Y
biltema:
4-20 nm
20-100 nm
20-210 nm
70-350 nm


england:
1-20 nm
8-60 nm
40-200 nm
60-300 nm

Fick ett positivt intryck om Norbar. Frågan är om man klarar sig med en 8-60 och en 60-300.
Anar att biltema har produkter som ska täcka svenssons vanligaste behov och deras lilla klarar ju ner till 4... (nu hade norbar nycklar som klarade ner till 1 också såsett men vill begränsa mig till två momentnycklar)

Motorn är helt isär med bearbetade/nyköpta delar, ska monteras. Sen har jag ju jordbruk med diverse maskiner. Tendens att dra sönder skruv så tänkte börja nya livet. Men för vara realistisk också så lär man ju inte momentdra mycket ändå för har långtifrån uppgifter om vridmoment till allt.
 
Redigerat:
Kolla vad det största momentet är på motorn och ev. traktormotor.
Du kanske klarar dig med 8-60 & 40-200 nm.
 
En standard M8 dras mellan 20-32Nm, M10 39-60Nm, M12 92-120Nm beroende på utförande och styrka. Stahlwille momentnycklar är kanon, de spänner man inte upp så att glömmer man ställa dessa på noll så gör det inget, våra på jobbet används varje dag och är över 3år gamla, har aldrig behövt kalibrera om dem, kontroll 1ggr per år.
 
foppson skrev:
En standard M8 dras mellan 20-32Nm, M10 39-60Nm, M12 92-120Nm beroende på utförande och styrka. Stahlwille momentnycklar är kanon, de spänner man inte upp så att glömmer man ställa dessa på noll så gör det inget, våra på jobbet används varje dag och är över 3år gamla, har aldrig behövt kalibrera om dem, kontroll 1ggr per år.
Stahlwille är outstanding!!! I mina ögon bäst på marknaden.
Min motvilja mot Biltema är att en bekant till mig hade en Biltema (ny). När den var inställd på 8Nm drog den 11....
Han kör bara Stahlwille idag den dumsnåla chefen fick vika sig.

Dessutom som kuriosa att dra med momentnyckel är ingen garanti för rätt moment. Vid tester jag varit med om låg draget moment på mellan 95-145% av inställt värde. Så handhavandet har stor betydelse.
 
  • Gilla
foppson
  • Laddar…
Y
Har Stahlwille någon känd återförsäljare i Sverige?
 
Würth har Stahlwille, vet inte om de är speciellt billiga...
 
Y
Kollar deras sida nu. Hittade en Stahlwille bland "bäst" kategorin men blev lite besviken när den hade sämre (4%) noggrannhet än biltemas och de flesta andra (3%).
 
Yrrol skrev:
Kollar deras sida nu. Hittade en Stahlwille bland "bäst" kategorin men blev lite besviken när den hade sämre (4%) noggrannhet än biltemas och de flesta andra (3%).
Om man inte behöver kalibrera om momentnyckeln som man använder dagligen, kanske 50-200 bultar i veckan, på tre år, och de håller sig inom toleranserna som krävs på en auktoriserad lastbilsverkstad så duger de till en "lekman", vi har haft flera olika sorters momentnycklar och de går inte att justera till efter ett tag, de måste bytas fjädrar eller hela nyckeln, då märker man vilken skillnad det är. Om du har 4% onoggrannhet på nyckeln, om det är ca 10mm mellan 20-30Nm på skalan så är risken att du ställer in fel moment högre än att det faktiskt är nyckeln som felar.
Nä Stahlwille alla dagar i veckan, verkar inte må så dåligt av att man "råkar" dra vinkeldragning efter uppnått moment heller, dvs de tål stryk.
 
Jag kan försöka komma ihåg att skanna in senaste kalibrerings/test-protokollet på den äldsta Stahlwille nyckeln vi har så får du se hur den presterar efter år av användning i en skitig verkstad. :)
 
Bubblaren skrev:
Dessutom som kuriosa att dra med momentnyckel är ingen garanti för rätt moment. Vid tester jag varit med om låg draget moment på mellan 95-145% av inställt värde. Så handhavandet har stor betydelse.
Vet man inte alls hur momentnyckeln är tänkt att fungera kan man dra av en M12:a med den. Det vet jag :)
 
phl skrev:
Vet man inte alls hur momentnyckeln är tänkt att fungera kan man dra av en M12:a med den. Det vet jag :)
Man lär sig av misstagen. ;)
 
phl skrev:
Vet man inte alls hur momentnyckeln är tänkt att fungera kan man dra av en M12:a med den. Det vet jag :)
Testa att inte spänna allting så hårt så ska du se att det går bättre...









:) ;)
 
Tyckte att Norbars momentmultiplerare såg intressant ut, visste inte att det fanns såna, klarade tydligen upp till 2700Nm. 5:1 utväxling med +-4% fel, kan anses acceptabelt för dom krafterna =)
 
Y
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.