22 765 läst · 68 svar
23k läst
68 svar
Moped - begränsa hastighet utan strypning?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 570 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 570 inlägg
Troligtvis är cdin strypt och det är där den stora strypningen är och också det som gör den så otroligt svag. En sak man kan testa är att ta bort dom andra strypningarna och se vad som händer, kanske kan man plocka fram lite mera ork ur den utan att en känns/märks trimmad men det är inte säkert det hjälper.M mlindsten skrev:
Det är klart att det går att styra hastighet med att begränsa varv, bara att ställa maxvarv vid den hastighet man vill ha på högsta växel.
Tycker man att den stryper på för lågt varv så att den är okörbar är det bara att dreva om den så man kan sätta högre maxvarv.
Dock lika olagligt som att åka trimmat, men rent praktiskt behöver polisen kunna köra fortare än 52km/h på plats för att kunna omhänderta mopeden för teknisk analys.
Tycker man att den stryper på för lågt varv så att den är okörbar är det bara att dreva om den så man kan sätta högre maxvarv.
Dock lika olagligt som att åka trimmat, men rent praktiskt behöver polisen kunna köra fortare än 52km/h på plats för att kunna omhänderta mopeden för teknisk analys.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 570 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 570 inlägg
Visst fungerar det rent tekniskt att göra men att TS ska köpa en ostrypt cdibox, varvtalsbegränsare och ett gäng drev för att justera in hastigheten lagom känns orimligt, det leder ju också till högre varv när det inte behövs.Gimp skrev:Det är klart att det går att styra hastighet med att begränsa varv, bara att ställa maxvarv vid den hastighet man vill ha på högsta växel.
Tycker man att den stryper på för lågt varv så att den är okörbar är det bara att dreva om den så man kan sätta högre maxvarv.
Dock lika olagligt som att åka trimmat, men rent praktiskt behöver polisen kunna köra fortare än 52km/h på plats för att kunna omhänderta mopeden för teknisk analys.
Tillverkaren har ju reglerat toppfarten med varvtalet redan vilket gett ts problemen.
Redigerat:
Fast det går ju att vartalsbegränsa med en givare på bakre drevet som exempel. Om den nu skulle bli obrukbar vilket jag tvivlar starkt på med tanke på att i princip varenda motor har en vartalsreglering. Alla A-traktorer stryps idag med varvtalsreglering etc. Oavsett om du tar varvtalet från motorn eller slutväxel så kan du få samma effekt. Fördelen med en extern givare på slutväxeln är att man kan varva ur på de lägre växlarna.Rickard. skrev:Visst fungerar det rent tekniskt att göra men att TS ska köpa en ostrypt cdibox, varvtalsbegränsare och ett gäng drev för att justera in hastigheten lagom känns orimligt, det leder ju också till högre varv när det inte behövs.
Tillverkaren har ju reglerat toppfarten med varvtalet redan vilket gett ts problemen.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 570 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 570 inlägg
Finns det någon smart sådan så måste det ju vara en toppen lösning men det är ju något helt annat än att varvtalsbegränsa motorn.MekPappa skrev:Fast det går ju att vartalsbegränsa med en givare på bakre drevet som exempel. Om den nu skulle bli obrukbar vilket jag tvivlar starkt på med tanke på att i princip varenda motor har en vartalsreglering. Alla A-traktorer stryps idag med varvtalsreglering etc. Oavsett om du tar varvtalet från motorn eller slutväxel så kan du få samma effekt. Fördelen med en extern givare på slutväxeln är att man kan varva ur på de lägre växlarna.
Det låter ju bra, men är det ett teoretiskt resonemang eller vet du om det görs på mopeder?MekPappa skrev:Fast det går ju att vartalsbegränsa med en givare på bakre drevet som exempel. Om den nu skulle bli obrukbar vilket jag tvivlar starkt på med tanke på att i princip varenda motor har en vartalsreglering. Alla A-traktorer stryps idag med varvtalsreglering etc. Oavsett om du tar varvtalet från motorn eller slutväxel så kan du få samma effekt. Fördelen med en extern givare på slutväxeln är att man kan varva ur på de lägre växlarna.
Det har du rätt i, den borde redan vara begränsad till typ 8500rpm, så borra plugg så borde den inte gå fortare än typ 50km/h ändå men bli mycket starkare.Rickard. skrev:Visst fungerar det rent tekniskt att göra men att TS ska köpa en ostrypt cdibox, varvtalsbegränsare och ett gäng drev för att justera in hastigheten lagom känns orimligt, det leder ju också till högre varv när det inte behövs.
Tillverkaren har ju reglerat toppfarten med varvtalet redan vilket gett ts problemen.
Sonens Drac är så gammal så den är inte är varvtalsbegränsad, den gjorde 102,23km/h med originaldrevning...
Dom äldre Drac har en lös plugg som går enkelt att borra ur.
Skulle den gå fortare än 52km/h är det bara räkna ut hur mycket den ska drevas om.
Kostnad blir helt plötsligt typ gratis eller i värsta fall ett drev för några hundra.
Förutom dom med elektroniskt gasspjäll eller omprogrammerad styrbord måste man ha både varvtal och hastighetsbegränsning, enligt bilprovningen ska det finnas redundans om någon av dom failar.MekPappa skrev:Fast det går ju att vartalsbegränsa med en givare på bakre drevet som exempel. Om den nu skulle bli obrukbar vilket jag tvivlar starkt på med tanke på att i princip varenda motor har en vartalsreglering. Alla A-traktorer stryps idag med varvtalsreglering etc. Oavsett om du tar varvtalet från motorn eller slutväxel så kan du få samma effekt. Fördelen med en extern givare på slutväxeln är att man kan varva ur på de lägre växlarna.