370 707 läst · 491 svar
371k läst
491 svar
Mossa på tak = Bensaltensid
Jag tror kanske att dina gamla sjöstensplattor är av relativt hög kvalite. Men salta på nya släta betingplattor en vinter med lite växlande temperatur så skall du få se på frostsprängningar i ytan. Garanterat.P Paxman skrev:
Fick följande fråga från @larsw1 :
”Har du koll på det här med ejektorsprutare om man köper koncentrat o blandar själv ut i ejektorn?”
Lägger frågan och svaret här i tråden eftersom andra kan ha nytta av den.
Du får späda ned koncentratet från 1:32 till 1:20 innan du häller det i ejektordunken.
Om jag inte tänker fel så ska koncentratet spädas 1:12 innan det hälls i ejektordunken.
”Har du koll på det här med ejektorsprutare om man köper koncentrat o blandar själv ut i ejektorn?”
Lägger frågan och svaret här i tråden eftersom andra kan ha nytta av den.
Du får späda ned koncentratet från 1:32 till 1:20 innan du häller det i ejektordunken.
Om jag inte tänker fel så ska koncentratet spädas 1:12 innan det hälls i ejektordunken.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Nu har jag provat Jape Grön-fri på mina betongsten på uppfarten. Helt otroligt effektivt, men läste att Jape innehåller BENZALKONIUMKLORID som verksam beståndsdel, dock max 10%. Klorid är ju salt, men frågan är om det har så stor betydelse, jag tänker då på att suga åt sig fukt med frostsprängning som följd?
Några bilder, före/efter, en vecka mellan.
Stora stenen mitt i bilden och små stenarna närmast besprutade med Jape för en vecka sedan. Bara sprutat på 1:4-blandad lösning, ingen borstning eller nått öht. Hyffsad skillnad!
Några bilder, före/efter, en vecka mellan.
![Uppfart med betongsten före och efter behandling med Jape Grön-fri, viss skillnad i renhet syns.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/358/358275-0d6217df87d158368c3be5274248dd9a.jpg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
![Betongstensuppfart med synlig skillnad mellan nyligen rengjorda stenar och orenade, före och efter användning av Jape Grön-fri.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/358/358276-c51bf58b49e346fc8e04d481c9a72f10.jpg)
Logga in
Skapa konto
Stora stenen mitt i bilden och små stenarna närmast besprutade med Jape för en vecka sedan. Bara sprutat på 1:4-blandad lösning, ingen borstning eller nått öht. Hyffsad skillnad!
![Före och efter jämförelse av betongstenar behandlade med Jape Grön-fri, märkbar skillnad på de rengjorda stenarna.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/358/358277-fd46d9f91f97b9dc72598709ef932e73.jpg)
Logga in
Skapa konto
Schysst
. Insåg häromdagen att vi fått lite växter på våra plattor också så de börjar se lite tråkiga ut och funderade just på om det var en bra idé att lägga på nu på vintern. Sprutade du på när det var någorlunda torrt eller hur gjorde du?
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Beställde 1 liter i söndags från https://allt-fraktfritt.se/bensaltensid-1-liter.htm 50%-igt istället för Japes 10%-iga. Snabb leverans, ligger på posten redan. Ska hämta det i veckan så blir det väl en behandling i helgen av resterande ytor om vädret tillåter. 1 liter ska räcka till ca. 30 liter färdigblandad.
Förutom ovanstående så är Julas taktvätt det billigaste jag hittat i jämförelser. Deras Hard Head kostar 199 för 4-liter 10%-ig. Hade detta till mitt tak med gott resultat. Sprayade en kvadrat på min gröna plattyta i helgen så jag får se nu till helgen om det fungerar lika bra som Japes.
Förutom ovanstående så är Julas taktvätt det billigaste jag hittat i jämförelser. Deras Hard Head kostar 199 för 4-liter 10%-ig. Hade detta till mitt tak med gott resultat. Sprayade en kvadrat på min gröna plattyta i helgen så jag får se nu till helgen om det fungerar lika bra som Japes.
