F fusion skrev:
Strike 2 (y)

Mjölner fällan står helt orörd och laddad med allt bete kvar intill Super-Cat fällan. Tror jag får slänga Mjölner fällorna nu och förlita mig på Super-Cat = 100% utdelning hittills :ok:
Vilket as! Hade du den inomhus?
 
P pennybridge skrev:
Vilket as! Hade du den inomhus?
Är normalstor husmus, den jag tog tidigare inlägg #347 var rätt liten. Togs under diskbänken.

C 4 veckor mellan fångst och ingen blindsmäll däremellan, så det är ingen invasion. Någon/några till så blir det lugnt resten av vintern.
 
F fusion skrev:
Är normalstor husmus, den jag tog tidigare inlägg #347 var rätt liten. Togs under diskbänken.

C 4 veckor mellan fångst och ingen blindsmäll däremellan, så det är ingen invasion. Någon/några till så blir det lugnt resten av vintern.
Ok jag har bara set mindre rackare här ännu. Tog 3st sen var det lugnt här. Skaffade även katt och det kan ha hjälpt :)
 
Då kanske det är dags att bumpa den här tråden, det håller på bli kallt här i Umeå.

Protte
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Mycket bra rustad denna säsongen i form av en norsk skogskatt på 1+ år som under utbildningen ätit varenda mus i sin väg.

Bring it musjäkel!
 
  • Gilla
  • Haha
JA”Snabbe” och 3 till
  • Laddar…
Vi har redan haft 2 möss springandes i huset i år, men bägge har de odugliga katterna släpat in levande.

En av katterna har tidigare hämtat möss hos grannen och burit dem levande till vårt hus, där de klättrat in under lockbrädorna.
 
  • Haha
SirMayo och 3 till
  • Laddar…
Hur reagerar möss mot ättika?
 
prototypen prototypen skrev:
Vill bara påminna de som bor nära naturen att hösten är här och mössen söker sig till varmare bostäder så se över fällorna, sätt i nytt bete, ställ fällorna nära väggar och lite skyddat så mössen känner att de får vara ifred när de ska äta. Sedan PANG.

Jag har redan tagit fler än vanligt.

Protte
iller är sjukt effektivt.
någon som provat jordnötssmör som bete ska oxå vara väldigt effektivt ?
 
Karlia
Jordnötssmör är effektivt, likaså mjölnerfällan. Jag har två katter som gillar att plocka in levande möss. Bakom köksskåpen kan de sedan fortsätta att leva.
 
Karlia Karlia skrev:
Jordnötssmör är effektivt, likaså mjölnerfällan. Jag har två katter som gillar att plocka in levande möss. Bakom köksskåpen kan de sedan fortsätta att leva.
Sluta mata katterna så ska du se att de blir bättre effekt på dem :)
 
  • Gilla
pennybridge och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Där tror jag inte att katterna håller med dig :) De tar in döda också, håller efter bra utomhus. Grannarna får in mindre möss sedan vi flyttade hit.
 
Sakta går vi mot kallare tider, i år var jag förutseende och beställde hem musgift i tid, så nu har jag förhoppningsvis så att det räcker i två säsonger i alla fall.

Tyvärr är gift det enda som är effektivt i fritidshuset, sätter jag fällor så får jag åka och tömma dom varje dag, inte direkt hållbart...
 
Karlia Karlia skrev:
Grannarna får in mindre möss sedan vi flyttade hit.
Spelar väl inte så stor roll om de är större eller mindre, man vill ha in FÄRRE! :p
 
  • Haha
  • Gilla
Himmapularen och 4 till
  • Laddar…
Karlia
Haha, fast faktiskt är det enklare att ta hand om liket efter en liten mus än vad det är att ta hand om liket efter en stor duva. Storleken har betydelse! (jag menade såklart färre)
 
Idag drog katten in en levande mus, när jag skulle plocka ut den kröp den in under katten och gömde sig! Vi har en Maine Coon så det finns gott om fluff att gömma sig i. Den gosade upp sig i kattens armhåla. :oops:
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
jocek och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.