Har en gammal ASEA trefasmotor som driver en större bandsåg. Ska byta Y/D kopplaren eftersom den gamla är racklig i kontakterna (dålig kontakt i Y-läge).

Inkopplingsschemat för den nya kontakten använder betäckningarna U, V, W + siffra. Den gamla motorplinten använder S + siffra.

Vad motsvarar vad?

Motorplinten ser ut så här:

S5 - S6 - S4
S1 - S2 - S3

Resistansmätning (ca 6,7 ohm) visar att lindningarna finns mellan S1 och S4, S2 och S5, S3 och S6.

Hittar en bild här på forumet ( http://www.byggahus.se/forum/el/203292-el-inkoppling-av-3-fas-motor.html ) på en modern motor som använder U, V, W betäckningarna. Där ser plinten ut så här:

W2 - U2 - V2
U1 - V1 - W1

Där visar bilden att lindningarna ligger mellan U1 och U2, V1 och V2, W1 och W2. Det ger att lindningarna ligger diagonalt tvärtom mot den gamla motorn. I mina ögon verkar det som om att man därmed inte kan räkna med att lindningarna ligger likadant på liknande motorer.

Hur översätter man dessa betäckningar mellan varandra? Det är min undran.

• Gilla
as3
  • Laddar…
Som du ser ligger lindningarna enligt samma logik fast i en annan ordning på den äldre motorn. Att de ligger på detta sätt är för att man med plåtbleck ska kunna välja Y eller D genom att sätta dem horisontalt eller vertikalt mellan skruvarna. Nu ska du sätta Y/D kopplare så det är bara att översätta likbelägna plintar mellan de båda sätten att märka.

S1-W1, S2-V1, S3-U1 för ena lindningsändan och S4-W2, S5-V2. S6-U2 för den andra.

Skulle motorn gå åt fel håll ändrar du det på inkommande faser till Y/D och rör inget på motorplinten.

Okej, spelar det någon roll i vilken ordning lindningarna ligger i förhållande till Y/D kopplaren?

Jag har gjort en liten skiss som jag bifogar här. Siffra i parentes anger plintnummer på den här Y/D kopplaren. Den vänstra skissen är en direkt avritning av den som finns på kopplarens schema. Den högra är så jag uppfattar att jag ska koppla efter GK100's inlägg.

Kan man ändra och lägga lindningarna mot Y/D kopplaren i vilken ordning som helst om man har lindningarna över följande plintar: 4 - 8, 5 - 12 och 15 - 7? Inte för att jag har något behov av att göra det, men jag vill förstå.

017.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det kan man göra, det viktiga är bara att lindningarnas motsvarande ändar med index 1 (U1,V1,W1) eller 2 (U2,V2,W2) hamnar på samma sida tex 4-5-15 eller 8-12-7 och att de sen har sin motsatta ände parvis rätt som du sett 4 - 8, 5 - 12 och 15 - 7. Dina skisser är ju utmärkta för att förstå och kunna översätta olika inkopplingar.

Ser nu att det vänstra schemat (det avritade) redan har en annan ordning i förhållande till GK100. Det måste väl betyda att svaret är ja på frågan?

Tack, du hann före. Bra med förtydligandet angående ändarna.

S sven_snickare skrev:
Okej, spelar det någon roll i vilken ordning lindningarna ligger i förhållande till Y/D kopplaren?

Jag har gjort en liten skiss som jag bifogar här. Siffra i parentes anger plintnummer på den här Y/D kopplaren. Den vänstra skissen är en direkt avritning av den som finns på kopplarens schema. Den högra är så jag uppfattar att jag ska koppla efter GK100's inlägg.

Kan man ändra och lägga lindningarna mot Y/D kopplaren i vilken ordning som helst om man har lindningarna över följande plintar: 4 - 8, 5 - 12 och 15 - 7? Inte för att jag har något behov av att göra det, men jag vill förstå.

[bild]
Hej hur kopplar jag Y/D starter till en
S5-s6-s4
s1-s2-s3 märkt motor, enligt schemat nedan. För Y/D START.

• Ritning och kopplingsschema för en Y/D-starter med specifikationer för olika motortyper och märkningar, samt instruktioner och kontaktdetaljer för tillverkaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.