Hej
Inne på samma spår.men blir det inte för klen blandning med 1liter o 30 liter vatten.ska väl vara minst 2% blandning
Inne på samma spår.men blir det inte för klen blandning med 1liter o 30 liter vatten.ska väl vara minst 2% blandning
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jag vet inte alls. När man läser innehållsföteckningarna på dom olika så är det lite luddigt. Det står typ ”1-10%” osv. Inte helt lätt att veta vad koncentrationen är då infobladen verkar vara generella för samma produkt med olika spädning.P rickys skrev:
Den vanligaste lösningen är på 1,6% och används utomhus mot all påväxt.
För att blanda 1 liter lösning på 1,6% så använd 32 ml koncentrerad bensalkoniumklorid 50%.
För att blanda 5 liter lösning på 1,6% så använd 160 ml (1,6 dl) koncentrerad bensalkoniumklorid 50%.
För att blanda 10 liter lösning på 1,6% så använd 320 ml (3,2 dl) koncentrerad bensalkoniumklorid 50%.
För att blanda 25 liter lösning på 1,6% så använd 800 ml (0,8 liter) koncentrerad bensalkoniumklorid 50%.
Blanda med en omrörare eller färgblandare för borrmaskin, annars rör om med en stav. Använd skyddsutrustning även vid utspädning och hantera aldrig bensalkonklorid utan skyddsglasögon.
För att räkna ut hur mycket koncentrat man skall blanda vid andra styrkor så använd följande tumregel: 20 ml koncentrat i 1 liter lösning = 1% bruksfärdig lösning.
Exempel: för en 4%-ig lösning tar man 80 ml (0,8 dl) koncentrat per liter (1 + 11,5).
För att blanda 1 liter lösning på 1,6% så använd 32 ml koncentrerad bensalkoniumklorid 50%.
För att blanda 5 liter lösning på 1,6% så använd 160 ml (1,6 dl) koncentrerad bensalkoniumklorid 50%.
För att blanda 10 liter lösning på 1,6% så använd 320 ml (3,2 dl) koncentrerad bensalkoniumklorid 50%.
För att blanda 25 liter lösning på 1,6% så använd 800 ml (0,8 liter) koncentrerad bensalkoniumklorid 50%.
Blanda med en omrörare eller färgblandare för borrmaskin, annars rör om med en stav. Använd skyddsutrustning även vid utspädning och hantera aldrig bensalkonklorid utan skyddsglasögon.
För att räkna ut hur mycket koncentrat man skall blanda vid andra styrkor så använd följande tumregel: 20 ml koncentrat i 1 liter lösning = 1% bruksfärdig lösning.
Exempel: för en 4%-ig lösning tar man 80 ml (0,8 dl) koncentrat per liter (1 + 11,5).
Men blir det så mycket billigare än ex grön fri ???
Av en femma grön fri får man 25 liter blandning
med en styrka på 2 % bensalkoniumklorid.
räcker till 125 m2
kostar 545 kr på horn idag.
köper man en liter bensaltensid för 415kr + exp avg = 454 kr
och blandar ut den till 2 % blandning får man oxå 25 liter.
spara knappt en hundring
räcker till 125 m2
spara knappt en hundring
Redigerat:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
100 spänn, 20% billigare, jag har 2km till mitt utlämningsställe och flera mil till närmsta Hornbach. Allt är såklart relativt men varför åka flera mil för att handla något 20% dyrareP rickys skrev:Men blir det så mycket billigare än ex grön fri ???
räcker till 125 m2
spara knappt en hundring
beror ju så klart var man bor.jag kör förbi det på vägen hem från jobb.
undra mest för det står lite här o där att man kan spara 50-60% på o blanda själv.
undra mest för det står lite här o där att man kan spara 50-60% på o blanda själv.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Ja nä det är nog en missuppfattning. Dom flesta kanske missuppfattar det som att det är 100%-ig ren bensaltensid man köper från tex. alltifraktfritt.P rickys skrev:
Men annars så..kör man förbi två mackar på vägen hem och bränslet är 2kr dyrare per liter på det ena stället så är det kanske lite emotsägande om stannar där och tankar 50 liter i bilen.