Blindtest i all ära. Kräver det som TLovskog säger så mkt arrangemang för att höra skillnad. Hur många är det då som bryr sig? Själv har jag lagt MÅNGA timmar av seriöst lyssnande på anläggningar väl över de summor som nämts här och naturligtvis hör jag skillnad på en 128kbit mp3:a mot en bra cd. Däremot börjar det bli knivigare med bättre gjorda mp3r. De som hör skillnad här är duktiga och vet vad de ska lyssna efter. Alla andra upplever inget problem.
Jag använder mkt mp3 för att det är så praktiskt. Man får in 10 album på en cd-r att slänga ut i bilen med god kvalitet. Inget snack.
Ett blindtest gör ingen gladare så lyssna på musiken istället och njut
Jag använder mkt mp3 för att det är så praktiskt. Man får in 10 album på en cd-r att slänga ut i bilen med god kvalitet. Inget snack.
Ett blindtest gör ingen gladare så lyssna på musiken istället och njut
Problemet är att jag inte har någon wav-fil som är tillåten att sprida. Vill ju inte göra mig skyldig till lagbrott.Falken skrev:
Jag kan inte se att någon motsatt sig det faktum att MP3 är tekniskt sett sämre än original CDn. Det man vände sig mot var kanske din totalsågning av MP3 som det skulle vara skillnad mellan natt och dag och inte värt vatten.
I själva verket upplever i stort sett alla, utom en del riktiga entusiaster (och deras wannabies) en liten liten skillnad. Detta vid seriöst lyssnande på en utrustning i dyrare skicktet och som man känner och lyssnat in sig på. Jag nedvärderar inte detta på något sätt, utan har man passionen så har man. Det finns inget roligare än människor som är riktigta entusiaster och brinner för saker och ting.
MEN
När flertalet väger detta mot det fantastiskt smidiga i att ha ett mycket mindre platskrävande format. Som dessutom möjliggjort billiga spelare helt utan mekanik och den smidiga hanteringen, så stor sig valet lätt.
MP3 i 192 kbps och kompetent komprimerat är helt enkelt good enough.
Men visst, sämre är det rent tekniskt.
I själva verket upplever i stort sett alla, utom en del riktiga entusiaster (och deras wannabies) en liten liten skillnad. Detta vid seriöst lyssnande på en utrustning i dyrare skicktet och som man känner och lyssnat in sig på. Jag nedvärderar inte detta på något sätt, utan har man passionen så har man. Det finns inget roligare än människor som är riktigta entusiaster och brinner för saker och ting.
MEN
När flertalet väger detta mot det fantastiskt smidiga i att ha ett mycket mindre platskrävande format. Som dessutom möjliggjort billiga spelare helt utan mekanik och den smidiga hanteringen, så stor sig valet lätt.
MP3 i 192 kbps och kompetent komprimerat är helt enkelt good enough.
Men visst, sämre är det rent tekniskt.
Utmaningen kvarstår, om du är intresserad.Canuto skrev:
Gjorde själv ett litet privat test med en låt av Stina Nordenstam (ganska stillsam musik, åt jazzhållet). Dels orginal, dels 256 kbps konstant bitrate, dels 128 kbps variabel bitrate. Använde Lame för komprimeringen. Lyssnade i hörlurar (inga monsterlurar, men ingen skit heller). Hörde ingen skillnad. Och jag är varken döv, tondöv eller saknar taktkänsla.
Om man inte tillhör audiofilernas nätta skara, eller heter Farbror Barbro, så är det i praktiken ingen större skillnad. Det är ett faktum. Finns ju tester som visar det. Så att säga att musik kodad med MP3 inte har någon kvalitet alls och är helt livlös är ju helt fel.
Mycket möjligt att de MP3-filer du kommit i kontakt med varit riktigt dåliga. Men det innebär inte att MP3-formatet i sig är värdelöst. Beror på många faktorer hur bra MP3-kodad musik låter. Förutom bitrate så är t.ex. vissa encoders bättre än andra. Olika inställningar (som att använda VBR) kan påverka kvaliteten väldigt mycket.
Bra poäng, lustigt att det tog 53 inlägg innan någon valde att titta på det (uppenbara) syftet med musiklyssnande över huvud taget ;Dmicke_011 skrev:
Jag menar, lyssna på en "perfekt" testsignal skänker knappast någon glädje...
