richardtenggren richardtenggren skrev:
Köpte deras ”låsmuttrar” till MYn :)
De va så jag fastnade för märket på 90-talet. RAMens låsmuttrar började få rostfärg i nyckelspåren, de skicka nya utan kvitto 😎
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Baserat på erfarenheter av den litet klenare M12 stubby skulle jag valt ett relativt kraftigt batteri, typ 4 Ah. Med laddare blir det ytterligar ca 3 tusen då. Kolla om det inte finns något bra paketpris med maskin inkl laddare och vettigt batteri, kanske även med en trevlig box att ha allt i.
 
  • Älska
Roger Fundin
  • Laddar…
B Bn No skrev:
Vilken styrka på batteriet bör man beställa?
5 Ah. Det batteriet är billigast. Går att få för strax under tusenlappen på andra ställen. runt 1500:- inklusive laddare.
 
  • Älska
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag kör 3ah till den Bosch Gdx jag använder, det är ju inte i närheten av att ta slut på 2-3bilars däckbyten.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag kör 3ah till den Bosch Gdx jag använder, det är ju inte i närheten av att ta slut på 2-3bilars däckbyten.

Ja, det räcker. Men "problemet" är Milwaukees prissättning. 2 och 3 Ah-batterierna är dyrare än 5 Ah.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
På M12-systemet är det även så att de kralligare batterierna 4-6 Ah har paralellkopplade celler internt vilket ger betydligt högre strömkapacitet och kraft jfr tex 2Ah-batterierna som har halva antalet celler kopplade i serie enbart. Känner inte till hur det är med M18-systemet.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Cheesen
MathiasS MathiasS skrev:
Jag kör 3ah till den Bosch Gdx jag använder, det är ju inte i närheten av att ta slut på 2-3bilars däckbyten.
Det är inte räckvidden som är problematisk med en muttermaskin. Det är mängden ström som kommer från batteriet när man trycker på avtryckaren. Ett 5 ampere ger mer kraft i maskinen än ett 3 Ampere.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
H Harald Blåtumme skrev:
På M12-systemet är det även så att de kralligare batterierna 4-6 Ah har paralellkopplade celler internt vilket ger betydligt högre strömkapacitet och kraft jfr tex 2Ah-batterierna som har halva antalet celler kopplade i serie enbart. Känner inte till hur det är med M18-systemet.
Cellerna i dom större batterier levererar mera kraft.
 
  • Älska
Roger Fundin
  • Laddar…
K
B Bn No skrev:
Tack allihopa för tipsen, jag drar nog till det och investerar i denna
[länk]

Vilken styrka på batteriet bör man beställa?
Makita batteridriven mutterdragare i webbutik. Svart, blå och vit. Pris och produktbeskrivning synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
Roger Fundin
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Det är inte räckvidden som är problematisk med en muttermaskin. Det är mängden ström som kommer från batteriet när man trycker på avtryckaren. Ett 5 ampere ger mer kraft i maskinen än ett 3 Ampere.
Lagringskapaciteten på batterier anges i Ah, inte att förväxlas med strömstyrkan ett visst batteri kan ge. Strömstyrka beror på många saker, cellkvalitet och som sagt hur cellpaketet är kopplat internt.
 
Redigerat:
  • Älska
Roger Fundin
  • Laddar…
Jo, men det är ett faktum att batterier med större kapacitet (ofta) kan ge högre ström intermittent just på grund av att dom har fler parallellkopplade celler.
Det finns många tester på internet där dom jämför samma maskin med olika batterier som verifierar det.

Det var nog det Cheesen försökte förklara när han missade bokstaven "h".
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Själv tittar jag på en Bosch 18v-330. Verkar vara mycket för pengarna :)
Om du ska handla på Proffsmagasinet så tror jag rabattkoden BF22C ger dig 5% extra :)
 
J john.h skrev:
Bosch 18v-450 för 2150:- med 100kr rabatten som dras av i kassan.

[länk]
Japp och samma rabatt på 18v-330 med L-BOXX så då blir de strax över 1700kr :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.