor också i trakterna Tornedalen. Många gnäller dock om knotten, folk gnäller även om broms.

Men mygg är värre för mig!
Men sen är det nog så att olika skadedjur dras till olika lukter och människor.

Jag tycker inget hjälper mot mygg förutom den där "impregnerings oljan".
Sålde själv min myggapparat (mosqito magnet) för den var helt värdelös blev bara mer mygg nät man körde den.
Mina föräldrar hade i princip myggfritt i sin stuga när de körde den redan från första myggan. Men den var inte billig i drift. Annars fungerar ju de bärbara myggskrämmarna med gas och gift rätt bra på just mygg.

• Gilla
vcx
  • Laddar…
kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
Mina föräldrar hade i princip myggfritt i sin stuga när de körde den redan från första myggan. Men den var inte billig i drift. Annars fungerar ju de bärbara myggskrämmarna med gas och gift rätt bra på just mygg.
Nä den var väldigt dyr i drift och när man inte fick utlovad resultat. Hörde dock av en att det finns olika storlekar. Måhända att jag hade för liten. Har for mig det finns den där till 4000kvm och sen nån till 12 000kvm....men jag vet ej?

Största modellen lär nog kosta ännu mer i drift 🤔

Men visst kommuner etc skulle ju kunna ge lite bidrag att det fanns flera sådana surrandes lite här och där kanske det skulle ge resultat. Ska ju även hjälpa mot knott som nämts i tråden.

kisumisu kisumisu skrev:
Nä den var väldigt dyr i drift och när man inte fick utlovad resultat. Hörde dock av en att det finns olika storlekar. Måhända att jag hade för liten. Har for mig det finns den där till 4000kvm och sen nån till 12 000kvm....men jag vet ej?

Största modellen lör nog kosta ännu mer i drift 🤔

Men visst kommuner etc skulle ju kunna ge lite bidrag att det fanns flera sådana surrandes lite här och där kanske det skulle ge resultat.
Det var ju enorma mängder mygg den plockade i alla fall. Behållaren var ju full efter två dagar.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
Det var ju enorma mängder mygg den plockade i alla fall. Behållaren var ju full efter två dagar.
Så var det även för mig men likväl kom myggjävlarna till mig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.