Har en ny 3-fas motor och en 3-fas strömbrytare. Har en skiss hur inkopplingen är tänkt vara (se bild). Jag ser/förstår inte var nollan/jorden skall ta vägen? Undrar också vilket kopplingsschema som man skall använda?
Så är det någon som direkt vet vad som skall sitta vart?
Har fått med muttrar, brickor och tre st bläck som passar att skruva fast mellan de olika kopplingarna..
Edit: hittade jordplatsen, sitter på en av fastsättnings skruvarna, ses i nedre högra hörnet på bilden. Så vart skall nollan ta vägen då? Behövs den inte?
Så är det någon som direkt vet vad som skall sitta vart?
Har fått med muttrar, brickor och tre st bläck som passar att skruva fast mellan de olika kopplingarna..
Edit: hittade jordplatsen, sitter på en av fastsättnings skruvarna, ses i nedre högra hörnet på bilden. Så vart skall nollan ta vägen då? Behövs den inte?
Redigerat:
Du har ingen som helst aning om hur och vad du skall göra - men du skall ändå ge dig på att koppla in den ?
Har du motorskydd och jordfelsbrytare så är det väl bara att prova dig fram tills den fungerar (eller brinner upp)....
Du har inte funderat på att ringa en behörig elektriker ?
Har du motorskydd och jordfelsbrytare så är det väl bara att prova dig fram tills den fungerar (eller brinner upp)....
Du har inte funderat på att ringa en behörig elektriker ?
Redigerat:
Nollan används inte på en trefasmotor just för att den går på tre faser, allts 440V och inte 230 som du får mellan nolla och fas.
Y och D koppling beror på hur du ska köra motorn, 230V eller 440V över lindningarna, alltså vilken "fart" du ska ha på den.
Snurrar den åt fel håll får du kasta om två faser, men som Pipshusse ovan sagt, inget att ge sig på om man inte vet vad man gör!
Bränner du huvudsäkringarna i skåpet får du vänta tills Fortum kommer och lägger in nya åt dig!
//Anders
Y och D koppling beror på hur du ska köra motorn, 230V eller 440V över lindningarna, alltså vilken "fart" du ska ha på den.
Snurrar den åt fel håll får du kasta om två faser, men som Pipshusse ovan sagt, inget att ge sig på om man inte vet vad man gör!
Bränner du huvudsäkringarna i skåpet får du vänta tills Fortum kommer och lägger in nya åt dig!
//Anders
Fast märkskylten på din startkopplare antyder att den behöver nolla för att fungera (nollspänningsutlösaren troligtvis). Är motorn märkt t.ex. 230D / 400Y skall blecken kopplas enligt den översta bilden på gula klisterlappen.
Ok. Ja, det verkar stämma. Det står 230D/400Y (se bild).snaggletooth skrev:
Motorn är som synes 2.2kW 3hk.
Ja, strömbrytaren har 3-fas kontakt.
Frågan uppstod då jag dels var nyfiken på hur det ligger till med D/Y-koppling. Dels tittade jag på min andra motor som den nya är samma modell som fast nyare och annat märke. Där sitter nollan fast på en sladd som går in i motorn. Därav funderingen om vart nollan tog vägen.
Ja, det blir nog så att en elektriker får fixa med detta då dels sladdkopplingarna är för små för att trädas på gängstaven (nya måste dit), samt att den andra motorn behöver en ny dragavlastare (den som håller fast sladden i kopplingsplinten?) då den är trasig. Så får elektrikern kolla att den andra motorn är korrekt inkopplad också. (Med nolla å allt)
Så tack för all hjälp. Alltid trevligt.
Jasså? Det låter ju inte bra om det stämmer. Motor och brytare säljs som ett "par". Är det inte så att det är maxtal som står på brytaren (4kW och 9A)?
Kan kolla i morgon på vad som står på den andra brytaren..
Kan kolla i morgon på vad som står på den andra brytaren..
Renoverare
· Gävleborg
· 8 167 inlägg
Jackt, är det en blå tråd som går in i motorn som du tror är nolla? Om det är en enfasmotor så är det en nolla, annars så är det en fas.
//Patrik
//Patrik
Den motorn behöver ingen nolla vare sig den går Y- eller D-kopplad. Om du använder den i Norge med 230V huvudspänning skall den vara D-kopplad. Använder du den i Sverige som har 400V huvudspänning skall den vara Y-kopplad. Det går även att D-koppla den för att kunna driva den med en enfasmatad frekvensomriktare, men det är kanske överkurs. YD-start har man ibland på större motorer. Dessa måste då vara lindade för 690Y/400D om det skall användas i Sverige.jackt skrev:
Tack för den infon!Avemo skrev:Den motorn behöver ingen nolla vare sig den går Y- eller D-kopplad. Om du använder den i Norge med 230V huvudspänning skall den vara D-kopplad. Använder du den i Sverige som har 400V huvudspänning skall den vara Y-kopplad. Det går även att D-koppla den för att kunna driva den med en enfasmatad frekvensomriktare, men det är kanske överkurs. YD-start har man ibland på större motorer. Dessa måste då vara lindade för 690Y/400D om det skall användas i Sverige.
De säljer samma motor till No/Jpn men som 220V med en annan brytare..
Ska kolla ikväll hur det ser ut i den andra, undrar om den har blivit ombygg från 220V till 400V, den har sålts som 220V även i Sverige vet jag..
Det ser konstigt ut tycker jag ialla fall, ska ta en bild ikväll så får ni se. Men den motorn går som en 3-fas. (Åtminstonde använder jag den elkabeln, sedan om det är några specialkopplingar efter strömbrytaren vet jag inte.)Patrik_Hed skrev:
Ok. Här kommer en bild för er som gillar att lösa problem. Den kabel som jag tror/trodde är "nollan" är den som går över i en mycket tunn kabel och går in i motorn direkt. De andra går till kopplingsplinten som de skall.
Vad tror ni det handlar om?
Vad tror ni det handlar om?