261 316 läst · 1 428 svar
261k läst
1,4k svar
Mössen flyttar in
Men fy! Hur länge kan man räkna med att mössen attackerar ens hus? Har börjat här med. Blir det mindre när den riktiga kylan kommer?
Det har börjat här med, norr om uppsala. Har försökt täta dom få hålen jag hittar, riggat fällor osv men nu är det en mus som gått och dött under diskbänken någonstans. Luktar f-n. Troligtvis en i elcentralen också. Brukar bli mindre när kylan och framförallt snön kommer.
Fy! Jag har minst en inomhus just nu. Har tagit 2st hittills inomhus i år men den 3e är väldigt seglivad. Mina fällor lyckas inte ta rackarn. Till och med fixat hink med vippbräda nu inkletad i jordnötssmör så nu hoppas jag på utdelning snart.T TVRS skrev:
Länge sedan jag längtade så mycket efter snön! I helgen som kommer ska jag gå runt huset och försöka täta det jag kan täta. Men det känns lönlöst.
Husägare
· Jönköping
· 5 594 inlägg
Jag kan säga som såhär, att när man hittat en mus inomhus, kan man vara säker på att där finns många fler, som man inte sett. Uttrycket ”tyst som en mus” kom ju till av ett skäl.
Att de blir färre med kyla och snö — nja. Inte om de hittat ett varmt och gott ställe att övervintra på, dvs i ditt hem. (Ovanpå diskmaskinen, mellan den och diskbänken ovanför, brukar vara ett favoritställe.) Har de en gång kommit in så räkna med dem som ovälkomna hyresgäster tills du tätat ALLA tänkbara och otänkbara ingångar.
Komplettera gärna med att låta Anticimex eller Nomor sätta ut gift på väl valda ställen utomhus. Själv tänker jag varje vår att jag borde anställa en uggla, mot fri kost och logi, men det har inte blivit av ännu.
Att de blir färre med kyla och snö — nja. Inte om de hittat ett varmt och gott ställe att övervintra på, dvs i ditt hem. (Ovanpå diskmaskinen, mellan den och diskbänken ovanför, brukar vara ett favoritställe.) Har de en gång kommit in så räkna med dem som ovälkomna hyresgäster tills du tätat ALLA tänkbara och otänkbara ingångar.
Komplettera gärna med att låta Anticimex eller Nomor sätta ut gift på väl valda ställen utomhus. Själv tänker jag varje vår att jag borde anställa en uggla, mot fri kost och logi, men det har inte blivit av ännu.
Jag brukar knäppa några i okt-nov, sen brukar det vara lugnt. Brukar sätta några nya vita kraftigare pappersark runt hålet vid diskhons avlopp, avsaknad avföring från mus är bästa tecken på att det inte är någon mus kvar, samt självfallet fällor som inte slagit med bete kvar.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 887 inlägg
Lecakulor måste vara anledningen till att jag aldrig sett eller märkt av en enda mus i mitt hus. Har ändå bott i huset i 11 år och jag vet att det finns gott om möss i omgivningarna då bekanta i närheten har haft stora problem med möss som tagit sig in.F fusion skrev:
Hela min krypgrund är fylld av ett ca 40cm tjockt lager av lecakulor. Krypgrunden har gott om ingångar så det kan inte vara det som hindrar dom. Trossbotten är heller inte bomtät.
Husägare
· Jönköping
· 5 594 inlägg
Husägare
· Jönköping
· 5 594 inlägg
Undrar om lecablock fyller samma funktion? Det borde de ju, tycker man.V vectrex skrev:Lecakulor måste vara anledningen till att jag aldrig sett eller märkt av en enda mus i mitt hus. Har ändå bott i huset i 11 år och jag vet att det finns gott om möss i omgivningarna då bekanta i närheten har haft stora problem med möss som tagit sig in.
Hela min krypgrund är fylld av ett ca 40cm tjockt lager av lecakulor. Krypgrunden har gott om ingångar så det kan inte vara det som hindrar dom. Trossbotten är heller inte bomtät.
Har ju varit så väldans glad att bo i ett hus där jag endast sett ett spår av mus och det var precis innanför ett lite för stort hål var borrat för elledningen att gå in genom husväggen. Tills förra helgen när vi hittade spår av en som kalasat på marsipan, ris och choklad i vår matkällare
Så, vi fick tömma ur allting som de kan bita sig igenom (som nu klär resten av källaren, psch) och nu blir det att riva träpanelsväggarna därinne så vi kan se vad vi har att arbeta med. BAH!
Så, vi fick tömma ur allting som de kan bita sig igenom (som nu klär resten av källaren, psch) och nu blir det att riva träpanelsväggarna därinne så vi kan se vad vi har att arbeta med. BAH!
Husägare
· Jönköping
· 5 594 inlägg
Du har min fulla sympati och medlidande...B bittle skrev:Har ju varit så väldans glad att bo i ett hus där jag endast sett ett spår av mus och det var precis innanför ett lite för stort hål var borrat för elledningen att gå in genom husväggen. Tills förra helgen när vi hittade spår av en som kalasat på marsipan, ris och choklad i vår matkällare
Medlem
· Västra Götaland
· 360 inlägg
Kör med elektriska MUSFÄLLA VICTOR och fungera bra. Problemet är bara att det gnags högljutt i väggarna några dagar innan de hittar garderoben där fällan finns. Funderar att köpa en till,, en lite större och ställa bakom en lucka under husgrunden.
Denna har jag
https://www.granngarden.se/musfalla-victor-elektrisk-delbar/p/1250823
Funderar också på denna
https://www.granngarden.se/musfalla-victor-multi-kill-elektrisk/p/1250645
Denna har jag
https://www.granngarden.se/musfalla-victor-elektrisk-delbar/p/1250823
Funderar också på denna
https://www.granngarden.se/musfalla-victor-multi-kill-elektrisk/p/1250645