160cm högt av leca.........
 
Sprängsten murad med betong och armeringsjärn ca 1,5 m hög vid högsta punkten och ca 13 m lång. Det tog mig kring 40 timmar utan att ha gjort något liknande förut. Kostnad: kanske 10000 inklusive minigrävaren jag hyrde en dag och ett lass grus image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ac.falk65 och 9 till
  • Laddar…
Skickligt! Det där är inte lätt...
 
  • Gilla
ac.falk65
  • Laddar…
...fast inte alls så svårt som jag också trodde innan - viktigaste momentet var att ta några steg bakåt och kolla resultatet efter var och varannan sten för att sedan gå fram o rätta till den... :)
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
axxa skrev:
Sprängsten murad med betong och armeringsjärn ca 1,5 m hög vid högsta punkten och ca 13 m lång. Det tog mig kring 40 timmar utan att ha gjort något liknande förut. Kostnad: kanske 10000 inklusive minigrävaren jag hyrde en dag och ett lass grus [bild]
Snyggt! Vad gjorde du för underarbete/bädd där muren står och armerade du varje varv eller på något annat sätt?
 
  • Gilla
Kallekanelbulle
  • Laddar…
Hej alla!
Följer din tråd o passar på att rådfråga/ tipsa.
Har ungefär samma problem fast ingen gata utan slänt mot vattnet. Vi vill göra en platt trädgård och behöver då göra som du tänkt men vi har fått råd att fylla med frigolit / cellplast och eller leca kulor för att minska trycket mot muren. Hållbart. Hade gärna haft gabioner men de är ju väldigt dyra de som vi hittat på nätet.... Är det någon som fyllt/byggt med frigolit? Och vilken "sort" frigolit använder man? är det hål i den för vatten dränering? vi vill ju ha lera jord ovanpå för gräs o lite buskar. :rolleyes:
Tacksam för svar
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Hållfastheten blir ju väldigt viktig då det ska fyllas mot på insidan och du har en väg utåt. Megawall är ju konstruerad för det och ska du upp på 160 cm skulle jag satsa på något beprövat.

Och som det påtalats, du har väl bygglov?

Här på Ekerö där jag bor fick vi ta ner en mur som var 40 cm hög... >(
 
  • Wow
ac.falk65
  • Laddar…
Det är ett berg mitt i slänten, så trycket kommer inte att vara så stort på muren. Tror det blir megawall.
Tack!
 
Megawall finns i två varianter. "Project" med lutning och "vanlig" utan lutning. Du ska ha med lutning på dessa höjder.
 
Y
åh, blev sugen på sprängstensmur.

Hur gör man för få vettiga stenar för detta?
 
  • Gilla
ac.falk65
  • Laddar…
axxa skrev:
Sprängsten murad med betong och armeringsjärn ca 1,5 m hög vid högsta punkten och ca 13 m lång. Det tog mig kring 40 timmar utan att ha gjort något liknande förut. Kostnad: kanske 10000 inklusive minigrävaren jag hyrde en dag och ett lass grus [bild]
Jösses vad jämnstora och lagom stora dina sprängstenar var, sådär fina stenar blev det inte när jag sprängde på min tomt. Försökte själv gjuta en mur med ingjutna sprängstenar framför vilket gick jättedåligt, att stapla dem och mura sådär som du gjort är en mycket bättre idé
 
pelpet skrev:
Den billigaste lösningen är nog att bygga en gjutform och gjuta en mur själv. Betong kostar omkring en tusenlapp kubiken, fast det är ju rätt mycket jobb.
Var och när har du du köpt betong så billigt?. Blandar du själv från frus och cement? Strax under tre tusen per kubik inkl pump och transport för pumpad betong är det billigaste jag lyckats få tag i (2014). Även om man köper betongsäckar på bauhaus eller liknande och blandar själv hamnar man på omkring samma pris.
 
Vill minnas att jag betalade ca 1300:- kubiken framkört inkl 15 eller om det var 20 minuters lossning.
Möjligen var det + moms.
 
Tog bara siffran ur huvudet, men jag har för mig att det är egenblandat med egen ballast. Ska man ha det pumpat blir det dyrare, bara pumpen brukar ju kosta några tusenlappar i startavgift och rengöring.
 
Var får man tag på sprängsten, om man inte vill smyga runt på nätterna och sno den från byggarbetsplatser?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.