Inte så att jag missunnar de som bor där denna hjälp, men man kan ju ändå inte undra varför vissa naturfenomen skall bekämpas av staten för det privatas hjälp, medan man i andra fall inte gör på samma sätt. Man hade ju kunnat tänka sig att tillgång/efterfrågan skulle gälla även på bostäder i de drabbade områdena - de som klarar av myggen väljer att bo billigt där.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
G
Prova bo i norra Sverige bredvid myrmarker och skog. Så är det och har alltid varit där uppe men ingen som får stödpengar för det.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Inte så att jag missunnar de som bor där denna hjälp, men man kan ju ändå inte undra varför vissa naturfenomen skall bekämpas av staten för det privatas hjälp, medan man i andra fall inte gör på samma sätt. Man hade ju kunnat tänka sig att tillgång/efterfrågan skulle gälla även på bostäder i de drabbade områdena - de som klarar av myggen väljer att bo billigt där
Jag tror att vattenregleringen från kraftverken troligtvis har gjort att det blivit så mycket översvämningsmygg. Kanske orsaken varför staten hjälper till.

• Gilla
Fario och 1 till
  • Laddar…
5 miljoner är felräkningspengar i staten och det har jag inga problem med att de som är drabbade av myggorna får hjälp med.

Skulle det mot förmodan saknas 5 miljoner på sista raden när Elisabeth räknar ihop sina utgifter så kan hon sluta subventionera datacentrens elräkningar.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Alltså det finns mygg och sen finns det Österfärnebo-mygg. Folk från "norrland" som tror dom är "tuffa" håller snabbt käften när dom får se hur det kan bli vid nedre Dalälven om det inte bekämpas.

• Gilla
martin.sveg och 1 till
  • Laddar…
G
RoTe RoTe skrev:
Alltså det finns mygg och sen finns det Österfärnebo-mygg. Folk från "norrland" som tror dom är "tuffa" håller snabbt käften när dom får se hur det kan bli vid nedre Dalälven om det inte bekämpas.
Jag har varit där och är även uppvuxen i norra Sverige. Ingen skillnad enligt min referensram.

Under min uppväxt har jag aldrig suttit på en altan en kväll för det går inte, vissa dagar har det gått om det blåst halv storm.

Det är ett jävla gnäll om vissa saker, det handlar inte om att vara tuff utan om motsatsen.

RoTe
G Grannens Häck skrev:
Jag har varit där och är även uppvuxen i norra Sverige. Ingen skillnad enligt min referensram.

Under min uppväxt har jag aldrig suttit på en altan en kväll för det går inte, vissa dagar har det gått om det blåst halv storm.

Det är ett jävla gnäll om vissa saker, det handlar inte om att vara tuff utan om motsatsen.
Och det säger ju ingenting, jag har varit med om att det inte gått att vistas ute, långt från Österfärnebo.

• Gilla
Mithro
  • Laddar…
G
RoTe RoTe skrev:
Och det säger ju ingenting, jag har varit med om att det inte gått att vistas ute, långt från Österfärnebo.
Jo det säger att mygg i stor omfattning finns på flera platser i landet. Så mycket att det påverkar vad man kan göra. Sen Finns det inte lika många platser där de gråter i media på grund av det.

RoTe
G Grannens Häck skrev:
Jo det säger att mygg i stor omfattning finns på flera platser i landet. Så mycket att det påverkar vad man kan göra. Sen Finns det inte lika många platser där de gråter i media på grund av det.
Sen finns det platser där luften är svart, av mygg.

Mygg går oftast att hantera men däremot knott är olidligt. Det är helt omöjligt att vistas utomhus vid knottinvasion.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Jag växte upp i en av orterna efter nedre Dalälven. Kommer ihåg att kommunen skickade ut en traktor som drog en kärra med en gigantisk ”myggspruta”.

Undrar vad det var för spännande innehåll i den sorutan… vi coola grabbar i tioårsåldern cyklade givetvis efter traktorn och befann oss mitt i dimman av myggmedlet…

Jaha, det förklarar ju ett och annat, konstaterade mina kollegor på jobbet många år senare.

• Haha
  • Gilla
klaskarlsson och 10 till
  • Laddar…
kisumisu
Iceman255 Iceman255 skrev:
Mygg går oftast att hantera men däremot knott är olidligt. Det är helt omöjligt att vistas utomhus vid knottinvasion.
Mygg drabbar tyvärr även inomhus.
Kommer ihåg i förra huset fast vi hade myggnät framför ventilation. Så var det helt svart i röret av mygg och en intill perfekt myggnät falskade såpass att en mygga kom ut i taget.

Har tyvärr ingen video, men hade nog blivit en bra video.

Enda som dessutom hjälper mot dess otyg är i Sverige olagliga myggapparater.
Utomhus enda som hjälper är "Nordic summer" bara väldigt kladdigt....även det nåt som är gråzon fast det säljs i Sverige. Säljs inte som myggmedel 😁 och "menat som impregnering till skor".

Om man vill vara utan gifter så inomhus hjälper fläktar tex takfläkt som snurrar då kan inte myggen flyga.

Dessa odjur är inte fåglar i den här bilden även om det kanske kan missuppfattas som sådana. Klicka gärna på bilden och förstora.
Vindkraftverk med mygg i förgrunden som flyger i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
RoTe RoTe skrev:
Jo men där är det extremt pga Dalälven, sen en liten "lustighet" angående kemisk bekämpning är att gör man inte det så stinker det diesel lite varstans som "någon" hällt ut lite varstans i våtmarkerna för att förhindra myggkläckning.

Sen finns det ju de som vill kraftigt vill utöka våtmarkerna i Sverige....

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.