4 970 läst · 68 svar
5k läst
68 svar
Myggplågade boende i Gävleborg lovas utökat stöd
Sverige olagliga myggapparater.? vilka syftar du på då?kisumisu skrev:Mygg drabbar tyvärr även inomhus.
Kommer ihåg i förra huset fast vi hade myggnät framför ventilation. Så var det helt svart i röret av mygg och en intill perfekt myggnät falskade såpass att en mygga kom ut i taget.
Har tyvärr ingen video, men hade nog blivit en bra video.
Enda som dessutom hjälper mot dess otyg är i Sverige olagliga myggapparater.
Utomhus enda som hjälper är "Nordic summer" bara väldigt kladdigt....även det nåt som är gråzon fast det säljs i Sverige. Säljs inte som myggmedel 😁 och "menat som impregnering till skor".
Om man vill vara utan gifter så inomhus hjälper fläktar tex takfläkt som snurrar då kan inte myggen flyga.
Dessa odjur är inte fåglar i den här bilden även om det kanske kan missuppfattas som sådana. Klicka gärna på bilden och förstora.
[bild]
Dokumentär i ämnet, lyssningsvärd.
https://sverigesradio.se/avsnitt/nakna-i-mygghelvetet
Jag får panik när jag hör om familjen i den...fy satan.
https://sverigesradio.se/avsnitt/nakna-i-mygghelvetet
Jag får panik när jag hör om familjen i den...fy satan.
Thermacell kommer att försvinna efter i år om de inte hittar en alternativ godkänd pyretrin eller använder naturlig pyretium från jätteprästkrage, nu säljer man ut lagren fast det egentligen är säljförbud enligt kemikailieinspektionen och beslutet kom den 20240327 - dvs. smällde till när alla grossister redan köpt på sig lager medans mr.mosqito fick beslutet redan 2023 och därför är tomt i hyllorna idag.M maria01 skrev:
- i alla fall påfyllningen för thermacell går inte längre att köpa till nästa år typ då den aktuella D-alletrin har förbjudits av EU, påfyllning för mr.mosquito kommer inte att finnas i år... med andra ord er thermacellanvändare - köp på er påfyllning så mycket ni mäktar med innan det är försent...
Det här blir inge bra då dessa produkter faktiskt fungerar... myggspiraler för utomhus finns fortfarande eftersom de som finns är gjorda av just mald pulver av jätteprästkragen men det är värre med inomhus och luktlösa varianter.
får se vad marknade hittar på i det avseende - för mygghelvetet kommer inte att försvinna bara för detta...
Ja, om det är argumentet för att inte sätta upp holkar till fladdermöss så kanske man förtjänar att bo i ett myggträsk. (Tips till de okunniga. Det har inte hittats en enda fladdermus med rabies i Sverige under de senaste 40 årens övervakning)P paralun skrev:
löser det på samma sett som med roundup förbudet jag beställde nya eco plug förra veckanX xxargs skrev:Thermacell kommer att försvinna efter i år om de inte hittar en alternativ godkänd pyretrin eller använder naturlig pyretium från jätteprästkrage, nu säljer man ut lagren fast det egentligen är säljförbud enligt kemikailieinspektionen och beslutet kom den 20240327 - dvs. smällde till när alla grossister redan köpt på sig lager medans mr.mosqito fick beslutet redan 2023 och därför är tomt i hyllorna idag.
- i alla fall påfyllningen för thermacell går inte längre att köpa till nästa år typ då den aktuella D-alletrin har förbjudits av EU, påfyllning för mr.mosquito kommer inte att finnas i år... med andra ord er thermacellanvändare - köp på er påfyllning så mycket ni mäktar med innan det är försent...
Det här blir inge bra då dessa produkter faktiskt fungerar... myggspiraler för utomhus finns fortfarande eftersom de som finns är gjorda av just mald pulver av jätteprästkragen men det är värre med inomhus och luktlösa varianter.
får se vad marknade hittar på i det avseende - för mygghelvetet kommer inte att försvinna bara för detta...
Hade ju varit trevligt om BTI var godkänt i Sverige, det är godkänt i EU, finns bland annat på tyska amazon.
