Rent praktiskt är det sjukt liten chans att polisen beslagtar en moped för teknisk analys om den inte går för fort vid provkörning, vad som är för fort verkar inte finnas tydligt men där jag bor är det 53km/h på klass 1. Sonen och en komis till honom blev förföljda på lång håll på väg till skolan när dom åkte drygt 50km/h, framme vid skolan kom polisen ikapp och "fångade" båda två och sa att dom hade kört för fort.
Sonen erkände direkt att hans Klass 2 moped var trimmad (väldigt uppenbart), polisen fick upp den i 95km/h ganska enkelt så den blev så klart beslagtagen.
Kompisen hade en helt original Klass 1 moped, den kämpade dom med fram och tillbaka och lyckades till slut få upp i 53km/h, eftersom dom insåg att den säkert inte var trimmad blev det inget beslag men regbesiktning, vilket är att likställa med skrot om du inte har kvar försäkran om överensstämmelse (CoC)
 
Gränsen är tydlig. 45.

Sedan går ju en standardmoped ofta lite mer än det så det blir ju en bedömningsfråga om man ska beslagta för analys eller inte.

Varför låter du grabben köra något som går i 95 iklädd (antar jag) vanliga kläder?

det låter fel att skicka på regbes om den var original. Det kanske satt annat avgas på den eller något annat mindre…
 
Gimp Gimp skrev:
Rent praktiskt är det sjukt liten chans att polisen beslagtar en moped för teknisk analys om den inte går för fort vid provkörning, vad som är för fort verkar inte finnas tydligt men där jag bor är det 53km/h på klass 1. Sonen och en komis till honom blev förföljda på lång håll på väg till skolan när dom åkte drygt 50km/h, framme vid skolan kom polisen ikapp och "fångade" båda två och sa att dom hade kört för fort.
Sonen erkände direkt att hans Klass 2 moped var trimmad (väldigt uppenbart), polisen fick upp den i 95km/h ganska enkelt så den blev så klart beslagtagen.
Kompisen hade en helt original Klass 1 moped, den kämpade dom med fram och tillbaka och lyckades till slut få upp i 53km/h, eftersom dom insåg att den säkert inte var trimmad blev det inget beslag men regbesiktning, vilket är att likställa med skrot om du inte har kvar försäkran om överensstämmelse (CoC)
Var någonstans får en moped gå 53?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Gränsen är tydlig. 45.

Sedan går ju en standardmoped ofta lite mer än det så det blir ju en bedömningsfråga om man ska beslagta för analys eller inte.

Varför låter du grabben köra något som går i 95 iklädd (antar jag) vanliga kläder?

det låter fel att skicka på regbes om den var original. Det kanske satt annat avgas på den eller något annat mindre…
En klass 1 moped ska vara konstruerad för maximalt 45/h, men det är säkert enligt en hel del förutsättningar som kan variera i praktiken. Oktantal, oljekvalitet, lufttemperatur, luftfuktighet, lufttryck däcken, vikt på föraren, längd på föraren, mm, mm. Dom flesta klass 1 går fortare redan från fabrik. Att polisen skulle få plocka alla som dom kan pressa till 45,001km/h är inte vettigt så jag antar att dom därför har satt en gräns lite högre, antingen lokalt eller centralt som inte går att hitta på nätet.
Sonens kompis moped var verkligen helt original och som sagt fick dom kämpa rätt hårt för att komma upp till 53 och då blev det regbesiktning.

Det är en knepig balans hur mycket man ska skydda sina barn och hur man än gör blir det nog mer eller mindre fel.
Min egen erfarenhet är att det är viktigt att lära sig hantera saker i lagom takt, började själv köra cross som 8 åring och i takt med att man börjar kunna hantera effekten kan man byta upp sig ett steg i taget.
Sonen har kört cross med dubbel effekt och kan hantera den skapligt, att köra ett år i 30km/h med en klass 2 moped tycker jag inte ger rätt förutsättningar och erfarenhet för dagen han ska ut med sin 125a som går 140km/h, så vi försöker hitta en balans.

Uppväxten handlar mycket om att lära känna sig själv och sina gränser och jag tror som förälder att det är viktigt att hjälpa barn att känna trygghet i dras egen förmåga istället för att sätta hårda gränser.
Sonen har sedan väldigt unga år visat att han kan känna efter och öka gradvis och har inte behovet av att gasa som en galning ens när det blir grupptryck.
Första motorbåten fick när han var 8 år och från han fyllde 10 har han haft en Buster R med 50hp snurra.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Var någonstans får en moped gå 53?
Enligt polisen hade dom släppt den om den bara hade gjort 52, men som sagt är det inte helt lätt att hitta några formella regler vad som gäller.
 
Gimp Gimp skrev:
En klass 1 moped ska vara konstruerad för maximalt 45/h, men det är säkert enligt en hel del förutsättningar som kan variera i praktiken. Oktantal, oljekvalitet, lufttemperatur, luftfuktighet, lufttryck däcken, vikt på föraren, längd på föraren, mm, mm. Dom flesta klass 1 går fortare redan från fabrik. Att polisen skulle få plocka alla som dom kan pressa till 45,001km/h är inte vettigt så jag antar att dom därför har satt en gräns lite högre, antingen lokalt eller centralt som inte går att hitta på nätet.
Sonens kompis moped var verkligen helt original och som sagt fick dom kämpa rätt hårt för att komma upp till 53 och då blev det regbesiktning.

Det är en knepig balans hur mycket man ska skydda sina barn och hur man än gör blir det nog mer eller mindre fel.
Min egen erfarenhet är att det är viktigt att lära sig hantera saker i lagom takt, började själv köra cross som 8 åring och i takt med att man börjar kunna hantera effekten kan man byta upp sig ett steg i taget.
Sonen har kört cross med dubbel effekt och kan hantera den skapligt, att köra ett år i 30km/h med en klass 2 moped tycker jag inte ger rätt förutsättningar och erfarenhet för dagen han ska ut med sin 125a som går 140km/h, så vi försöker hitta en balans.

Uppväxten handlar mycket om att lära känna sig själv och sina gränser och jag tror som förälder att det är viktigt att hjälpa barn att känna trygghet i dras egen förmåga istället för att sätta hårda gränser.
Sonen har sedan väldigt unga år visat att han kan känna efter och öka gradvis och har inte behovet av att gasa som en galning ens när det blir grupptryck.
Första motorbåten fick när han var 8 år och från han fyllde 10 har han haft en Buster R med 50hp snurra.
Blir det att dröja ett tag för 125an nu då iom. trimmad moped och polis?
 
FredrikR FredrikR skrev:
Blir det att dröja ett tag för 125an nu då iom. trimmad moped och polis?
Nejdå, olovlig körning gav bara 3 månader indraget körkort.
Prövotid är det på dom riktiga körkorten.
 
Gimp Gimp skrev:
Nejdå, olovlig körning gav bara 3 månader indraget körkort.
Prövotid är det på dom riktiga körkorten.
Man fick väl problem med lämplighetsintygen förr, det är borta numer alltså?
 
FredrikR FredrikR skrev:
Man fick väl problem med lämplighetsintygen förr, det är borta numer alltså?
Det var nog för att dom inte kunde dela ut något annat straff när 15åringar åkte trimmat innan det blev körkortskrav.

Nu är AM undantaget från prövotid, så olovlig körning ger oftast 3 månader indraget körkort och grov olovlig körning (andra gången inom 2 år) 12 månader.

Trimmad A1 (125a) blir du av med kortet och får ta om det på nytt, vet inte vad spärrtiden blir men antar att den är samma. Så 125an nu kommer bli helt laglig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.