104 374 läst · 369 svar
104k läst
369 svar
Montera solceller. Har tåget gått?
Ja, idag får du producera mer el än du köper tillbaka. Men du får bara skattereduktionen på 60 öre på den elen du köper tillbaka av det du har sålt. Övrig el får du spotpris på.S Sir Duke skrev:Det har jag också hört, "släng upp så många paneler som får plats, fyll hela taket, alla väderstreck"...
Om man har 25A så är det ju bara att köra på.
15 kWp är ju också bara märkeffekt alltså teoretiskt uttag. Det blir ju alltid lite vinkel och lite moln etc så säkringen går nog inte så ofta.
Folk som haft solceller ett tag får berätta...
TiborK skrev:
Vi tog in offert i vintras men det var så mycket vi inte kände till så det blev att avvakta.
En sak jag läste häromdagen var en rapport som spådde rejäla prissänkningar på paneler från ca mitten av nästa år. Jag har tyvärr inte kvar den.
En annan sak jag läste häromdagen (Google har fattat att jag är intresserad och föreslår länkar till mig) var att ett företag (Trina?) nu släpper 700W panel. En fundering jag hade är just verkningsgrad. Om kanske bara någon procentenhets ökning kan ge en stor marginaleffekt (bla i vårt klimat, så kanske den kan tillföra el även när den med lägre verkningsgrad skulle slutat ge el).
Nu är det säkert hysteriskt på marknaden (både hårdvaran och arbetet). Kanske att fler etablerar sig och det "sätter sig", i kombination med eventuella prissäkningar och effektökningar gör det attraktivt om ett par år? Sen kan man ju gissa att politiska beslut kommer att justeras år andra hållet (dom där 60 öre känns tveksamma i längden, för att inte tala om skattebortfall för staten på el i allmänhet och drivmedel i synnerhet). Nånstans ska degen in.
TiborK skrev:
Vi tog in offert i vintras men det var så mycket vi inte kände till så det blev att avvakta.
En sak jag läste häromdagen var en rapport som spådde rejäla prissänkningar på paneler från ca mitten av nästa år. Jag har tyvärr inte kvar den.
En annan sak jag läste häromdagen (Google har fattat att jag är intresserad och föreslår länkar till mig) var att ett företag (Trina?) nu släpper 700W panel. En fundering jag hade är just verkningsgrad. Om kanske bara någon procentenhets ökning kan ge en stor marginaleffekt (bla i vårt klimat, så kanske den kan tillföra el även när den med lägre verkningsgrad skulle slutat ge el).
Nu är det säkert hysteriskt på marknaden (både hårdvaran och arbetet). Kanske att fler etablerar sig och det "sätter sig", i kombination med eventuella prissäkningar och effektökningar gör det attraktivt om ett par år? Sen kan man ju gissa att politiska beslut kommer att justeras år andra hållet (dom där 60 öre känns tveksamma i längden, för att inte tala om skattebortfall för staten på el i allmänhet och drivmedel i synnerhet). Nånstans ska degen in.
Panelerna har inbyggda optimerare nu. Så optimerare skaffar du ofta avTiborK skrev:
Hur tänker ni med optimerare? Som jag har förstått det så finns tre alternativ (jag använder fel begrepp, hoppas ni förstår):
String. Cellerna kopplas i serie, likström (DC) ner till inverteraren. Kanske delat på två. Om en panel blir skuggad så sänker det hela strängen. Sen finns det nån som kallas half-cut som ska mildra detta.
Optimerare. Fortfarande seriekopplat och DC till inverteraren, men optimeraren (en per panel) ska göra det hela mindre känsligt för skuggning. Fler fördelar kan vara övervakning (kan se per panel), men nackdel är fler känsliga komponenter som ju kan gå sönder.
Små inverterare, kanske tom en per panel. Då blir det växelström ner från taket. Jag tror att detta är väldigt ovanligt, har bara läst "utrikiska artiklar" om detta.
När vi tog in offert så var vi osäkra, och bestämde oss för att ta offert utan optimerare. Nu blev det inte av, så det blir en ny offert-sväng om kanske ett par år (jag gör ett till inlägg om det).
-
L Lillgus skrev:
L Lillgus skrev:Endast ett återkom med besök och offert.
17500/kwp med montering i jan-feb.
Tycker det är rätt saftigt även om jag inte räknade med de priserna som gällde för ett år sedan.
Frågan är om man vackert ska ställa sig i kön eller avvakta och se vad som händer? Vi har ju ett val i närtid som kan påverka förutsättningarna också.
Kommer priserna någonsin gå ner eller blir det bara dyrare?