Även om pyretrin (insektsgift från dalmatiner krage) är 'snällare' än pyretroider (syntetiskt framställd analog) genom att det bryts ner fortare, så är det likväl giftigt för alla insekter (plus fiskar och andra vattenlevande organismer, men risken där är betydligt lägre), inklusive nyttoinsekter.
Det hjälper inte att det är 'naturligt', arsenik, bly och kvicksilver är också naturliga.
BTI påverkar bara larver från mygg och knott, men av någon anledning så är det inte ok att använda.
Det går dock att använda en nära släkting som istället dödar fjärilslarver... Logiken bakom är bortom min förståelse.
Just ja, BTI är också naturligt, och har använts globalt sen tidigt 80-tal utan nämnvärda problem.
Ja, jag stör mig på mygg och knott 🤬
Även om pyretrin (insektsgift från dalmatiner krage) är 'snällare' än pyretroider (syntetiskt framställd analog) genom att det bryts ner fortare, så är det likväl giftigt för alla insekter (plus fiskar och andra vattenlevande organismer, men risken där är betydligt lägre), inklusive nyttoinsekter.
Det hjälper inte att det är 'naturligt', arsenik, bly och kvicksilver är också naturliga.
BTI påverkar bara larver från mygg och knott, men av någon anledning så är det inte ok att använda.
Det går dock att använda en nära släkting som istället dödar fjärilslarver... Logiken bakom är bortom min förståelse.
Just ja, BTI är också naturligt, och har använts globalt sen tidigt 80-tal utan nämnvärda problem.
Ja, jag stör mig på mygg och knott 🤬
Det finns köpa myggmedel utomlands som anses för giftigt enligt svenska standarder.M maria01 skrev:
Hittar inte nån direkt faktatext. Men när jag var i Grekland stod det i infot att deras myggapparater olagligt ta med sig till Sverige.
En gång i tiden smugglade man över off mm från Finland. Jag hade också en batteridriven OFF apparat men nu går inte giftet ens köpa i Finland.....
Efter lite snabbt sökande handlar det om mängden av DEET det handlar om. Ju mer DEET ju effektivare är det mott myggen.
Redigerat:
Jo det var som faun.... 🤪X xxargs skrev:Thermacell kommer att försvinna efter i år om de inte hittar en alternativ godkänd pyretrin eller använder naturlig pyretium från jätteprästkrage, nu säljer man ut lagren fast det egentligen är säljförbud enligt kemikailieinspektionen och beslutet kom den 20240327 - dvs. smällde till när alla grossister redan köpt på sig lager medans mr.mosqito fick beslutet redan 2023 och därför är tomt i hyllorna idag.
Här är länken till beslutet
https://apps.kemi.se/BkmRegistret/K...etails?produktId=11693&produktVersionId=16509
Sen orkar jag inte leta rätt på EU's kemikalieinspektions beslut men i Bryssel har de knappast svenska sommarkvällar fulla med mygg och knott.
Galenskaper 😡och istället kommer det att köpas osäkra produkter via e-handel från utlandet.
Visst kan du beställa och smuggla. Men det är just smuggling!M maria01 skrev:
Många webbsidor är utomlands och begår själva inget olagligt.
Som alla snusbutiker i Haparanda. Inget olagligt i det när det gäller Sverige men dit 99% säljs (Finland och Norge) är det inte lika lagligt...
Biologisk bekämpning är vad man brukar använda i nedre Dalälven, Bti.P paralun skrev:
Inte kemisk.
Våtmarken är inte automatiskt myggbarnkammare. Många vårmarker är sankmark och träsk. Det måste finnas stillaståend vatten (i t.ex. gölar) för att översvämningsmyggor ska trivas bra. Troligen kommer sådana att bli fler om träsk- och sankmark ökar, men inte överallt.P paralun skrev:
Redigerat:
Nedre Dalälven är extremt myggtätt, förmodligen flest stickmyggor i världen per kubikmeter i luften där.RoTe skrev:
Man kan inte gå från husets ytterdörren hus till en bil. Man måste springa och det är stört omöjligt att sätta sig i bilen utan att få med sig en hel drös med myggor in i kupén.