Behöver höja min tomt lite med en mur på ca 160 cm.

Ville haft L-stöd egentligen, men de kostar ju skjortan.
Vad finns för alternativ?

Vanlig mursten? Mura upp?

WP_20150319_004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

WP_20150319_003.jpg
Skapa konto

Den där skulle jag göra i två nivåer för att slippa problem vid trappan till höger.

Vanliga mursten i betong är nog ett inte billigt men prisvärt alternativ, tex Benders Megawall Project.

Ett annat alternativ kanske kan vara gabioner, men det passar ju inte alltid in.....

Tack för svar!
Trappan skall bort så den ställer inte till det. Jag vill inte ha 2 nivåer...

Den billigaste lösningen är nog att bygga en gjutform och gjuta en mur själv. Betong kostar omkring en tusenlapp kubiken, fast det är ju rätt mycket jobb.

• Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Får du verkligen bygglov för en så hög mur mot gatan?

Gräv ut istället?
Kostar inget mer än lite svett och tid.. :)

• Gilla
knaj
  • Laddar…
Jag undersökte nyligen kostnader för ett liknande projekt för L-stöd.

Som TS mycket riktigt påopekade så är dessa dyra. Dessutom så behöver dom (p.g.a tyngden oftast transporteras och sättas på plats av en kranbil = dyrt.
I mitt fall upptäckte jag att Keystone från Flisby kostade ca halva priset jmfrt med L-stöd.

Kanske något att titta på?

http://www.flisbyab.se/sok?q=keystone

• Gilla
JothaR och 1 till
  • Laddar…
Drotz skrev:
Gräv ut istället?
Kostar inget mer än lite svett och tid.. :)
Vill distansera tomten från vägen så de funkar inte :)

Suntracker skrev:
Hej,

Min kompis gjuter betongblock i olika storlekar.
Titta på [länk] och bestäm vad du behöver. Vad det kostar vet jag inte.

Lycka till!

André
.
Det där var riktigt smart. Någon som provat dessa? Någon som undersökt pris ?

roland53 skrev:
Jag undersökte nyligen kostnader för ett liknande projekt för L-stöd.

Som TS mycket riktigt påopekade så är dessa dyra. Dessutom så behöver dom (p.g.a tyngden oftast transporteras och sättas på plats av en kranbil = dyrt.
I mitt fall upptäckte jag att Keystone från Flisby kostade ca halva priset jmfrt med L-stöd.

Kanske något att titta på?

[länk]
Det ser snyggt ut med. Får definitivt kolla upp!

Jag har själv byggt med keystone. Dom är troligen inte det billigaste alternativet men snyggt och hållbart. Men alla murar kräver ett bra under och bakomarbete. Ett absolut krav för att det ska hålla i längden är ett dränerande område närmst bakom muren. Att välja bort L stöd för att det kräver en kranbil är korkat för det lär behöva många lastbilar när du gräver ur och återfyller. Till mitt "lilla" bygge gick det åt 28 pall med sten (mur och mark) + ca 10-12 turer med lastbil samt en grävmaskin. Jag hade först en tanke på att göra det själv. Men jag insåg när jag började räkna på det att det var till att ringa banken och lägga ut jobbet. Samtidigt vet jag att jag aldrig om jag så bor här till jag dör kommer att behöva göra om murarna. (Staketet i bakgrunden är en annan sak)
image.jpg
Skapa konto

• Gilla
konjry och 1 till
  • Laddar…
Som Hempularen skriver så kolla om det krävs bygglov, här känner jag till ett fall där man fick schakta ner tomten efter att man färdigställt med för höga höjder. Trist och onödiga kostnader samt att den tomten ser mysko ut efter schaktningen.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Det finns en produkt som heter "Fundablock" som jag använt för grunder och murar. Men du måste gräva djupt för frosten och trycket från en så hög mur.

• Gilla
rockin_john
  • Laddar…
När jag kikade på mur så hade jag tänkt göra den själv, så då räknade jag inte på någon arbetskostnad.

Men det billigaste materialet var sprängsten och stapla utan fog. Alltså en så kallad kallmurad mur.

Eftersom det skulle ta mig 50år att färdigställa då jag har 300m mur jag ville anlägga så lutade det även itag åt att mura upp en mur av Lecablock som redan putsades.

Finns även faddastes att "kakla" på lecan om man inte vill ha ett putsat ytskikt.

Båda dem alternativen var helt klart billigast i rent material.

• Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.