Hur resonerar ni som går i köptankar?
Jag håller med. Man vill inte gärna stressa fram ett beslut på en så stor investering. Får väl fortsätta jaga offerter tills jag har ett vettigt utbud och ta det därifrån.M mortimer skrev:Brukar heta/många som tycker att man ska/bör ta in minst tre offerter.
MEN priserna och vad de erbjuder varierar för stort tycker jag så tre är för lite när det gäller Solcellsinstallation.
Jag har redan tagit in betydligt fler utan att änsålänge hittat någon som jag tecknat avtal med, kanske jag som är kräsen men panelerna ska ändå sitta där åtminstone 30år
Jag skulle nog sagt lågt: 3-5st från elbolag, 3-5st från solcellsfirmor(som t.ex Sveasolar), 3-5st från lokala elfirmor/byggföretag. På kuppen så lär du dig väldigt mycket om vad som passar just dig och ditt hus.
För mig började det med att jag visste inget om solceller, ville bara veta pris. Sen var jag övertygad om att solceller med optimerare var rätt för mig och det enda som gällde, nu tänker jag mig solceller utan optimerare.
M mortimer skrev:Brukar heta/många som tycker att man ska/bör ta in minst tre offerter.
MEN priserna och vad de erbjuder varierar för stort tycker jag så tre är för lite när det gäller Solcellsinstallation.
Jag har redan tagit in betydligt fler utan att änsålänge hittat någon som jag tecknat avtal med, kanske jag som är kräsen men panelerna ska ändå sitta där åtminstone 30år
Jag skulle nog sagt lågt: 3-5st från elbolag, 3-5st från solcellsfirmor(som t.ex Sveasolar), 3-5st från lokala elfirmor/byggföretag. På kuppen så lär du dig väldigt mycket om vad som passar just dig och ditt hus.
För mig började det med att jag visste inget om solceller, ville bara veta pris. Sen var jag övertygad om att solceller med optimerare var rätt för mig och det enda som gällde, nu tänker jag mig solceller utan optimerare.
U uplj skrev:
Intressant. Har du möjlighet att dela med dig av materiallistan, iaf typ/fabrikat av solcell?
E El oso skrev:Jag köpte materialet, monterade själv och anlitade elektriker till för- och fördiganmälan samt inkoppling. Elektrikern kosta typ 5 papp.Spar sköna slantar genom att montera själv, det är inte så svårt, det är färdiga kontakter på solpanelerna och optimerarna , bara. att jacka i varandra. Håll koll på plus och minus bara.
Dra ner kabeläbdarna dit du ska sätta växelriktarn så gör elekrikern resten
Lätt sim en plätt!
Jag rekommenderar att du kontaktar några firmor som kommer ut och kontrollerar o mäter ditt tak. Många offererar med hjälp av en satelitbild men det blir alltid bättre på plats. Så får du även möjlighet att ställa frågor och diskutera placering av växelriktare eventuella batterier osv. Mycket bättre och seriösare än satelitbild. Du o leverantören slipper överraskningar.L Lillgus skrev:
L Lillgus skrev:Jag började fundera på solceller för ett år sedan men kom inte till skott riktigt. Nu har jag läst in mig på ämnet ordenligt och kontaktade 7 företag för offert.
Endast ett återkom med besök och offert.
Tycker det är rätt saftigt även om jag inte räknade med de priserna som gällde för ett år sedan.
Frågan är om man vackert ska ställa sig i kön eller avvakta och se vad som händer? Vi har ju ett val i närtid som kan påverka förutsättningarna också.
L Lillgus skrev:
Går också i tankar. Fick en offert från Svea Solar på 18600/kWp för en större anl (14.2) och över 21000/kWp för en mindre.L Lillgus skrev:Jag började fundera på solceller för ett år sedan men kom inte till skott riktigt. Nu har jag läst in mig på ämnet ordenligt och kontaktade 7 företag för offert.
Endast ett återkom med besök och offert.
Det var saftigt. Trodde svea var en av dom billigare. Jag fick svar från dom igår att dom ville ha in lite kompletterande uppgifter men jag har avfärdat dom eftersom dom kör med 25% förskott. Inget som tilltalar mig.L Lacke67 skrev:
L Lacke67 skrev:
H hakke13 skrev:
Ja jag har som krav att dom ska komma och titta fysiskt. Problemet är att jag bara har fått hit en av de 7 jag har kontaktat.K Kirev skrev:Jag rekommenderar att du kontaktar några firmor som kommer ut och kontrollerar o mäter ditt tak. Många offererar med hjälp av en satelitbild men det blir alltid bättre på plats. Så får du även möjlighet att ställa frågor och diskutera placering av växelriktare eventuella batterier osv. Mycket bättre och seriösare än satelitbild. Du o leverantören slipper överraskningar.
