22 555 läst · 68 svar
23k läst
68 svar
Moped - begränsa hastighet utan strypning?
Vi har varit iväg i helgen så jag har inte hunnit köra något mer, men jag skruvade av tändstiftet och kollade hur det ser ut för tillfället. Jag skulle säga att det är brunt, men att döma av exempelbilderna från racing-planet så är det kanske "svart"?Isakare skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle ni säga att den får för mycket bränsle?
Jag vet ju inte heller hur det såg ut innan vi bytte munstycket (den har ju gått max ett par km efter bytet) ...
Svagt åt den rika sidan.M mlindsten skrev:Vi har varit iväg i helgen så jag har inte hunnit köra något mer, men jag skruvade av tändstiftet och kollade hur det ser ut för tillfället. Jag skulle säga att det är brunt, men att döma av exempelbilderna från racing-planet så är det kanske "svart"?
[bild]
Skulle ni säga att den får för mycket bränsle?
Jag vet ju inte heller hur det såg ut innan vi bytte munstycket (den har ju gått max ett par km efter bytet) ...
Men, jag tänker hellre köra lite rikt än att riskera att den går snålt och riskerar att skadas.
Jag skulle säga kör på och kolla igen efter ett tag och att den gått en sträcka på fullgas och varmkörd.
Är det bättre med för mycket bränsle än för lite? När jag läste sidan på racing-planet som länkades till ovan så fick jag nästan uppfattningen att det är tvärt om.FredrikR skrev:
Går det rengöra tändstiftet på nåt sätt för att enklare se hur det påverkas av körningen?FredrikR skrev:
Du riskerar inte att skada motorn om den går rikt, iaf inte om det är så lite åt det rika hållet som ditt foto visar.M mlindsten skrev:
Går den snålt är risken att tar skada och tex värmenyper.
Är du skruvsugen får du väl testa 84 munstycket och jämföra.
Hej! Har en rieju drac nightrider (euro5). Haft exakt samma problem men nu fixat. Lämnade in på service då jag tyckte att den ströp tidigt och aldrig kom upp på högt varvtal. De på servicen sa att det är p.g.a. att bensinen innehåller mycket etanol och det gör att oljeblandingen blir knas. Katalysatorn går sönder och det är anledningen till varför den går dåligt. De på servicen satte in en ny katalysator (plugg) och borrade i den.
Pojken har en Rieju MRT från 2019 med samma problem, gick väl hyffsat första tiden tills katalysatorn i kröken sota igen, då orkade den knappt gå framåt på ens de lägsta växlarna. Rengjorde den och då gick den bättre i några mil. Men nu ledsna vi och plockade helt sonika bort den och gick upp i munstycke från 84 till 98. Och nu går den som den ska...
Blev mest förvånad att jag behövde gå upp så mycket i munstycke, började med 92 men då märkte man att den inte fick nog med bränsle på full gas. På 98 går den bra, ska bara kolla stiftet om den kan behöva ännu lite större för att vara på den säkra sidan.
Blev mest förvånad att jag behövde gå upp så mycket i munstycke, började med 92 men då märkte man att den inte fick nog med bränsle på full gas. På 98 går den bra, ska bara kolla stiftet om den kan behöva ännu lite större för att vara på den säkra sidan.
Det var ungefär vad grannarna sa om sin son också som körde ihjäl dig i över 80 km/tim med trimmade moped.M mlindsten skrev:Ok, hur är detta alternativ i förhållande till en cdi-box? För- och nackdelar?
Jag är inte orolig för att grabben skulle stänga av den utan tänker nog snarare att det är bättre att han vet hur den fungerar. Han är ordentlig och jag litar på honom.
Jo, jag vet att det bara är tillverkarens strypning som är godkänd. Jag tycker dock att det är orimligt att en moped ska vara så strypt så att den inte orkar köra i uppförsbackar. Det viktiga borde ju vara att begränsa toppfarten (vilket jag absolut tycker är rätt!).
MekPappa skrev:
det här är inte relevant till vad han undra om men jag vill skaffa en moped med ostrypt cdi som går i 45-50 alltså laglig hastighet. Om polisen kollar den, kommer de då kalla den trimmad även när den går lagligt eller kommer de tycka det är okej? Och kommer min försäkring funka?MekPappa skrev: