det sägs 2,3 miljoner runt 48 minuter in i programmet, sedan säger Gert 6 miljoner om man skulle räkna med arbetskostnad. Torkel nämner strax innan överskriden budget med ca 0,5 miljoner.

Det är väl alltid legio att det kostar mer än vad man hoppas på.

Otroligt mycket hus för pengarna!
 
  • Gilla
Iggmo och 6 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
(För övrigt är det en jävla styggelse med arrendetomter och hus på ofri grund)
Mja, har inte sett mitten av programmet än, men det är väl pappan som arrenderar ut tomten?
Om han är enda barnet är det väl fördelaktigt att inte stycka upp fastigheten i onödan. Kan ju mycket väl vara trevligare att ha det som en fastighet efter arvsskiftet.

(Är det fler syskon inblandade bör man nog överväga att ge lantmäteriet pengarna eller lägga en hel del krut på arrende-avtalet)
 
Arrendet var på huset i Göteborg, inte från pappan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Är det här du menar?
[bild]
Det är för att glasytorna ska linjera.
Kul att människor är engagerade!
Anledningen till att dörren är högre än fönstret är för att bryta upp fasaden. Vi vill inte ha för mycket horisontella linjer i fasaden som stör bågformarna :)
 
  • Gilla
Jättefranskan och 11 till
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Ja jag hoppas de räknat rätt på poolen. Lär ju bli 5-10 ton last per "pelare"? Jag förstår inte hur det ska hålla om det inte är en bäbispool. I övrigt verkar kors-balkarna i plintgrunden vara något få och klena med tanke på höjden? Dessutom verkar de bara gå åt ett håll. Man ser hur de satt upp temporära fulplankor åt andra hållet.

Fränt hus likväl.[/QUOTE
Poolen är noggrant räknad på, inget vi lämnat åt slumpen. Sammanlagt är det 16st 150x150mm stolpar som tillsammans bär runt 35-40ton, Dvs dom kan bära många gånger poolens vikt. Det som däremot man inte får missa är trycket utåt i ovankant. där har vi lagt liggande 630x115mm limträ runt poolen för att ta trycket.
Kommer endå blir läskigt att fylla den!
 
  • Gilla
jliljeha och 14 till
  • Laddar…
K kardborren skrev:
Fantastiskt hus! Kul att ni lyckades. Hur går det med poolen?
K kardborren skrev:
Fantastiskt hus! Kul att ni lyckades. Hur går det med poolen?
Vi har lite kvar på den. I slutet av denna månad kommer poolkonsulterna och svetsar linern.
Sen är det pumpar m.m. som skall inhandlas också. Håller på att samla energi för jobba vidare!
 
  • Gilla
CODE och 16 till
  • Laddar…
Och alltid trevligt när byggarna själv finns i tråden och kan svara på följdfrågor! Tack @LekrotH
 
  • Gilla
AndersPS och 10 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Såg programmet igår och blev väldigt imponerad. Det är tillräckligt jobbigt att bygga ett hus utan att göra sina egna böjlimmade takstolar och hyvla sin egen panel som dessutom är kilsågad. Men lite fusk var det att han hade en sån fin verkstad och verkade slippa ha allt byggmaterial inne i huset eller under översnöade presenningar utomhus :D Tycker det blev ett riktigt konstverk till slut, dock kanske inte det mest praktiska huset (undrar lite hur han fick bygglov med den invändiga höjdskillnaden) . Sen tror jag att arkitekten inte blev inspirerad av kyrkan utan av min gamla, numera rivna, högstadieskola. Den hade precis samma böljande tak (något som eventuellt blev dess fall då vatten rann ner där taken möttes och till slut orsakade mögelskador och skolan revs.) Dessutom vill jag minnas att taken inomhus också var täckta av samma träullsskiva som huset i avsnittet..
Gamla gympahallar har definitivt inspirerat! I nuläget har vi ett interimistiskt slutbesked. För att få det slutgiltiga så behöver vi en traspphiss mellan planen:)
 
  • Gilla
AndersPS och 12 till
  • Laddar…
LekrotH LekrotH skrev:
För att få det slutgiltiga så behöver vi en traspphiss mellan planen:)
Jag är inte förvånad! (Någon firma skulle säkert kunna göra sig en bra hacka bara på att hyra ut trapphissar tillfälligt till alla som bygger hus och behöver krångla sig förbi tillgänglighetskraven...)
 
  • Gilla
  • Wow
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Varför får man i så gått som alla husdrömmar inte veta någonting om vad avser anslutningsgata, vatten, avlopp, el och värme. Inte mins vid objekt placerade på bergsknallar. Därtill verkar det som avvikelser görs utan att byggnadsnämnder behöver blandas in. Vid mitt fritidshusbygge var dessa frågor de jobbigaste och dyraste.
 
K
trähandtag trähandtag skrev:
det sägs 2,3 miljoner runt 48 minuter in i programmet, sedan säger Gert 6 miljoner om man skulle räkna med arbetskostnad. Torkel nämner strax innan överskriden budget med ca 0,5 miljoner.

Det är väl alltid legio att det kostar mer än vad man hoppas på.

Otroligt mycket hus för pengarna!
Snarare 2-3 miljoner eller?

Är imponerad över finishen på allt. När folk frågar vad jag skulle vilja ha gjort annorlunda så är det alltid finishen som jag tar upp. Är ju en klar fördel att ha jobbat mycket med trä tidigare och ha tillgång till bättre verktyg.

Själv byggde jag hela huset endast med kapger-såg, cirkelsåg, skruvdragare och överhandsfräs. Var nära att göra mina egna fönster men blev stoppad.. men absolut kul att se hur det kunde ha blivit.
 
trähandtag trähandtag skrev:
det sägs 2,3 miljoner runt 48 minuter in i programmet, sedan säger Gert 6 miljoner om man skulle räkna med arbetskostnad. Torkel nämner strax innan överskriden budget med ca 0,5 miljoner.

Det är väl alltid legio att det kostar mer än vad man hoppas på.

Otroligt mycket hus för pengarna!
när han sa det hade jag lite svårt att förstå att byggaren skulle ha 3 miljoner i förlorad arbetsinkomst på 2 år som bygget tog
 
M maria01 skrev:
när han sa det hade jag lite svårt att förstå att byggaren skulle ha 3 miljoner i förlorad arbetsinkomst på 2 år som bygget tog
Gert räknade på sin egen lön och tog för givet att alla har samma...
 
  • Gilla
  • Haha
Saltkar och 8 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
när han sa det hade jag lite svårt att förstå att byggaren skulle ha 3 miljoner i förlorad arbetsinkomst på 2 år som bygget tog
Det var väl snarare ett riktvärde för vad det brukar kosta om man anlitar ett företag att göra alltsammans som Gert kastade ur sig, Inte vad det specifikt skulle innebära i förlorad inkomst i just detta fall
 
  • Gilla
Jättefranskan och 6 till
  • Laddar…
Gissningsvis arbetade @LekrotH något mer än ordinarie arbetstid.
Sedan så är det du själv får ut i lönekuvertet rätt långt från vad arbetsgivaren behöver debitera kund oavsett om man skall ha någon vinst eller ej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.