ja helt klart
tror oxå på missuppfattning
då flaskan är utspädd till 50 %
nu inväntar vi bättre väder så vi kan behandla mössan :geek:
 
  • Wow
Tule54
  • Laddar…
Glöm inte att ta av den innan ;):crysmile:
 
  • Haha
Marcussjogren och 3 till
  • Laddar…
haha:rofl:
 
M
Jag hämtade min 1-liters flaska på posten igår. Blandade till 10 liter 2%-ig som jag sprayade på resterande gröna plattor på min uppfart och naturstenar och murar. 6 timmar senare kom regnet, men jag hoppas att det hann ”ta” lite iaf.:D

Tråkigt med detta gröna elände, har det med luftföroreningar att göra? Mina stenar på uppfarten la jag i somras och dom är redan gröna som på bilderna. Kan inte minnas något liknande från min ungdom för +20 år sedan att det var ett problem öht. med påväxt. Ser samma på min båt som ligger vinteruppställd. Trots att jag tvättade den vid upptagningen i höstas så är den nu grön mellan relingenslisten och skrovet:thinking: Detta fenomen har faktist kommit sista 5 åren, trots att båten står på samma ställe, inga träd i närheten eller annat som skulle påverka.
 
Claes Sörmland
M Markarbetaren skrev:
Tråkigt med detta gröna elände, har det med luftföroreningar att göra? Mina stenar på uppfarten la jag i somras och dom är redan gröna som på bilderna. Kan inte minnas något liknande från min ungdom för +20 år sedan att det var ett problem öht. med påväxt. Ser samma på min båt som ligger vinteruppställd. Trots att jag tvättade den vid upptagningen i höstas så är den nu grön mellan relingenslisten och skrovet:thinking: Detta fenomen har faktist kommit sista 5 åren, trots att båten står på samma ställe, inga träd i närheten eller annat som skulle påverka.
Det har med antal fuktdagar som är varma att göra. Extremt milda vintrar ger detta. Kyla hindrar tillväxt.

På sommaren är det vanligen torrare och solens energirika ljus håller nere tillväxten.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
S
På betongplattor skall man lägga på något hydrofobt för att "permanent" stoppa tillväxt. Silan, Siloxan eller Vattenglas (natriumsilikat, kaliumsilikat) fungerar. Först måste man rengöra plattorna ordentligt och sedan måste de torka ordentligt innan behandling. Man bör inte behandla då det är för varmt och torrt eftersom det skall hinna tränga in i betongen innan det torkar.

Ytskiktet blir inte bara vattenavstötande utan blir också mekaniskt starkare, tål salt bättre och smutsen får svårare att fastna. Låter det för bra för att vara sant? Tyvärr finns nackdelen i priset. En bra blandning av Silan+Siloxan (t.ex. Weber fasadskydd) kostar typ 20 till 30kr/m2. Vattenglas är billigare.

Två hydrofobt behandlade betongplattor som är torra bredvid obehandlade, fuktiga plattor efter regn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden visar två behandlade plattor efter regnväder. De är helt torra och vattendropparna ligger som pärlor ovanpå. Anledningen till att de ligger så här är att jag strax efter läggningen såg att två plattor hade defekter i ytan så jag bytte dem. För att testa behandlade jag de nya inomhus först. Sedan var det dåligt väder och jag fick inte tummen ur att behandla resten innan hösten kom på allvar. Nu till sommaren kommer jag behöva rengöra hela ytan innan jag kan behandla allt. Det måste påpekas att färgen på betongen ändras inte vid behandling. Färgskillnaden på bilden är bara den mellan torr och fuktig betong. Förutom det gröna som är alger...

Faktum är att jag har för plan att spruta hela taket med vattenglas för att se om jag kommer slippa påväxt av mossa och alger.
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Ska testa låter bra.var hittar man vattenglas till bra pris.
Man får en 20 l dunk sikagard 703w för ca 1900 kr med frakt på nätet.(verktygsboden)
 
  • Gilla
verktygsgurun
  • Laddar…
M
Jag funderar lite när du skriver att vattnet pärlar sig på plattorna. Hur blir det på vintern, blir det inte lätt halt?
Tänker mig liknande effekt som på bilarna. Jag lägger på vax på bilarna efter varje tvätt under vinterhalvåret, grannarna vaxar aldrig sina bilar. Mina bilar är nästan konstant fuktiga när kondensen gjort sitt under natten, grannarnas bilar är nästan alltid torra.

