Anna_H Anna_H skrev:
Det finns enligt vad jag kunde se ett litet sovrum och badrum på köksplanet.
Inte vad jag kunde se. Kolla på planlösningen, det är trappor upp åt alla håll från det nedsänkta kök/vardagsrummet - utom ut till poolen. Och Torkel själv svarade ju att det krävs en trapphiss för att få slutgodkännande.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ja, trapphissen som kommunen kräver är väl det som löser tillgängligheten?
 
S steve5432 skrev:
Intressant program, killen verkade ju bo i snickeriet, medans hans fru bodde i den överfulla attefallaren. Det var i alla fall så man valde att vinkla det.

Huset blev riktigt fint och med mängder av snickeridetaljer som man normalt sett bara kan glömma. Det är tråkigt bara att man som vanligt inte tar upp något alls kring det byggtekniska. Vem har t.ex. räknat på konstruktionen? Hur ska huset värmas upp (vet att det är bergvärme). Varför är man orolig för om stommen ska hålla för fönstren, de väger ju bara 600 kg? poolen kommer ju med vatten och allt att väga kanske 20 ton. För att inte tala om de gigantiska limträbalkarna. Ett bygglov måste ju kräva omfattade konstruktionsritningar, ändå var det bara arkitekten som fick plats i programmet. Tänker även att ett hus helt i trä rör på sig ganska mycket, finns det ingen risk att fönstren kan knäckas då han i princip fick banka dem på plats, utan något som helst spelrum? Inget man ens kommenterade i programmet...

Hade gärna sett att poolen också var gjord, det var detta jag som poolnisse var mest nyfiken på. Vilken sorts pool man valde eller om denna byggdes helt själv också. Gissar att man kommer värma upp vattnet med bergvärmepumpen också.

Kul avsnitt, även om vinklingen kring samspelet mellan huvudpersonerna blev lite onödigt hård...

/
S sinuslinus skrev:
Var kommer den kvistrena granen ifrån?
som båtbyggare hade man ju velat göra rundhult av den.
EricM EricM skrev:
Hej,
Imponerande arbete!!

Var köpte ni kaklet i badrummen? Skitläckert!
Hej
EricM EricM skrev:
Hej,
Imponerande arbete!!

Var köpte ni kaklet i badrummen? Skitläckert!
Hej, Vi beställde det direkt från producenten i Italien, Sartoria
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
LekrotH LekrotH skrev:
Hej

Hej, Vi beställde det direkt från producenten i Italien, Sartoria
’Stort tack för svar. Jag har botaniserat på Sartoria.design.
 
Hur tänker du gällande att det var så tajt med fönsterpassningen, är du orolig att de spricker?

Schysst hus och ett trevligt program!
 
Jarl Henrysson Jarl Henrysson skrev:
Varför får man i så gått som alla husdrömmar inte veta någonting om vad avser anslutningsgata, vatten, avlopp, el och värme. Inte mins vid objekt placerade på bergsknallar. Därtill verkar det som avvikelser görs utan att byggnadsnämnder behöver blandas in. Vid mitt fritidshusbygge var dessa frågor de jobbigaste och dyraste.
Jag undrade också det och frågade faktiskt SVT. Svaret blev, något förenklat, att det är den ansvarige byggherrens uppgift att lösa de tekniska frågorna och garantera att de fungerar, och att SVT inte vill riskera att någon tror att nåt blir en sanning (som SVT kan hållas till svars för) bara för att det visas i ett hårt redigerat TV-program.

De vill inte riskera att ge felaktiga lösningar helt enkelt. (Så mycket för ”Public Service” alltså…)
 
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
B b8q skrev:
Jag undrade också det och frågade faktiskt SVT. Svaret blev, något förenklat, att det är den ansvarige byggherrens uppgift att lösa de tekniska frågorna och garantera att de fungerar, och att SVT inte vill riskera att någon tror att nåt blir en sanning (som SVT kan hållas till svars för) bara för att det visas i ett hårt redigerat TV-program.

De vill inte riskera att ge felaktiga lösningar helt enkelt. (Så mycket för ”Public Service” alltså…)
hade det inte vart lättare att skicka ett medelande till snickarn här :crysmile:
 
M maria01 skrev:
hade det inte vart lättare att skicka ett medelande till snickarn här :crysmile:
Inte när det jag undrade var varför Husdrömmar aldrig går på djupet i de tekniska detaljerna. Det är ju inte Torkel som är programmets producent.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
B b8q skrev:
Inte när det jag undrade var varför Husdrömmar aldrig går på djupet i de tekniska detaljerna. Det är ju inte Torkel som är programmets producent.
för att bara du och några andra bryr sig inte ens orginal programen som husdrömmar är till för att likna finns det beskrivningar på avlop och så vidare den stora skaran är inte intresserad. och det är inte köparna av nya hus heller
 
H Hullefar skrev:
Ja herregud... det är de värsta avsnitten av Husdrömmar jag vet. Hoppas vi slipper sådana i den här säsongen. Det är verkligen totalt ointressant. "Ja, huset byggs i betong och cortenstål, med ENORMA fönster på nån strandtomt och ja, budgeten har visst överskridits med 20 mille, men det får det vara värt".

Det är liksom noll utmaning och alla de husen ser exakt lika tråkiga ut. Jag som inte vet nånting om husbyggande hade ju också kunnat "bygga" ett hus då, om jag har obegränsad budget och kan ringa in Skanska som kan komma dit med 200 pers.

Detta var däremot mycket mer intressant att se!
Nej, du slipper inte undan den här säsongen heller. Ikväll är det en sån där låda med stora fönster och platt tak, fast i trä och inte betong. Men överskriden budget med det dubbla utan att vara riktigt färdigt. Å andra sidan handlar det mer om hen som skulle bygga än om själva huset.
 
M maria01 skrev:
för att bara du och några andra bryr sig inte ens orginal programen som husdrömmar är till för att likna finns det beskrivningar på avlop och så vidare den stora skaran är inte intresserad. och det är inte köparna av nya hus heller
Nu svarade ju inte SVT att orsaken är att det ändå inte är så många som bryr sig, utan att de (SVT) inte vågar ta ansvar för eventuella felaktigheter.
 
  • Haha
maria01
  • Laddar…
Jag börjar bli lite trött på dubblerade budgetar!!!!!!
 
trähandtag trähandtag skrev:
Jag börjar bli lite trött på dubblerade budgetar!!!!!!
varför?
 
B b8q skrev:
Jag undrade också det och frågade faktiskt SVT. Svaret blev, något förenklat, att det är den ansvarige byggherrens uppgift att lösa de tekniska frågorna och garantera att de fungerar, och att SVT inte vill riskera att någon tror att nåt blir en sanning (som SVT kan hållas till svars för) bara för att det visas i ett hårt redigerat TV-program.

De vill inte riskera att ge felaktiga lösningar helt enkelt. (Så mycket för ”Public Service” alltså…)
Jo, det är väl klart ett relationsproblems- och underhållningsprogram mer än ett tekniskt program. Det är väl tittarsiffror som styr.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Även om nu vi är OT i denna tråd tror jag att skälet att det fokuseras mer på drömmen är att:
1. Kunskap i tekniska frågor saknas hos dem som gör programmet Husdrömmar
2. Då SVT inte ska göra reklam, så är ju detta lättare att undvika om de fokuserar på drömmen i stället för tekniken, där det lätt blir att ett enskilt företags produkt som redovisas/diskuteras.

Vi har ju detta forum att fortsätta o fördjupa diskussionen!!!!!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.