Väldigt snygga murar
A axxa skrev:
Ja, muren har hållit och jag har hunnit bygga ytterligare en mur i samma stil (se bild). Sprängstenen till den första muren fick jag från egna tomten när vi sprängde för huset. Sten till den andra muren hittade jag på Blocket - många som bygger nytt vill bli av med sten o då kan man hämta gratis. Fördelen med det är att man då kan välja vilka stenar man vill ha vilket ger att man bara behöver ca 125% av totala stenmängden, medan ca 200% om man har osorterat som vid första muren. Resten av stenen passar helt enkelt inte. :)
Väldigt snygga stenmurar må jag säga! Undrar hur du har gått tillväga med den horisontella flätningen som du beskriver, är den dragen inåt mot bakomliggande massor med fästpunkt?
 
Hmm... lite oklart hur du menar, men jag har ett antal vertikala armeringsjärn nedborrade i första lagret sten. Sen murade jag något varv med sten för att sedan lägga/”fläta” horisontell armeringsjärn mellan de vertikala (mitt i muren) samt böja till det en aning så att det passade över stenarna. Därefter murade jag ytterligare något varv med sten för att sedan upprepa den horisontella flätningen.
 
Då är jag med på hur du menar. Låter som en smart konstruktion för ökad stabilisering. Tack för svar.
 
  • Gilla
oscar_uppsala
  • Laddar…
A axxa skrev:
Sprängsten murad med betong och armeringsjärn ca 1,5 m hög vid högsta punkten och ca 13 m lång. Det tog mig kring 40 timmar utan att ha gjort något liknande förut. Kostnad: kanske 10000 inklusive minigrävaren jag hyrde en dag och ett lass grus [bild]
riktigt bra jobbat för att vara första gången! Ser fin ut. Jobbar själv med sten och tycker nog du jobbat på bra. Jag bygger mycket långsammare än du, men försöker använda lite större Sten i botten. En annan grej som gör stor skillnad är att lägga efter snöre i toppen på muren. Skev blir den ändå med tiden. Bra jobbat överlag, imponerad!
 
E Erik Salhammar skrev:
riktigt bra jobbat för att vara första gången! Ser fin ut. Jobbar själv med sten och tycker nog du jobbat på bra. Jag bygger mycket långsammare än du, men försöker använda lite större Sten i botten. En annan grej som gör stor skillnad är att lägga efter snöre i toppen på muren. Skev blir den ändå med tiden. Bra jobbat överlag, imponerad!
Tack! Jag använde först snöre, men då hela muren är S-format blev det ett himla meck att hålla på med snöre så jag fick gå på känn samt backa några meter och gå på ögonmått - är det rakt för ögat är det tillräckligt rakt... men just toppstenen var onekligen svårast att få till då det gällde att hitta en sten med exakt rätt tjocklek som dessutom var platt och fin på toppen... Min andra mur prioriterade jag att hitta fina toppstenar och att lägga dem jämnt (efter snöre) och sedan fick näst sista lagret agera ”utfyllnad”
 
:) ögat ljuger ganska ofta.. stötte på samma problem som dig på mitt senaste jobb, men eftersom jag har gjort några tidigare, så satte jag upp stöttor och snören vid varje punkt där muren böjer sig. Det tar lite tid, men när man plockar ner snören och andra hjälpmedel så ser det magiskt ut för alla som inte sett byggtid n i realtid. Hur blev det så jävla rakt!?

jo snöre, och tålamod.
 
  • Gilla
axxa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.