Som parantes kanske jag skall tillägga att jag inte vill använda salt som halkbekämpning.
 
S
Hittills har det varit väldigt få dagar med frost, men jag skall försöka komma ihåg att kolla vad som är halast nästa gång.

Man skall aldrig någonsin ha salt ens i närheten av betong. Det är rena döden för den. Det skall till speciella och dyra kvalitéer och ytbehandlingar för att tåla salt på ett vettigt sätt. Det fungerar bevisligen bra på broar och andra vägkonstruktioner. Jag gjorde tyvärr sönder en gjuten betongtrappa för några år sedan med salt. Man lär sig av sina misstag...

Normalt får man ändå små mängder salt på betongplattor genom bildäck eller skosulor. Det känns ju bra att ha skyddat plattorna så gott det går och så slipper man påväxten. Fungerar det lika bra på tak som på mina plattor så tycker jag det är fantastiskt.

Jag glömde nämna att plattorna på bilden ovan är köpta samtidigt, och de behandlade är ditlagda bara några veckor senare. Cirka en fjärdedel av plattläggningen är behandlad, men det är långt till höger om bilden. Alla är lika rena och fina som de 2 på bilden.
 
Med tanke på vad som sägs om betong, skulle det vara någon risk att behandla trädgårdsstenar
av ölandssten? ÄR ju lite porösa i sig och vill inte förstöra dem.
 
S STB skrev:
På betongplattor skall man lägga på något hydrofobt för att "permanent" stoppa tillväxt. Silan, Siloxan eller Vattenglas (natriumsilikat, kaliumsilikat) fungerar. Först måste man rengöra plattorna ordentligt och sedan måste de torka ordentligt innan behandling. Man bör inte behandla då det är för varmt och torrt eftersom det skall hinna tränga in i betongen innan det torkar.

Ytskiktet blir inte bara vattenavstötande utan blir också mekaniskt starkare, tål salt bättre och smutsen får svårare att fastna. Låter det för bra för att vara sant? Tyvärr finns nackdelen i priset. En bra blandning av Silan+Siloxan (t.ex. Weber fasadskydd) kostar typ 20 till 30kr/m2. Vattenglas är billigare.

[bild]
Bilden visar två behandlade plattor efter regnväder. De är helt torra och vattendropparna ligger som pärlor ovanpå. Anledningen till att de ligger så här är att jag strax efter läggningen såg att två plattor hade defekter i ytan så jag bytte dem. För att testa behandlade jag de nya inomhus först. Sedan var det dåligt väder och jag fick inte tummen ur att behandla resten innan hösten kom på allvar. Nu till sommaren kommer jag behöva rengöra hela ytan innan jag kan behandla allt. Det måste påpekas att färgen på betongen ändras inte vid behandling. Färgskillnaden på bilden är bara den mellan torr och fuktig betong. Förutom det gröna som är alger...

Faktum är att jag har för plan att spruta hela taket med vattenglas för att se om jag kommer slippa påväxt av mossa och alger.
Hur länge håller en sådan behandling, eller är den permanent?
 
Livslängden på behandlingen beror till stor del på vad som behandlats och var det sitter samt eventuellt slitage på ytan. En tegelvägg som behandlas håller längre än en plattgång. Det svåra är nog att säga hur länge men några år borde iallafall plattgången fungera till 100% sedan sjunker nog vattenavvisningsförmågan successivt med åldern.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Någon som testat finja Betongimpregnering
 
Det blir ju rätt oförsvarligt stor underhållskostnad och -arbete :D

Men nu ska det vara uppehåll ett par dagar här så jag ska spruta på bensaltensid till att börja med och se vad som händer :)
 
När kan man lägga på impregnering.tänkte köra grönfri snart.hur länge ska det dra innan man lägger på impregnering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.