Jag valde ut 7 från en lista på typ 20 som jag tyckte verkade bäst. Tänkte att då får man väl 5 offerter att välja på.
Väntar nån vecka till så får jag väl skicka till alla jag hittar så kanske man får ihop 3-5 att välja på.
Helt rätt. Vi svenskar behöver bli mindre mesiga och stå upp mot dessa fasoner med förskottsbetalning. Märkliga fasoner som Svea börjat med.L Lillgus skrev:
Hann du signa den digitala orderbekräftelsen så du har behövt använda din 2v ångerrätt enligt KKL/Distansavtal ? Eller avfärdade du de före ?
En annan fason jag upptäckt är att det är installationsfirman som har garantirättigheterna gentmot paneltillverkaren. Åtminstone med den firma jag fått kontakt med.M mortimer skrev:
Men då är man som kund beroende av firman för att kunna reklamera dåliga paneler efter X antal år. De kan ju ha lagt ner eller tappar bort papperen eller vad som helst...
Är detta upplägg vanligt? Är det inte riskabelt? Har ni andra fått egna garantidokument?
jag har då fått egna garantidokument. Det kan du kräva annars är de oseriösa enl mitt tycke och bör då undvikasS Sir Duke skrev:En annan fason jag upptäckt är att det är installationsfirman som har garantirättigheterna gentmot paneltillverkaren. Åtminstone med den firma jag fått kontakt med.
Men då är man som kund beroende av firman för att kunna reklamera dåliga paneler efter X antal år. De kan ju ha lagt ner eller tappar bort papperen eller vad som helst...
Är detta upplägg vanligt? Är det inte riskabelt? Har ni andra fått egna garantidokument?
http://www.energimyndigheten.se/for...lar-for-inkop-av-solceller-privat-aktor/#FyraS Sir Duke skrev:En annan fason jag upptäckt är att det är installationsfirman som har garantirättigheterna gentmot paneltillverkaren. Åtminstone med den firma jag fått kontakt med.
Bilaga 2H som finns länk till på den sidan:
"
Betalningsvillkor 30 dagar netto efter nedanstående händelser:
- Färdiganmälan till elnätsägaren är gjord, anläggningen är provkörd alternativt driftsatt.
- Skötselföreskrifter, manualer samt testprotokoll har överlämnats till Kunden
- Garantidokument för ingående komponenter enligt Bilaga 3 har överlämnat still Kunden
"
Så, ja. Garantidokument ska överlämnas
Medlem
· KATRINEHOLM
· 453 inlägg
Utan att kommentera om tåget har gått eller ej så vill jag kommentera om de löjligt höga sommarpriserna 2022.
Regeringen vill försöka påskina att de är ett resultat av Kriget i Ukraina. Detta är uppenbarligen inte fallet då under perioden kriget var hett (Februari-April) var priserna faktiskt ganska låga. April priset var exempelvis lägre än September priset.
Den verkliga faktorn började långt innan, men under 2020 inträffa något avgörande. Priset på naturgas gick igenom botten som en effekt av situationen då. Detta tog knäcken på många kolkraftverk och kolgruvor och gjorde dessutom så att Tyskland tyckte de kunde fullfölja nerläggningen av ytterligare 3 reaktorer.
I Tyskland finns ett enormt gaslager som motsvarar 3 månaders konsumtion av gas, detta fylls på varje höst för att klara högre konsumtion under vinter månaderna.
Tidig vår 2021 var gasen fortfarande billig men i April började priset gå fort uppåt. Man avvaktade då med att fylla lagret i hopp om att priset skulle gå ner igen, de gjorde de inte. Priset fortsatte uppåt och man avvakta längre och längre frän man slutligen började fylla på lagret i September och Oktober, på tok för sent. Resultatet blev att lagret aldrig blev helt fyllt och man fick akut gasbrist i December vilket var orsaken till de absurt höga priset på el då.
Värt att nämna är att 2015 byggdes en kabel från Sverige till Litauen samtidigt som O2 och O1 lades ner 2015 och 2017. Detta gör att vi under betydande del av året nu har priser i SE4 som är bundna till Tyska, Polska eller Litauiska priser. Vilket är extra problematiskt då Litauen tvingades lägga ner sina två reaktorer.
För att Situationen 2021 inte skulle upprepas lagstiftades lagerfyllnadsgrad för gaslagerna i Tyskland. Vilket gör att man tvingas köpa gas oavsett gasens kostnad, vilket i sin tur drivit upp priset något fullständigt absurt.
