M Markarbetaren skrev:
Ett tips är att kolla faktabladet för koncentrationen hos dom olika tillverkarna. Hos vissa betalar man tyvärr dyrt för det lilla inblandade koncentratet i blandningen.
Jämför man Nilfisk Roof Cleaner (5L för 189kr) 5-15 % Kvartära ammoniumföreningar, bensyl-C12-14-alkyldimetyl, klorider med Jabe Grön Fri som har 5-10% Quaternary,ammonium,compounds,benzyl-C12-16-alkyldimethyl,chlorides ligger väl Nilfisk bra till?
 
Jag köpte 1 liter koncentrerad Bensaltensid för ca 400 kr. Spändes 1/50.
Så 50 liter för 400 kr
 
Claes Sörmland
ama3282 ama3282 skrev:
Jag köpte 1 liter koncentrerad Bensaltensid för ca 400 kr. Spändes 1/50.
Så 50 liter för 400 kr
Den koncentrerade som säljs på alltfraktfritt är 50%-ig. Så den där litern för 400 kr motsvarar ungefär en 5 L dunk Nilfisk Roof Cleaner för 189 kr.
 
Skulle köpa mer på allt ifraktfritt men nu hittar jag ej benesalttensiden. Skumt.
 
efter räknat på det köpte jag grön fri.
visst får fler liter men svagare blandning med bensa
ska man blanda ut den som grönfri o få 2% lösning så är det ingen jätte vinst.
köpte 2 st 5 liters grönfri men tryckspruta för 999 kr och fri frakt.
 
Jag köpte 180 liter Bensalkoniumklorid, 50 w% för ett antal år sedan och vet inte vad jag skall göra med det. Är det någon här som vill köpa, säg halva priset av Jape GrönFri, så hör av dig.
 
  • Wow
Claes Sörmland
  • Laddar…
F
B bhshpk skrev:
Jag köpte 180 liter Bensalkoniumklorid, 50 w% för ett antal år sedan och vet inte vad jag skall göra med det. Är det någon här som vill köpa, säg halva priset av Jape GrönFri, så hör av dig.
Jag köper om du håller halva priset mot AlltFraktfritt.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
F fsn skrev:
Jag köper om du håller halva priset mot AlltFraktfritt.
Vad kostar det då? Kan du skicka länk?
 
F
B bhshpk skrev:
Vad kostar det då? Kan du skicka länk?
Inte nu är på språng till padel-hallen Jag tror du fick en länk igår men det kan ha varit i en annan tråd?
 
F
B bhshpk skrev:
5 liter kostar 1695 kr. Så 850 kr, plus frakt. Ok med dig?
[länk]
Sorry för sent svar.... halva priset skall det vara. Sidan heter dock Allt fraktfritt. Inte så bekväm med att ta det med frakt, var i landet bor du?
 
Jag brukar köra med Julas Takrent en gång om året i förebyggande syfte efter tvätt för några år sedan då taket hade mycket mossa och lavar.
Är det en lämplig åtgärd eller är det onödigt ofta?

Halva takytan har gamla betongpannor som blivit grova i ytan så om mossan får komma igång där är det nog bara tvätt som tar det.
 
Consensus Consensus skrev:
Ett annat sätt att få bort mossa på tak är att spänna upp en koppartråd nock-till-nock på bägge sidor. Då fälls det ut tillräckligt med koppar när det regnar som sedan tar kål på mossa och annat skumt som växer på taket.
Koppar fälls inte ut, den löses ut från tråden (löses ut dvs övergår från fast bunden form till kopparjoner i lösning, fälls ut kopparjoner i lösning som övergår till bunden fast form). Tyvärr ett mycket vanligt fel att tala om att saker fälls ut när det i själva verket är tvärt om. Efter att den lösts ut kan man dock tänka sig att den åter fälls ut i form av ärggröna beläggningar på taket.

Jag har ett hus där ett förzinkat beslag på skortensfoten på ett välgörande sätt minskar mängden lavar och mossor på taket från skorsten ned till hängränna. Uppenbarligen gillar mossorna och lavarna inte zinkjoner.
 
F FGLIN skrev:
Koppar fälls inte ut, den löses ut från tråden (löses ut dvs övergår från fast bunden form till kopparjoner i lösning, fälls ut kopparjoner i lösning som övergår till bunden fast form). Tyvärr ett mycket vanligt fel att tala om att saker fälls ut när det i själva verket är tvärt om. Efter att den lösts ut kan man dock tänka sig att den åter fälls ut i form av ärggröna beläggningar på taket.

Jag har ett hus där ett förzinkat beslag på skortensfoten på ett välgörande sätt minskar mängden lavar och mossor på taket från skorsten ned till hängränna. Uppenbarligen gillar mossorna och lavarna inte zinkjoner.
Du inser att Consensus skrev sitt inlägg för över tio år sedan va?
 
Naturlagarna har inte ändrats. Korrekt information uppskattas. Tack!
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.