16 022 läst · 114 svar
16k läst
114 svar
Mutterdragare julklapp
Mycket bra val. Vi kör Milwaukee på jobbet och dom överlever allt. Att bli tappade eller överkörda. Även att jobba med bra kapacitet även när det är -20.B Bn No skrev:
Och som sagts tidigare så är 5A batterier mest lagom stora. Inte för klena. Och inte för tunga när man jobbar med maskinen.
H Harald Blåtumme skrev:
Jag tror att de som säger att man behöver onödigt kraftiga saker har råkat ut för maskiner som inte lever upp till specifikationerna.
Min mutterdragare från Lidl ska klara 400 Nm, men kan ändå inte lossa hjulskruvarna på våren. Det betyder inte att jag behöver en Milwaukee som klarar 500 Nm.
Jag har under de senaste 10 årens hjulbyten (140nm) klarat mig hyfsat bra med en billig 300kr mutterknack med sladd från Jula liknande denna som för tillfället säljs till ordinarie pris:
https://www.jula.se/catalog/bil-och...zfChwtOJ6lA_QBS8SRRoCMwcQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Någon enstaka gång har jag fått ta fram långa järnröret för att bulten inte har lossnat.
Sen är det bra att ha en momentnyckel:
https://www.jula.se/catalog/verktyg...och-hylsor/momentnycklar/momentnyckel-013149/
Sen är det förstås alltid skoj med fina verktyg. 😃
https://www.jula.se/catalog/bil-och...zfChwtOJ6lA_QBS8SRRoCMwcQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Någon enstaka gång har jag fått ta fram långa järnröret för att bulten inte har lossnat.
Sen är det bra att ha en momentnyckel:
https://www.jula.se/catalog/verktyg...och-hylsor/momentnycklar/momentnyckel-013149/
Sen är det förstås alltid skoj med fina verktyg. 😃
Redigerat:
Bara för att ge lite perspektiv på detta med newtonmeter hit och dit. Jag skulle inte rekommendera TS att köpa en så här klen maskin men detta är en gdx-210 (185Nm enlig spec tror jag), en slagskruvdragare, inte en mutterdragare. Skruvarna är dragna 120-130Nm i våras, helt torra nu men kanske lite smörjda med pasta vid montage.
Hade jag haft bilen på däckverkstad i våras hade detta inte gått alls förstås.
Hade jag haft bilen på däckverkstad i våras hade detta inte gått alls förstås.
Bara för att vara sådan... moment är ett väldigt trubbigt mått när man talar om pulserande åtdragningsverktyg. Det finns bättre sätt att mäta, tex som i VDI2649, men jag tror inte så många konsumentmaskiner är testade enligt den.
Men momentsiffrorna skall tas med en stor nypa salt, i alla fall om det inte redovisas hur man fick fram den siffran.
Men momentsiffrorna skall tas med en stor nypa salt, i alla fall om det inte redovisas hur man fick fram den siffran.
Ni som vill lägga er precis på gränsen för vad bilens hjulskruvar kräver, hur gör ni när tex. drivaxeln/ släpvagnstrumman ska bort? De brukar ju vara rejält åtdragna + vanligtvis 36mmhylsa som vanligtvis är i 3/4" fäste = krävs en 1/2" -> 3/4" omvandlare som käkar kraft, vips så står bara med en knack som vibrerar och levererar inget alls
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 600 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 600 inlägg
Menar du att du bara har en mutterdragare då? Jag har nog 5 i spannet 3/8-1” och både luft och batteriTokslut skrev:Ni som vill lägga er precis på gränsen för vad bilens hjulskruvar kräver, hur gör ni när tex. drivaxeln/ släpvagnstrumman ska bort? De brukar ju vara rejält åtdragna + vanligtvis 36mmhylsa som vanligtvis är i 3/4" fäste = krävs en 1/2" -> 3/4" omvandlare som käkar kraft, vips så står bara med en knack som vibrerar och levererar inget alls
Mina M12 lossar ju muttrarna dragna till 175 Nm utan problem, sen funkar de fint för ”fransk”-skruv också
Just släpvagnstrumman lossade jag i fjol, med ett kort ledskaft. Tänkte inte på att GDX:en var framme. Men det är väl ett dåligt exempel då den muttern reglerar ansättngen på hjullagret.Tokslut skrev:Ni som vill lägga er precis på gränsen för vad bilens hjulskruvar kräver, hur gör ni när tex. drivaxeln/ släpvagnstrumman ska bort? De brukar ju vara rejält åtdragna + vanligtvis 36mmhylsa som vanligtvis är i 3/4" fäste = krävs en 1/2" -> 3/4" omvandlare som käkar kraft, vips så står bara med en knack som vibrerar och levererar inget alls
Men jag förstår vad du menar med svåra skruvar och problemet med just drivaxlar och liknande är utformningen på skruven. Det är där ingersol rand hylsan kommer till användning. Den är väl konstruerad just för det momentet.
Är inte specen 210Nm på den, alltså lika mycket Nm som siffrorna i beteckningen säger. 😉MathiasS skrev:Bara för att ge lite perspektiv på detta med newtonmeter hit och dit. Jag skulle inte rekommendera TS att köpa en så här klen maskin men detta är en gdx-210 (185Nm enlig spec tror jag), en slagskruvdragare, inte en mutterdragare. Skruvarna är dragna 120-130Nm i våras, helt torra nu men kanske lite smörjda med pasta vid montage.
Hade jag haft bilen på däckverkstad i våras hade detta inte gått alls förstås.
[video]
Det nämndes någonting om pasta, är det inte redan vida känt att man inte behöver/skall använda pasta när det kommer till lättmetallfälgar?
Du ska inte ha pasta på fälgen, det är på gängen du ska ha antiskärpasta. Om du sedan drar med rätt moment så blir det bra. (Momentet brukar förutsätta smord gänga, det är momentet som behövs för att gängan ska sträckas till låsning. Osmord gänga kan man inte dra till specifikt moment då det blir olika sträckning varje gång.)S Sandoriana skrev:
Ja helt rätt som du säger, jag har dock aldrig i hela mitt än så länge korta liv använt kopparpasta på hjulmuttrarnas gängor till någon av mina bilar. Sen står jag inte ute i det blöta och byter hjul så torra gängor hane som hona möter varandra så har nog bara av rent flyt kommit undan problem med rost och muttrar som inte vill av.Cheesen skrev:Du ska inte ha pasta på fälgen, det är på gängen du ska ha antiskärpasta. Om du sedan drar med rätt moment så blir det bra. (Momentet brukar förutsätta smord gänga, det är momentet som behövs för att gängan ska sträckas till låsning. Osmord gänga kan man inte dra till specifikt moment då det blir olika sträckning varje gång.)