Alter ego
Man kan alltid diskutera "bra mycket sämre".Canuto skrev:
Men, nu utgår du från något som gör jämförelsenorättvis, och det är att orginalet är en cd-skiva! Det är självklart att varje kopia som inte är identisk med orginalet är sämre, oavsett hur bra förutsättningar kopian i övrigt har!
MP3 klarar högre samplingsfrekvens än en cd-skiva.
Om man har en bra vinylskiva, bra vinylspelare (med bra pickup, bra tonarm o.s.v.), bra riaa-korrektionsförstärkare och matar in det på line-ingången på ett bra ljudkort, och mp3-kodar det i 48kHz och med 320kbit eller vad som nu brukar vara max man kan välja, så låter det BÄTTRE än samma skiva på cd. Ta sedan ett ljudkort som klarar 96kHz samplingsfrekvens så slår du knockout på cd'n i första ronden.
Sen finns det bättre format för att komprimera ljud, ogg vorbis ger klart bättre kvalité än mp3 med samma datahastighet, eller omvänt klarar sig på mycket lägre datahastighet vid samma ljudkvalité.
Något som jag funderat på att labba med men det inte blivit av är att "läsa in" vinylskivor i 48kHz i datorn och sedan koda om ljudet i det format som används på vanliga dvd-video-skivor, och låta ljudet ta massor av datahastighet, och bränna som en dvd-video-skiva, som ett experiment.
Förresten, appropå kvalité hos olika format... man ska inte glömma bort att på 70-talet såldes det skivor och anläggningar där man körde äkta 4kanal surroundljud på vinylskivor. På de skivorna hade man modulerat upp skillnadsinformationen mellan fram och bak på en bärvåg på drygt 30kHz på vinylskivan. Okej, det lät skit för man skar diskanten vid strax under 15kHz, men det visar klart och tydligt att en vinylskiva kan återge diskant som ingen cd-spelare kan drömma om. Jag har nog aldrig hört en cd-skiva återge diskant som samtidigt är kristallklar och silkeslen för att ta till lite fåniga adjektiv
Jag kör med ett turtle beach-ljudkort i datorn, som klarar 48kHz samplingsfrekvens och 20 bitars upplösning, och det låter klart bättre än cd-spelaren jag har. I "dator-rummet" har jag det ljudkortet som signalkälla (och en tuner för att lyssna på radio), och ljudet återges genom en luxman-förstärkare och ett par bowers&wilkins-högtalare.
Det är så otrloligt olika med olika musik, t.ex. så kan jag få gåshud av squash gang - moving your hips trots rätt usel ljudkvalité men richard clayderman - theme from love story måste vara i riktigt bra kvalité (ingen 128kbit mp3 här inte) för att jag ska få gåshud.Alter_ego skrev:
Appropå att ta med sig musiken...
Det går faktiskt alldeles utmärkt att bära riktigt dyra hörlurar med sig, fast man kanske inte vill ha lurar för 10 papp dagligen på bussen...
Ett par lurar för en tusenlapp spöar ofta högtalare för det femdubbla.
Det är bättre att köpa en freestyle för 300 spänn och lurar för 1000 spänn, än en freestyle för 1000 spänn och ett par lurar för 300, iaf om man vill ha bra ljud
Det går faktiskt alldeles utmärkt att bära riktigt dyra hörlurar med sig, fast man kanske inte vill ha lurar för 10 papp dagligen på bussen...
Ett par lurar för en tusenlapp spöar ofta högtalare för det femdubbla.
Det är bättre att köpa en freestyle för 300 spänn och lurar för 1000 spänn, än en freestyle för 1000 spänn och ett par lurar för 300, iaf om man vill ha bra ljud
och den här diskussionen blir också lite fattig när 99 procent av alla inspelningar har grava felaktigheter och förvrängningar. Musiken komprimeras och eq:as så att allt bara låter platt, dynamikfattigt och ointressant. Och det tragiska är alla dessa remastringar av gamla skivor som glada ljudtekniker förbättrat med ännu mer komprimering och andra ljudförstörande ingrepp.
Hehe, nu kommer jag att tänka på ordspråket "varför betala för distortion som man kan få gratis?"BoD skrev:och den här diskussionen blir också lite fattig när 99 procent av alla inspelningar har grava felaktigheter och förvrängningar. Musiken komprimeras och eq:as så att allt bara låter platt, dynamikfattigt och ointressant. Och det tragiska är alla dessa remastringar av gamla skivor som glada ljudtekniker förbättrat med ännu mer komprimering och andra ljudförstörande ingrepp.