Miessi Miessi skrev:
Själv tittar jag på en Bosch 18v-330. Verkar vara mycket för pengarna :)
Om du ska handla på Proffsmagasinet så tror jag rabattkoden BF22C ger dig 5% extra :)
Jag har ju som sagt 300Nm-modellen och det är sällsynt att den lossar mer än någon enstaka mutter, trots att de bara dras åt till 120Nm.

• Gilla
john.h
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Jag har ju som sagt 300Nm-modellen och det är sällsynt att den lossar mer än någon enstaka mutter, trots att de bara dras åt till 120Nm.
330 har brytmoment på över 500Nm, vet inte om 300 har det?

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
176Nm, stämmer verkligen det? En vanlig personbil ligger väl runt 100-110Nm.

Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Tesla har 175Nm så 176 är nog inte orimligt.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det är lite konstigt egentligen. Sådant jag själv dragit (till runt 120) lossas ju enkelt med min GDX som ju är en slagskruvdragare på 185Nm (?). Antar att den gör det åt båda hållen. Bosch måste vara halvruttna på att göra mutterdragare.....

• Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Miessi Miessi skrev:
330 har brytmoment på över 500Nm, vet inte om 300 har det?
Ah, det fick mig förbi. Nej, 300:an har max 300 Nm.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Cheesen
MathiasS MathiasS skrev:
Det är lite konstigt egentligen. Sådant jag själv dragit (till runt 120) lossas ju enkelt med min GDX som ju är en slagskruvdragare på 185Nm (?). Antar att den gör det åt båda hållen. Bosch måste vara halvruttna på att göra mutterdragare.....
Min gdx lossar alla skruvar på bilarna.. även dom på suven som dras till 150nm. Den lossade även bromsoket som jag inte orkade lossa med spärrskaft och hammare(ledskaftet rymdes inte). Fantastiskt maskin. Den är starkare än makitamuttermaskinen på jobbet... Kan inte rekommendera makitas modell, den är för klen för det mesta.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Vi har till att börja med M14 pinnskruvar med muttrar, vill minnas att Cheva listar 190Nm

Hade jag valt ny Bosch mutterknack idag för hjul hade det blivit GDS 18v-1050 för att klara allt utan att hicka.

Den verkar klara sig bra:

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Vi har till att börja med M14 pinnskruvar med muttrar, vill minnas att Cheva listar 190Nm

Hade jag valt ny Bosch mutterknack idag för hjul hade det blivit GDS 18v-1050 för att klara allt utan att hicka.

Den verkar klara sig bra:
Inget slår Milwaukee. Till våren ska jag prova att lossa hjulen med den batteridrivna borrmaskinen som ska klara 158 Nm (utan slag)...

Redigerat:
useless useless skrev:
Inget slår Milwaukee. Till våren ska jag prova att lossa hjulen med den batteridrivna borrmaskinen som ska klara 158 Nm...
Som jag skrev: "Hade jag valt ny Bosch mutterknack idag", Alltså redan valt märke ;)
Jag hade valt Milwaukee om jag inte redan hade massa Blå Boschare, och som i testet jag lista ovan så slog ju tom. Boschen den röde på några ställen, tom. dom lät lite förvånade

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jaa... Du har fastnat i fel träsk.

K
useless useless skrev:
Inget slår Milwaukee. Till våren ska jag prova att lossa hjulen med den batteridrivna borrmaskinen som ska klara 158 Nm (utan slag)...
Blanda till lite gips innan så du har det färdigt och klart till dina brutna handleder. 😊

useless useless skrev:
Jaa... Du har fastnat i fel träsk.
Nya gen3 Milwaukee M18 FUEL 2967-20 ser trevlig ut, verkar inte kommit hit ännu. Kanske dags att börja kliva över :D

Milwaukuee Stubby M12 fyller behoven jag har med råge, på tex hjulbyte vanliga personbilar. Finns inget att diskutera där, det är som det är - perfekt funktion.

Kan ändå säga att det inte är dumt att steppa upp något snäpp om det rör sig om div grövre fordon typ vad som refererats ovan, 180 Nm fastsättning osv. Bättre att vara väl förberedd.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
En del av de som deltar i denna tråd tror att det krävs enorm spec för en funktionell muttermaskin, för tex 178 Nm åtdragningsmoment.

Jag vet av egen erfarenhet att detta är ren bs. Tex för en lätt Milwaukee M12 stubby är det typ ingenting, superenkelt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.