Deadline är 1:a i September, Oktober och November. För respektive fyllnadsgrad. Från November och framåt tillåts de tömma av lagerna. I stället för att stå med byxorna nere nästa sommar, kommer troligen administrationen av lagerna vara betydligt mer konservativa med att tömma dem och fylla på dem tidigare under våren. Vi kan därför förvänta oss en situation över tid med dyrare priser på vinter och vår.
Priset på gas påverkar oss på flera sätt. Förutom att de sättet värdet på el vi exporterar till Tyskland, vilket driver upp priset på el i Sydsverige. Så importerar vi gas från Tyska gaslagret upp på västkust pipelinen (jepp vi har en gas pipeline på västkusten). Denna pipline går förbi ett flertal kombikraftverk som producerar el och värme med relativt hög verkningsgrad vintertid. Men nu är dock gasen för dyr.
Piplinen slutar Strax norr om Göteborg där man omvandlar naturgasen till vätgas, som man sedan kokar mot matolja i en process som framställer HVO. HVO tillsammans med RME blandas enligt lag (som trädde i kraft 1:e Januari i år) till 40% i dieseln.
Så om någon undrar varför dieseln är så fruktansvärt dyr trots att Oljan faktiskt bara ligger på $90-100 (vilket den gjort flera gånger tidigare), så är detta en rätt stor faktor.
Regeringen vill försöka påskina att de är ett resultat av Kriget i Ukraina. Detta är uppenbarligen inte fallet då under perioden kriget var hett (Februari-April) var priserna faktiskt ganska låga. April priset var exempelvis lägre än September priset.
Den verkliga faktorn började långt innan, men under 2020 inträffa något avgörande. Priset på naturgas gick igenom botten som en effekt av situationen då. Detta tog knäcken på många kolkraftverk och kolgruvor och gjorde dessutom så att Tyskland tyckte de kunde fullfölja nerläggningen av ytterligare 3 reaktorer.
I Tyskland finns ett enormt gaslager som motsvarar 3 månaders konsumtion av gas, detta fylls på varje höst för att klara högre konsumtion under vinter månaderna.
Tidig vår 2021 var gasen fortfarande billig men i April började priset gå fort uppåt. Man avvaktade då med att fylla lagret i hopp om att priset skulle gå ner igen, de gjorde de inte. Priset fortsatte uppåt och man avvakta längre och längre frän man slutligen började fylla på lagret i September och Oktober, på tok för sent. Resultatet blev att lagret aldrig blev helt fyllt och man fick akut gasbrist i December vilket var orsaken till de absurt höga priset på el då.
Värt att nämna är att 2015 byggdes en kabel från Sverige till Litauen samtidigt som O2 och O1 lades ner 2015 och 2017. Detta gör att vi under betydande del av året nu har priser i SE4 som är bundna till Tyska, Polska eller Litauiska priser. Vilket är extra problematiskt då Litauen tvingades lägga ner sina två reaktorer.
För att Situationen 2021 inte skulle upprepas lagstiftades lagerfyllnadsgrad för gaslagerna i Tyskland. Vilket gör att man tvingas köpa gas oavsett gasens kostnad, vilket i sin tur drivit upp priset något fullständigt absurt.
Deadline är 1:a i September, Oktober och November. För respektive fyllnadsgrad. Från November och framåt tillåts de tömma av lagerna. I stället för att stå med byxorna nere nästa sommar, kommer troligen administrationen av lagerna vara betydligt mer konservativa med att tömma dem och fylla på dem tidigare under våren. Vi kan därför förvänta oss en situation över tid med dyrare priser på vinter och vår.
Priset på gas påverkar oss på flera sätt. Förutom att de sättet värdet på el vi exporterar till Tyskland, vilket driver upp priset på el i Sydsverige. Så importerar vi gas från Tyska gaslagret upp på västkust pipelinen (jepp vi har en gas pipeline på västkusten). Denna pipline går förbi ett flertal kombikraftverk som producerar el och värme med relativt hög verkningsgrad vintertid. Men nu är dock gasen för dyr.
Piplinen slutar Strax norr om Göteborg där man omvandlar naturgasen till vätgas, som man sedan kokar mot matolja i en process som framställer HVO. HVO tillsammans med RME blandas enligt lag (som trädde i kraft 1:e Januari i år) till 40% i dieseln.
Så om någon undrar varför dieseln är så fruktansvärt dyr trots att Oljan faktiskt bara ligger på $90-100 (vilket den gjort flera gånger tidigare), så är detta en rätt stor faktor.