Hej.
Köpte i somras ett gammalt torp där ursprungsdelen troligen är från slutet på 1700 talet. Min fråga är angående murstocken som tittar ut genom väggen, byggde man så avsiktligt eller är det nått annat som är ändrat med huset? Jag menar förlorar man inte mycket värme på det sättet? I murstocken så finns det en gammal bakugn.
Försöker bifoga en bild, och om jag lyckas så menar jag murstocken som syns bakom "komunalarbetaren"...
Mvh
Matte
Köpte i somras ett gammalt torp där ursprungsdelen troligen är från slutet på 1700 talet. Min fråga är angående murstocken som tittar ut genom väggen, byggde man så avsiktligt eller är det nått annat som är ändrat med huset? Jag menar förlorar man inte mycket värme på det sättet? I murstocken så finns det en gammal bakugn.
Försöker bifoga en bild, och om jag lyckas så menar jag murstocken som syns bakom "komunalarbetaren"...
Mvh
Matte
Det är ett väldigt vanligt byggande på den tiden, och vi har förbryllats precis som ni, över allt värmespill. Men troligtvis var behovet av plats större än värme, det eldades ju nästan hela tiden i härden då och man bodde bara i ett rum.
Skorstenen behövdes inte muras så hög den gick ju inte upp i nock då och behövdes bakugnen renoveras så kunde det mesta göras utifrån så att resten av köket inte påverkades. Gissar jag om jag tänker lite praktiskt. Vårat stora hus hade murstocken så innan bagarstugan byggdes.
Murstock i træhus.
Det kan også se såden ud.
Det er ikke skorstenen, men et muret stykke ud for stuen.
Jeg har set det på flere huse her i Nordøstlige Skåne.
Murstock med bageovn er placeret til højer for det murede stykke, og der et tilsvarende på den anden side af huset.
MVH
JCS
Det kan også se såden ud.
Det er ikke skorstenen, men et muret stykke ud for stuen.
Jeg har set det på flere huse her i Nordøstlige Skåne.
Murstock med bageovn er placeret til højer for det murede stykke, og der et tilsvarende på den anden side af huset.
MVH
JCS
Klicka här för att svara