Jacon skrev:
Jag har en bult som ska dras 170 footpound = 230 Nm. Om jag har en momentnyckel som går till 210 Nm, kan jag dra den max och sen dra "lite till" med en fast nyckel eller blir detta för osäkert?

Det känns som man sällan behöver en momentnyckel över 210 Nm och frågan är, ska man köpa en biltema 70-350 för 700 kr då?
Jag har INGEN momentnyckel i dagsläget men ska man köpa en så känns det lämpligare med en upp till 210 Nm även om jag just vid denna renovering behöver 230 Nm.
Man kan förlänga momentnyckeln, och därmed dra hårdare än nyckeln visar. Dock ska förlängaren sitta mellan skruven och nyckeln. Här visas hur man räknar: http://www.centry.se/pdf/momentnycklar.pdf (längst ner till höger på sista sidan i pdf:en).

Stefan Bengtsson skrev:
Man kan förlänga momentnyckeln, och därmed dra hårdare än nyckeln visar. Dock ska förlängaren sitta mellan skruven och nyckeln. Här visas hur man räknar: [länk] (längst ner till höger på sista sidan i pdf:en).

Ok. Men är det inte risk att man sabbar momentnyckeln om man drar mer än den är angiven till? Eller är det så pass marginal att man kan dra 20 Nm mer på en >210Nm-nyckel?

Jacon skrev:
Ok. Men är det inte risk att man sabbar momentnyckeln om man drar mer än den är angiven till? Eller är det så pass marginal att man kan dra 20 Nm mer på en >210Nm-nyckel?
Med metoden beskriven i pdf:en drar man inte hårdare än nyckeln är byggd för. Man förlänger momentarmen, och därmed momentet, med samma kraft.

Stefan Bengtsson skrev:
Med metoden beskriven i pdf:en drar man inte hårdare än nyckeln är byggd för. Man förlänger momentarmen, och därmed momentet, med samma kraft.
Ok, då får det bli en "upp till 210 Nm". Över verkar overkill.

Bra. Men lova att du studerar länken jag skickade, så att du sätter förlängaren rätt, och räknar enligt formeln. Vill ju inte känna mig skyldig till att du drar sönder nåt... :eek:

Stefan Bengtsson skrev:
Bra. Men lova att du studerar länken jag skickade, så att du sätter förlängaren rätt, och räknar enligt formeln. Vill ju inte känna mig skyldig till att du drar sönder nåt... :eek:
Hehe.. det e lugnt. Ska jag göra :)
Hade tänkt köpa denna från biltema. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Hyls--och-Dragverktyg/Momentnycklar/Momentnyckel-10241/

Förlängare kräver väl dock att man har utbytbart huvud vilket den verkar sakna. Men jag antar att det även funkar med ett rör över handtaget och sen mäta hur långt bak man sätter händerna på röret?

Jacon skrev:
Hehe.. det e lugnt. Ska jag göra :)
Hade tänkt köpa denna från biltema. [länk]

Förlängare kräver väl dock att man har utbytbart huvud vilket den verkar sakna. Men jag antar att det även funkar med ett rör över handtaget och sen mäta hur långt bak man sätter händerna på röret?

NEJ!!!

Då drar du hårdare än vad momentnyckeln tål.

Du måste sätta förlängaren mellan skruven och nyckeln. Då visar nyckeln vridande momentet en bit in på momentarmen. Vad momentet är vid skruven får du räkna ut med formeln.

En förlängare kan vara vad som helst som passar på skruven och på nyckeln. Kanske en ringnyckel och nån slags adapter.

Redigerat:
Y
Jag överväger att köpa Biltemas digitala momentnyckel, -200nM, Noggrannhet: CW: ± 3 %, CCW: ± 4 %
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Ovrigt/Momentnyckel-digital-191408/

Samtidigt kan jag nog få ett liknande verktyg via exempelvis Tools för ungefär samma peng då troligen från någon känd verktygsfabrik. Tyvärr hade dom ingen information på webbsidan så kan inte jämföra produkter justnu.

Ifall ni hade en budget på säg 2000kr och önskade en momentnyckel som täcker så långt och högt det går samt med bästa precision - för pengarna, vilken hade ni övervägt då?

Biltemas momentnycklar har fått goda ord i överlag bland forum. Dock sällan den digitala nämns.

(ska dra skruv på v8 motorn men vill ju den ska funka för det mesta man kan råkapå.)

Redigerat:
Många gånger när man ska dra moment på motorer ska man dra ett visst moment och sedan ett antal grader efter det , tex 180Nm + 30°
Så man måste oftast ha en gradskiva utöver momentnyckeln och då hänger det på dig hur noggrann du är och tittar.

Y
Jasså. Ja fast det är jag öppen för att köpa som extra tillbehör från biltema (såg sådan förut) i så fall och göra enligt instruktionen. Men behöver en momentnyckel till att börja med.

Kikade nu på Swedol vilken precision deras har i den prisklassen vilket också var ± 3 %
Den var dock inte digital. http://www.swedol.se/vt-6636.html

Handen på hjärtat hur mycket kommer du använda den. En digital har en massa elektronik som kan gå sönder. Dessutom tror jag inte på biltemas toleranser. Jag hade satsat på Bahcon även om Bahco idag inte är det kvalitets märke det har varit.

Y
Y
Vilket är det mesta vanliga arbetsområdet (nM) när man skruvar motorer?

Biltemas är mellan
4-20
20-100
20-210
70-350

Redigerat:
Yrrol det beror på vad du ska göra med din motor..
En stor momentnyckel och en liten är att föredra då du inte kommer åt med den stora att dra små moment (trångt , klumpigt).

Bubblaren skrev:
Handen på hjärtat hur mycket kommer du använda den. En digital har en massa elektronik som kan gå sönder. Dessutom tror jag inte på biltemas toleranser. Jag hade satsat på Bahcon även om Bahco idag inte är det kvalitets märke det har varit.
Oavsett biltemas toleranser så är det bättre med en sådan momentnyckel än ingen alls , då du aldrig kan dra lika jämt utan momentnyckel.
Däremot digitalt tror jag är överkurs och enbart visare är skit..rent ut sagt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.